Gönderi

519 syf.
·
Puan vermedi
·
Beğendi
Peygamberliğin İspatı
Bu incelemeyi, eseri bitirdikten hemen sonra yazdığım için Son Söz bölümünü okumanın verdiği duygusal haletin etkisinde olduğumu belirtmek isterim. O yüzden dört dörtlük bir inceleme olmasından ziyade eserin benim duygu - fikir dünyamda nereye oturduğu ve genel olarak fikir dünyamızda hangi özellikleri sebebi ile ne ifade ettiği hakkındaki düşüncelerimi aktaracağım. Öncelikle kitap belli bir metodu olan siyer okuması gibi. Ben, belli bir metod inşa edip meseleleri onunla ele almanın dikkate değer bir kalite indikatörü olduğu kanaatindeyim. Müellifimizin emekleri sağ olsun; -günümüz teknoloji dünyasının bir metod değişimiyle kurulduğunu, -İslam literatüründe; -tefsir ilmi özelinde, metin yorumlamanın Kur'an'ı "açık büfe" ye çevrilmesinin önüne sağlam bir metod inşası ile geçildiğini, -hadis ilmi özelinde, akideyi destekliyor ve kullanılması menfaat sağlıyor gibi görünse dahi güvenilirliğinde şüphe olan rivayetlerin güvenilirmiş gibi nakledilmesinin de önüne sağlam bir usûl ile geçildiğini, - fıkıh ilmi özelinde, bugünkü felsefenin kuralsızlaşıp "cıvıklaşması"/"akışkanlaşması" gibi mutlak septik yahut kuralsız akıl yürütme biçimleri sebebiyle -ve söz konusu bir vakada önü olabildiğine açılan manfaatlerin ayak kaydırıcı etkisiyle- yanlış hükümlere mahal verilmemesinin de usul inşası ile mümkün olduğunu, -Yani ilahi şiarların hiçbir kişisel menfaat altında gölgelenmemesi için insan üstü bir kontrol mekanizması olan usulün şart olduğunu, -Ayrıca metod inşası bitmiş bir ilim dalının olgunlaşma sürecini de tamamlamış olduğunun delaletlerini gösterdiğini (misal, Sosyal/beşeri bilimlerin felsefeden ayrı yöntem inşasıyla ayrılması) biliyoruz. Kitabın yalnızca ve yalnızca belli oturmuş bir metod teklif edişi bile yeterince kıymetli olduğunun işareti. Hem olgunluğunun, hem İslam ilim geleneği ahlakının bir yansıması. Allah razı olsun. İçeriğe gelecek olursak, Kitap olası itirazların tümüne yanıt vermekle kalmayıp ne kadar temelsiz itirazlar olduğunu da gözler önüne seriyor. İki negatif delil ve bir pozitif delil bölümünden oluşuyor: Negatif deliller; Nebi (a.s.) 'ın -haşa- yalancı ve deli olmadığını sırasıyla ispatlayan bölümler. Samimiyet ve Fetanet delilleri. Pozitif delil bölümü is mucize delillerinden müteşekkil. Burada da ikili bir ayrıma gidilmiş ve "Tüm insanların takatini aşan mucizeler" ve "Nebi (a.s.)'ın şahsının takatini aşan mucizeler" diye incelenmiş. Mucizeler sayılıp dökülerek olayın genişliği gösterilmiş, ardından da müstakil olarak Rum Suresi mucizesi incelenerek tek mucize iddiasının derinliği incelenmiş. Sonra sonunda bir son söz iliştirilmiş. (Ben şahsen yazarın ilim ahlakının kitabın sonunda ve başında yansıtıldığını düşünüyorum. İlim varlığı kitabın kalan kısmında kendini gösteriyor.) Şöyle geçiyor: "Tüm bunların dışında, kitabı buraya kadar okuyan kardeşim! Uzun sayfalarca emek verdin. Allah sana mağfireti ile muamele buyursun. Bil ki ben de çok emek verdim. Biz bu eserde önce bir haber inşası yapmaya çalıştık..." eserin teşekkül süreci ve gidişatının bir özetini sunuyor. "Metne emek verirsen zayıf itirazlar ile bu eserde inşa ettiğimiz yapıdan kaçabileceğini zannedenlere kendin de cevap verebilirsin. Bilmelisin ki bu yazdıklarımız, Müslüman delillerinin yüzde biri bile değildir." diyerek devam ediyor: "Ben, on iki yıldır Rabbimin rahmeti sayesinde, hak etmediğim bir hidayetin içinde yaşıyorum. Bu eser, lütfedilen bu hidayetin hamdı olsun." Biz, bu eserin ve esere ilmek ilmek nakşedilmiş emeğin değerine ve samimiyetine şahidiz. Okudukça klasik dediğimiz o bereket fışkıran kült eserlere -özellikle üslup açısından- benzerliğini o kadar yoğun şekilde hissediyorsunuz ki! Bizi hiçbir çağda ilim ahlakı ile ahlaklanmış ilim ehli zatlardan mahrum bırakmayan Rabb'imize hamd olsun. "وَاٰخِرُ دَعْوٰيهُمْ اَنِ الْحَمْدُ لِلّٰهِ رَبِّ الْعَالَم۪ينَ⁠"
Peygamberliğin İspatı
Peygamberliğin İspatıAltay Cem Meriç · İnsan Yayınları · 2022695 okunma
·
125 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.