Gönderi

Muska ve tarzı şeyler takmak
İçerisinde Allah Teâlâ'nın kelâmından ve Nebî (sallallahu aleyhi ve sellem)'in sünnetinden bir şey yazılı olan temîmeler ve ta'vizeler takmak selef arasında ihtilaflı bir konudur. Seleften bir tâife içerisinde Kur'ân'dan bir şey yazılı olan temîmelere ve şeriate uygun ta'vizelere, bunların başa bir belânın gelmesinden sonra takılması şartıyla ruhsat vermiştir. Bunların başa bir belânın gelmesinden önce, hastalığı ve nazarı def etmek için takılmasına gelince buna ruhsat verilmemiştir. Âişe (radıyallahu anha) şöyle demiştir: "Temîme belâdan sonra takılan şeylerden değildir. Temîme belâdan önce, takdîri savmak için takılan şeydir." Bunu "es- Sünne"de (559) Harb el-Kirmânî ve el-Hâkim (4/242) rivâyet etmiş, el-Hâkim sahih olduğunu söylemiş, Zehebî de ona muvâfakat etmiştir. Seleften bu tür rukyelere ruhsat verenler arasında Abdullah b. Amr (radıyallahu anhuma), Saîd b. el- Museyyeb, Yahyâ b. Saîd, Saîd b. Cubeyr, Mücâhid, ed-Dahhâk, Mâlik, bir rivâyete göre Ahmed ve İshak b. Râhûye de vardır. Allah onlara rahmet etsin. Müteahhirînden başka kimseler de bu konuda onların izinden gitmiştir. Seleften bir diğer tâife ise bundan men etmiştir: Harb "es-Sünne"de (558) şöyle demiştir: "Ahmed b. Hanbel'e içerisinde Kur'ân bulunan veya bulunmayan ta'vîze takmayı sordum. 'İbn Mes'ûd (radıyallahu anh) bundan hiç hoşlanmazdı' diye cevap verdi." Kevsec Ahmed'e "Kur'ân'dan bir şey takılır mı?" diye sormuş, Ahmed de "Her türlü ta'lîk/takma mekruhtur" diye cevap vermiştir. İbn Ebî Şeybe'nin (23814) rivâyet ettiğine göre İbrâhîm en-Nehaî (rahimehullah) Abdullah b. Mes'ûd (radıyallahu anh)'in ashâbını kastederek "Kur'ân'dan olsun veya olmasın temîmeleri kerih görürlerdi" demiştir. Ehli Sünnet'in müteahhirîninden olanlarının çoğu birçok sebepten dolayı temîmeler takmaktan men etmişlerdir. Bu sebeplerden bazıları şunlardır: 1- Temîmeler takmanın haramlığı hususunda vârid olan yasağın genelliği 2- Şirke götüren yolun kapatılması. Zira şerîate uygun temîmeler takılmasının câiz olduğu görüşü, şirk içerikli temîmeler takarak şirke düşmeye kapı aralamaktadır. Takılan temîmeler şerîate uygun olsa bile bu böyledir. Bu durumda (şerîate uygun temîmeler ile şirk içerikli temîmeler) birbirlerine benzediklerinden dolayı şirk içerikli temîmeleri reddetmek güçleşir. 3- İçerisinde Kur'ân yazan bir temîme takıldığında onunla helâya girileceğinden dolayı Kur'ân'a saygısızlık edilmiş olur. Nitekim İbn Ebî Şeybe'nin (23823) rivâyet ettiğine göre İbrâhîm en-Nehaî (rahimehullah) çocuklara muska takılmasını hoş görmez ve "Onlar onunla tuvalete girerler" derdi.
El- İbanetu's Suğra Dinin ve Sünnetin Asılları
El- İbanetu's Suğra Dinin ve Sünnetin Asılları
·
202 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.