Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Gönderi

Müzik * Giriş, Luca Marconi ve Cecilia Panti:
Ortaçağda müzik algısı günümüzdekinden çok farklıdır. Günümüzde, Batıda müzik bir sanat (ses sanatı) ve/ya -Hans Heinrich Eggebrecht’in (1919-1999) ünlü Was ist Musik? [Müzik Nedir?] eserinde belirttiği üzere- “hem başlangıç hem de bitiş noktası duygu” olan bir ifade biçimi olarak görülür; oysa ortaçağ teorilerinde müzik her şeyden önce bir bilim dalıdır, scientia de numero relato ad aliud, yani sayının “diğer”le bağlantısıyla ilgilenen bir matematik disiplinidir (burada “diğer” hem fiziksel ses hem de düzen, oran ve ahenk bulunabilecek tüm diğer dünyevi ve ilahi gerçeklerdir). Antikçağın müzik algısını devralan ortaçağ insanları müzikle ilgili bilgileri mathesis [matematik başta olmak üzere ilim] alanına ait görürdü. Yani yine Eggebrecht’e göre “ars musica [müzik sanatı] matematiksel sanatlardan oluşan quadrivium’un bir parçası” olarak görülürdü. Nitekim müziğin bilim dalından modern anlamda sanata dönüşüm yolculuğu tam da ortaçağda başlar. Bu evrimi mümkün kılan birçok faktör söz konusudur, ama bunlardan biri bu süreci başlatmak açısından daha belirleyici olmuştur: Antikçağın müzik matematiğinin temel içeriğini Karolenj döneminde Katolik Kilisesi’nin resmi müzik dili olarak ortaya çıkan Gregoryen ilahi repertuarına uyarlama konusundaki nesnel gereksinim, Ars cantus [şarkı söyleme sanatı], o dönemin ibadetinden ilham alan somut müziğin teorik boyutudur. * Kuramsal düşünce ile uygulamalar arasında: * Müzik konusunda kuramsal düşünce ile müzik uygulamaları arasındaki sınır hattını izleyecek olursak, ortaçağın müzik dünyasındaki yolculuğumuz, antikçağ ile ortaçağ arasında bir tür köprü işlevi gören Kilise Babalarının yazılarındaki müzik algısıyla başlayacaktır. Nitekim Kilise Babaları, Platoncu-Pythagorasçı felsefi gelenekten dolayı matematiksel bir bilim olarak algıladıkları müziğe özel bir ilgi duyarlar, ama dini şarkıların dini törenlerdeki rolünden de söz ederek, Tanrı’ya yöneltilen müziksel bir şükür duası gibi erdemli uygulamalar ile dünyanın tamamının Yaratıcı’ya yönlendirdiği “müzik” arasında bağlantılar kurmaya çalışırlar. Dolayısıyla antikçağdan ve Platon (MÖ 428/427-348/347) başta olmak üzere geçmişin büyük filozof ve yazarlarından devralman, gökyüzü kürelerinin ahengi teması, Kitabı Mukaddes ışığında güncellenmiş ve yeni dini duyarlılığa uyarlanmış olur. (Sayfa: 868) * #UmbertoEco #Ortaçağ1 #Barbarlar #Hıristiyanlar #Müslümanlar #ÇeviriLeylaTonguçBasmacı #AlfaTarih #Müzik #OrtaçağdaMüzik #LucaMarconi #CeciliaPanti #HansHeinrichEggebrecht #WasİstMusik #MüzikNedir #ArsCantus #Platon #Pythagoras #Felsefe #Matematik *
Umberto Eco
Umberto Eco
Leyla Tonguç Basmacı
Leyla Tonguç Basmacı
Platon (Eflatun)
Platon (Eflatun)
Ortaçağ 1
Ortaçağ 1
·
24 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.