Yine tekrarlayalım: Hayyam’ın şarap hakkındaki sözleri, katı manevi zorbalığa karşı doğrudan bir meydan okuma olarak yorumlanmalıdır. Ünlü İngiliz doğubilimci Darmesteter, İran şiirleri üzerine yazdığı kitabında şöyle yazmıştır: “Bu konuda pek bilgisi olmayan bir adam şarabın İran şiirinde işgal ettiği yeri görünce biraz şaşırıp afallayacaktır. Ancak, onun bizim ‘vandevires’lerimizle (XV. yüzyılın Dionysos şarkıları) ve bizdeki içki sofralarının şarkılarıyla uzaktan yakından ilgisi yoktur. Avrupa’nın içki sofrası şarkıları sarhoş şarkılarıdır; İran’da ise bu, Kur’an’a karşı, softalara karşı, doğanın ve aklın dinin kanunuyla bastırılmasına karşı bir isyandır. Şair için içki, kişinin özgürleşmesinin sembolüdür.”