Gönderi

'Ters lale. Böyle diyorlar. Araştırdım! Hikâye şu: II. Selim Edirne'de büyük ve şanına yakışır bir camii yapması için emir buyurduğunda camii yeri için satın almalar başlar. Satmaya pek yanaşmayanlara da yüksek bedeller teklif edilince onlar da yapılacak camii için yerlerini satarlar. Gönüllü istimlak hadisesi. Ancak yaşlı bir kadın ne kadar bedel artırılırsa artırılsın büyük bir lale bahçesi olan toprağını vermeye yanaşmıyor. Bu bahçede dedelerinden kalma hatıralar olduğunu, zaten kendisinin yaşlı ve belki hayatta son günlerini yaşadığından bahisle yerini kesinlikle vermek istemiyor. Yeniden fiyat artırma ve ricalar da fayda etmiyor. Bir süre bu konu sürüncemede kalıyor. Aksi gibi cadı karının lale bahçesi de caminin tam ortasına denk gelmektedir. Kıyıda köşede olup da planı kaydırabilecek bir durum yoktur. Masal bu ya, Sinan bizzat kendisi de yalvarmasına rağmen sonuç alamıyor. Sultan ve Sinan çaresiz kalıyor. Bir zaman sonra yaşlı kadın 'Bu camide eğer benden bir işaret koyarsanız veririm,' diyor. Sinan da mahfele yaptırdığı lale motiflerinden birini ters olarak işletiyor. İşte bu ters lale motifi için halk arasında bu hikâye anlatılıyor.' Yorum yapmak için ağzını açacak oldun. 'Bitmedi... Araştırdım: Ancak ters lale gerçekten de var olan bir lale biçimiymiş. Ve başka simgesel anlamları varmış. Örneğin Hakkâri ve çevresinde yetişen ters laleye 'ağlayan gelin' deniyor. Hristiyanlara göre de ters lale Meryem Ana'nın gözyaşlarının toprağa düştüğü yerde açan kutsal bir çiçek.' 'O halde o efsanede anlatılan huysuz kadın, Ayasofya'yı simgeliyor. Sinan'ın cebelleşip durduğu asıl sorun! Ayasofya'nın cisminde tüm Hristiyanlık! Belki de Meryem Ana'nın kendisi... Benden bir iz, bir işaret koy diyor Sinan'a.' 'Böyle de denebilir.'
Sayfa 83 - Can YayınlarıKitabı okudu
·
71 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.