Fert, kurum veya muaayyen bir zümre, herhangi bir insan için, Allah'tan başka veya Allah ile beraber, in- san hayatında ilahlık, rablık, otorite ve hakimiyet hakkının gereğini yerine getirebileceğini ileri sürer. Bu suretle, hayatları bu bakış açısına uygun olarak şekillenen insanlar, Allah'ın haricinde ilahın olmadığı- na şehadet etmemiş sayılırlar.
Bunların herbiri birbirinden tamamen ayrı başlı- başına birer bakış açısı ve hayat sistemidir. Bunların herhangi bir noktada birleşmeleri imkân haricidir; zira biri İslâm, diğeri ise cahiliyedir. İnsanların kendi icatları olan cahilî düzenlerinin şekil ve isimlerinin farklılık göstermesinin hiçbir önemi yoktur. Onların cahilî düzenlerine halkın egemenliği, kominizm, kapitalizm, diktatörlük, otokrasi veya demokrasi ismini vermeleri hiçbir şeyi değiştirmez.
Bu gibi şekil farklılıklarına ve isimlendirmelere itibar edilmez. Zira bütün bu şekil ve isimlendirmeler; Allah'ın insan hayatı üzerindeki ilahlığını, rablığını, otorite ve hakimiyetini reddetme ve insanın insana kulluk etmesi esasında müşterektirler.