Gönderi

Gözetlemecilik (röntgencilik) itkisinin doğrudan ifadesi olarak çocukluktaki cinsel meraklılık durumu ve bunun sonradan bilmeye susamışlığa dönüşmüş hali, cinsel bir erekliligin cinsellikten arındırılmış bir başka erekle ikamesini gayet iyi örnekler. Cinsel merakhlgin ilk hedefi örneğin kadin bedeninin gizli genital kısımlanını kesfetmekten ve kısmi olarak ortülü bir bedenin tamamlanmamış imgesini böylece tamamlamaktan alınan zevktir. Ancak kadın bedeninin çocuk tarafindan cinsel keşfi daha sonra, yetişkinde, yüceltme sayesinde daha bütuncül bir bilme arzusuna dönüşebilir. Freud'la birlikte denilebilir ki görme itkisi, "ilgi [merak] artik genital kısımlar üzerinde değil de bedenin bütunũ tzerinde yoğunlastınldğında yűceltilir. Önceden söylediğimiz gibi, yüceltmede hedef değişimi ancak nesne değişimi olursa gerçekleşebilir: Bütünlüğü içinde beden, yerel (local) genital organlar bolgesinin yerine geçer; būtūn, parçanın yerini alr. Kuşkusuz, yüceltilmis gözetlemecilik itkisinde, hedefin ve nesnenin her ikisinin de doğalanı değişir. Ilkin cinsel olan hedef (kadın cinsel bedeninin örtüsünűn kaldıılmasından ve keşfedilmesinden alınan görsel zevk) cinsel olmayan hedef haline gelir (örneğin bedenin anatomisini tanımaktan alınan zevk) yerel ve cinsel olan nesne (genital organlar) toptan ve cinsel olmayan nesne haline gelir (inceleme nesnesi olarak beden). Böylece gözetleme itkisinin yüceltilmesi, yerel erotik bir nesneye bağlı (kadın genital organlarına) kısmi ve erotik bir tatminden, daha toptan ve cinsellikten arındırılmış bir nesneye bagli (bilimsel bilgi nesnesi olarak tüm beden), cinsel olmayan ama yine kısmi bir baska tatmine geçişten ibarettir. Erotikleştirilmiş cinsel yeri örten ve çocuğun merakını çeken yerel imge, yüceltme vasltasıyla, tedrici olarak yaratıcıya özgü bilme arzusu uyandıran bedenin toptan bir imgesine dönüşür. Sanatçıyı eserini doğurmaya götüren, bu diğer susuzluktur; tanıma ve üretme susuzluğu.
·
240 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.