Yusufcuk
10/10
·183 syf.··
Beğendi
·
2025 5. kitabı
·
25 saatte okudu
·
Okunma: 05 Ocak 2025 00:00
Sâmiha Ayverdi son devrin en kıymetli mütefekkirlerindendir. Sadece mütefekkir demek de yeter mi bilmiyorum. İçinde bulunduğu tasavvufi neşve onu bir edebiyatçı bir fikir insanı olmaktan ileriye taşır. Osmanlı devletinin son dönemlerinde yaşamış "İstanbul'lu" bir Hanımefendi. Türk edebiyatında bir çok yazarın anlattığı İstanbul, eserlerinin içinde o kadar önemli bir yer tutar ki bu ona "İstanbul yazarı" olma sıfatını kazandırır. Ama Ayverdi'yi kendi döneminde ki edebiyatçılardan ayıran daha özel bir tarafı vardır. O da, birçok kitabında hususiyetle bahsettiği ve kendi hayatının da bir standardı hâline getirdiği tasavvuftur. Aile efradının şifâhî yolla verdiği eğitimler, gittiği mektep ve okullar, dil ve sanat alanında aldığı özel dersler Sâmiha Ayverdi 'nin kültür gelişimde oldukça etkilidir. Fakat, Ayverdi’nin asıl rûhî ve fikri gelişmesi Fatih’teki Ümm-i Ken’an Dergahı’nın Şeyhi Kenan Rif’âî’ye intisapları neticesinde onun irşadlarıyla olmuştur. Yazarın kişisel ve kültür birikimiyle özellikle ilgilenenler için O'nun adına düzenlenmiş şu web sitesinin adresini şuracığa bırakıyorum: samihaayverdi.org İşte Yusufcuk bu manevi donanımla yazılmış muazzam bir eserdir. Dili, imgesi, metafor ve işaretleri sayesinde bir kitap olmaktan öte ahlâki gelişimin kapısını açan manevi bir reçetedir adeta. Sâmiha Ayverdi cümlelerini öyle bir nezaketle kurmuştur ki, okurken sanki bir annenin evladına olan müşfik tavrını sezinlersiniz. Cümlelerini dikkatle seçmiştir; olumsuzlama ve ümitsizlik yoktur bu manevi terbiyede. Hani dil kültürümüzde arifâne bir konuşma yöntemi vardır. İyi olmayanı pekiştirmemek için sözcükleri daha pozitif olanlarından seçeriz. 'Kapıyı kapat' demeyiz de 'kapıyı kavuştur.' deriz meselâ. Ya da 'ateş elini yakar.' ifadesindense 'elini acıtmayasın' ifadesini tercih ederiz. Böylelikle kötüyü çağırmamış iyi olanı perçinlemiş oluruz. İşte Sâmiha Ayverdi 'nin de manevi gelişim yöntemi böyle bir metod içerir. "Cennet neresi? dediler. Senin olduğun yerdir... dedim. Cehennem neresi? dediler. Senin olmadığın yerdir... diyecektim, ama diyemedim. Senin olmadığın yer yok ki... Âh, vallah da yok, billâh da yok Allah'ım..." Bu alıntı bile Sâmiha Ayverdi manevi terbiye metoduna bir örnek olarak yeter. Yusufcuk bundan müteşekkil kimi hikayeler ve denemelerden oluşuyor. Gayet nahif, gayet nazik ifadelerle ayna tutuyor Sâmiha Ayverdi okurun yüreğine. Ben bir kaç eserini daha önce okumuştum Ayverdi'nin. Yusufcuk 'da bunlardan biri. Ama tekrar elime aldığımda gördüm ki eser kendi içinde oluşumunu devam ettiriyor. Ve ilk okumanın aksine başka başka nasihatler veriyor. Ehli hakikatin himmeti diyorum naçizane buna. Selâm olsun. 🪻 Sâmiha Ayverdi Yusufcuk
YusufcukSâmiha Ayverdi · Kubbealtı Neşriyatı · 2025425 okunma
·
1 +1'leme
·
1.266 Gösterim
3 Yorum
Lütfen giriş yapınız.
Anlaşıldığımı hissettiren cümleler okudum alıntılarda. Herhalde böyle hissetmediğim alıntı yoktu. Maneviyattan damlayan cümleler etkili oluyor. İyiye,olumluya, gerçekçi umuda ihtiyacımız var.Merakla bekliyorum okumayı sıraya aldım☺️🌼✨.. Zarif bir dille, kapsamlı bir inceleme olmuş cânım Hoca'm👏🏻👏🏻🤌🏻👌🏻 emeğine kalemine yüreğine sağlık daim olsun dileklerimle.☺️🤗💐
Râbia
Gönderi Sahibi
Eyvallah güzel hocam. Çok teşekkür ediyorum. Hayırlı bereketli sabahlar.🪻
Dantel mi işlediniz Rabia Hanım?..🎀 Aklıma direkt gelen imgeye bakınız.. 🙈☺️ MaşaAllah diyorum.. Çok hoş bir inceleme, döner döner okur insan.. 🎀
Râbia
Gönderi Sahibi
@hizz88 Güzeli duymaya, okumaya, söylemeye o kadar ihtiyacımız var ki, sindirememiz de ondan, hoşluğu da. Merhem niyetine inşallah. Gecemiz hayr'olsun.✨
Çok huluskâr bir inceleme olmuş. Satırları ilmek ilmek işlediniz şahsen ruhuma, aklıma 🤌🏽 🌟 Ayverdi hanımefendiyi de bu kadar bilmezdim, dikkatimi çekmedi değil, incelemeler bu yüzden de güzel işte. Bildiğin ama arka planda gibi olan bir yazarı anımsayıp farklı bir özelliğinden yakalayıp tekrar bir şans vermek 🙃 Tasavvufî satırları işlemek de böyle naziklik gerektirir bi yandan, hâmenizin her bir damlası şahsen bana rehnümâ oluyor. Daimiliğini dilerim..🫰🏽☺️
Râbia
Gönderi Sahibi
Az bilinen ama büyük işler yapan şahsiyetler. Rabbim idrakimizi arttırsın.Çok teşekkür ediyorum. Sabahımız hayr'olsun.🪻