'Çok zararlı kitap'mış. İyi de kime göre?
8/10
·235 syf.··
2025 1. kitabı
·
5 günde okudu
·
Okunma: 07 Ocak 2025 00:00
Çocukluğumdan beri gördüğüm, konusunun ne olduğu hakkında hiçbir fikrimin olmadığı ve yine de satın alıp kitaplığımda beklettiğim bir kitaptı. 1907 tarihli, bir Macar yazar tarafından kaleme alınmış ve diyebiliriz ki genel olarak oğlan çocukları için yazılmış bir roman ama öyle ponçik, tatliş bir roman da değil, aksine sert, soğuk, çelik gibi bir roman. Zaten benim bu romanı böyle bir anda okumak istememin nedeni de bu yönü üzerine oldu. Geçenlerde internette dolanırken ekşişeyler adlı bir sitede bir tane yazı gördüm, yazı “Pal Sokağı Çocukları’na bir de bu açıdan bakın, meğerse o kitap çok zararlıymııış, çocuklarımızı foşik yapıyormuuuş, aman tonrem çocuklarımızı bu eril dilli, militarist, şiddet estetizesi yapan bu zararlı kitaptan uzak tutmalıyıızzz” minvalinde, hem içeriği hem de yazım dili/sözcük seçimi, okurken insanın gözlerini tırmalayan uyuzca, bοktαn mı bοktαn bir yazıydı. Aşağıya bir de Academia’dan kaynağımsı bir şey iliştirmişler: Çok saygın bir akademisyenin "son derece bilimsel, alabildiğine nitelikli, kesinlikle saçmalıklardan ibaret olmayan"(!) bir makalesi varmış bu konuda. Akademisyenimsi bayanın belli ki vakti epey bi' boş ya da kıymetli vaktini, böyle karanlıkta kalmış sinsi(!) kitapları bize şerh etmek gibi yüce bir uğraş için feda ediyor. Gittim onu da okudum. Yok arkadaş. Artık eminim. 8 Mart’ta veya olur olmadık günlerde kadın hakları falan filan yav diyerek sokağa dökülen ama ellerde lpg bayrakları, s.cansız ve bilumum iτin köpeğin posterleri bulunan ve "Taleplerimiz: Biiir, Kadınların içinde bulunduğu durumlar iyileştirilsin. İkiii, TeCe devleti derhal zorunlu askerlik faşizmini durdursun. Üüüç, öcαlαn’ın tecridi kaldırılsın” tarzı açıklamalar yapan, şu saçlarının yarısı mor renkli bu feminαzi ve türevleri ablalar, dünyayı tozpembe bir bulut olarak görüyorlar ve içinde bulunduğumuz devri ebedi bir düğün gecesi falan zannediyorlar (ya da işlerine geldiği gibi salağa yatmakta pek mahirler). Bundan eminim artık. Hatta bu erkek ve erkeklik düşmanları, ‘belki birinden birini düşürürüm’ umuduyla bunların yanlarında takılan meriçlerden başka, yani gerçek bir erkek tanımamış şu tipler, yine eminim ki Atatürk’le aynı dönemde yaşasalardı Atatürk’ü de faşist ilan ederlerdi, hatta tüm devrimlerine, çok sevdikleri aşiret düzeninin ağa babaları şeyh said/seyit rıza gibi, isyanla ve ellerinde molotof kokteylleriyle karşı çıkarlardı. Her neyse sırf şu saçmalıklarına iki çift laf edeyim de içimi dökeyim diye şu incelemeyi yazıyorum. Benim için kitap, harikulade veya abartılacak cinsten değil fakat gene de güzel sayılabilecek bir kitaptı. Eleştirilebilecek yanları da olabilir tabii ama kafayı ‘eril dil, militarist foşikler’ diye diye yiyenler gibi bir eleştiri(msi) değil, kurguya vb. dair olabilir. Çocuklar okuyabilir ama özellikle oğlan çocuklarına hitap eder, onlar daha çok sever diye düşünüyorum. Evlatlarımıza erken yaşlarında vatan veya üzerinde top oynamasını bile sağlayan, boğucu metropolde bir parça olsun nefes aldıran bir arsa için bile, üstünde özgürce ayak basabilmesi için atalarının kanlarını akıttığı toprakları ve benzer değerleri sahiplenme duygusunu aşılamak gerek. Bir yaşındaki errkek yeğenime ilkokul-ortaokul zamanında önerebileceğim aslan gibi "foşşik" bir roman daha çıktı. Eline sağlık Ferenc Molnar.
Edebiyat
Pal Sokağı ÇocuklarıFerenc Molnar · Yapı Kredi Yayınları · 202536,3bin okunma
·
75 Gösterim
Yorumlar
Lütfen giriş yapınız.