Bizim ülkemizde istihbarat hakkında öğrenme ayrı bir ilgi alanına sahib önemli bir konumda olduğunu belirtmem gerekir. Teşkilatı Mahsusa , Müsellah Müdafaa-i Milliye Kuvvetleri ve M.M. Grubu ile anılmış isimlerle anılagelmiş hem Osmanlı Devleti'nin son döneminde devamında Milli Mücadele Döneminde hizmet etmiş saygı değer bir yere sahip kurum olmuştur. Enver Paşa'yı bu konuda hatırla yad etmemiz bu kurumu meydana getirmiş bu yanında bilginin her zaman güç olduğu kararlar almada siyasi ve askeri kurumları rahatlatma amacına hizmet etmiştir. Milli mücadele döneminde ise İstanbul'dan silah kaçırma özellikle sonrasında milletvekili, matbuattan zevat, dini tandanslı zevattan kişileri Anadolu'ya gitmelerini sağlamışlardır. Burada halktan bir çok kişi silah, mühimmat tedariğinde önemli pozisyonda olmuşlardır. İttihat ve Terakki Cemiyeti ile bilgi vermesi eser sahibinin önemlidir. Bizde genelde resmi ideoloji bu konuda öcü gibi görmemize hizmet etmiştir. M. Kâmâl bile kongreler zamanında hatta mecliste bile eski ittihatçı olduğunu bir çok kez dile getirmiştir çünkü şartlar bunu gerektiriyordu. Birinci Dünya Savaşı'nın nihayet ermesi ile özellikle Enver Paşa'nın biz her ne kadar memleketi terk etmek durumda kalsakta Süleyman Askeri bey e ve Hüsamettin bey e bu teşkilatı artık sizler yöneteceksiniz bölgesel kuruluşlara destek vermenizi çalişmanızı bu minvalde devam ettirmenin gerekliliği demeyin etmiştir. Mezkûr durumlarda insiyatif sizlerde olmamın güvenini kazanmiş olması bu kurumun ne kadar önemli olduğunu göstermiştir. M. Kâmâl'in de bu kurumdan mümkün mertebe faidelenmiş memleketin kurtuluşu için bütün satıhlarda mücadele ve müdafaa etmişlerdir. Bazı konularda diğer okumalar da öğrendiklerim ile farklılıklar var onun için şerh düşmek istiyorum. O konuda ise detay vermeyeceğim. Bir çok okumadan sonra bu eser okunur ise anlamı olacağını belirlemek amacıyla not düşüyorum.