İsmiyle müsemma,şiir sanatıyla ,hayata karşı bir savunma...
ᘛ~ᘛ~ᘛ~ᘛ~ᘛ~ᘛ~ᘛ~ᘛ~ᘛ~
Furkan Çalışkan 'ın Savunma Sanatları kitabı,hayat ile başa çıkmaya çalışanlar için,hayata karşı duruş içeren dizelerden oluşuyor. Herkese uygun bir satır var sanki... Yaşamın zorluklarına karşı , şiirin bir savunma mekanizması olarak kullanıldığı fikri, kitaba ayrı bir mânâ katıyor. Şöyle geçiyor satır aralarının birinde;
Dünya nasıl da büyük nasıl da kaplamış kalbimiNe olur yardım et, katlayıp koyalım kenara
Dünyanın insan kalbini doldurması kime huzur vermiş ki? Dünya ayaklarının altına serilmiş nice insan örneği görüyoruz intihar eden.. Oysa biliyoruz ve inanıyoruz ki "Gönüller ancak Allah'ı cc anmakla huzur bulur." (Rad-28) .
İşte Furkan Çalışkan , bu beyitler ile, bu rahatsızlığını dile getiriyor. Dünyayı katlayıp kenara koymak ve huzura yer açmak isteğini anlatıyor. Huzura yer açmak istediği olaylara karşı da, şiiriyle bir duruş sergiliyor.
Yazar, Savunma Sanatları 'nda 'savunmasız' yakalandığımız yaşam olaylarına değiniyor. Dertleşmek istediği okurlar için de;bu savunma halini , 'sorumlu olmadığımız yerden gelen yumruk'lar olarak ifade ediyor. Hayattaki bazı zor durumlar için biçilmiş bir kaftan bu cümle bana göre..
İnsanın gündelik telaşlarından, var olma kaygısından, duygularından dem vurarak ilerleyen dizeler, ısrar ve inatla bizi insan olmanın mahcubiyetine,ağırlığına götürüyor. Mesela sevgiye dair şu ifadeler enfes ;
Ve içimizde taşıdığımız o kömürYıkadıkça kirlenen korkunç bir sevgi...Frene basma, insan gitmek için yapılmıştırSenden ricam ruhum ikimizin arasında kalsınBiliyorum, yolda olan yolda kalırİkamet bitti madem, o kömür artık yansın!
••Bir nur sandığım sevgin, meğer yıkadıkça kirlenen kömürmüş. .. İkamet bitti madem kalpte,madem bu sevgide derinlik yoktu, o kömürü yak ve git!••
Vuruldum bu dizelere. Sadece romantik duygular için geçerli değil bu dizeler,insanın hayatında olan her türlü insan ilişkisini kapsar. Hayat sadece hassas kalpler için değil,derin sevenler için de cehennem ehline denk gelmeyince... Sevgi,emek,umut,hayal kırıklığı..hepsi var bu dizelerde.. Her türlü insan ilişkilerinde yaşanabilecek durumlara,şiirle dokunmuş yazar..
Şiirin güzelliği bu noktada kendini gösteriyor. Şiir kimi zaman coşku,kimi zaman hüzün,kimi zaman huzur,kimi zaman yorgunluk oluyor. Bazen de garip bir dinginlik oluyor. Anlaşılmışlık hissi gönderiyor ,anlatamayan okurun ruhuna ve gönlüne. Terapi ediyor kimi zaman,şiir de dönüşüyor,insan da... Çünkü şiir yaşayan bir metindir diyor yazar. Değişir ve dönüşür insan gibi..
Savunma Sanatları kitabı, İbrahim Tenekeci 'nin Kimsenin Kalbi kitabını anımsattı bana..
İbrahim Tenekeci 'nin Kimsenin Kalbi kitabını okuduktan sonra şiiri oluşturan dörtlüklerin kendi içinde bir anlamı olmaması dikkatimi çekmişti. Dört farklı konudan oluşan dizeyi bir araya toplayarak dörtlükler oluşmuş gibiydi. Araştırdığımda ,bunun modern şiirin bir özelliği olduğunu öğrendim. Serbest nazım ölçüsü ile yazılmış olduğu için böyleymiş . Okumasını keyifli buldum. Şiirlerin satırlarında gezerken,kendinizi bulduğunuz bir cümle yakalıyor sizi. O satırlarla buluşmak ve dertleşmek iyi hissettiriyor.
Kimsenin Kalbi kitabında dizelerin birbirinden anlamsal farklılığı daha belirgin iken, Savunma Sanatları kitabında dizelerin anlamı ve arasındaki bağ birbirine daha yakındı. Dizeye dayalı bir şiir yapısı fakat, anlamın ve duygunun dizeleri aştığı kelime öbeklerinden oluşan şiirler var Savunma Sanatları kitabında... Bir çiçek demetinde, farklı çiçeklerin olması gibi, kokusuyla,rengiyle, anlamıyla şiiri güzelleştiren, birbirinden farklı konularda dizeler.. Herkes sevdiği çiçeği kokluyor ama demetin güzelliği de göz kamaştırıyor.
Velhâsıl kelâm,Savunma Sanatları kitabı hayat yolunun yorgun fertlerine armağan edilen şiir demetlerinden oluşuyor ... Öyle ki demeti oluşturan her bir dize farklı bir maceraya değiniyor.Yaşamla baş edebilme meselesi üzerine kurulmuş sözcükler,sadece naif ve romantik değil, sosyolojik,sokağa bakan söylemler oluşturuyor. İlginizi çektiyse şans vermenizi tavsiye ederim. Şahsen ben elimden bırakamadım. Gittiğim yerlere götürdüm,bazı dizelerle dertleştim, bazılarında dinlendim. Okumak isteyenler için keyifli istifadeli okumalar diliyorum..
Şiir incelemelerini ciddi derecede güzel yorumunla etkili aktaranlardan biri de sensin gülüm.✨👌🏻🌹 Kalemine, yüreğine sağlık.. Furkan'ın İmkansızın İhlali diye kitabı var, moden şiirle alakalı olması gerek. Onu okuduktan sonra şiirlerine geri dönüp bakmayı düşünüyorum. Benim de ruhuma işleyen kelamları var bu keratanın ☺️çok özel bir kalem.🪄
"ruhum aramızda kalsın" onlardan biri, nasıl ifadedir bu Allah aşkına🫠🎀✨
incelemen için teşekkür ederim canım, hoşuma gitti baya 🥰❤✨
Nasılsa inanmazlar diye doğruyu söyledim
Doğal sınırlarına ulaşmıştı kaderim çoktan
Kanuna aykırı adalete uygun fikirler düştü aklıma
Duymayınca söylenmemiş olan
Söylenince duyulmayan...
Savunma Sanatları
Bu da benden olsun; #261980180
Bi de şu var; "Şiiri sevmeyen kızlar geldi aklıma. Öyle mutluydular ki."✌🏼
Şiir seviyoruz yetmiyor bi de inceliyoruz. Kalbimizi seveyim. ☺️
Râbia yaa,sevelim o kalbimizi her daim inşaallah 🥰. Teşekkür ederim canım Rabia'cığım,ne güzel söyledin yine 🪻 🫂.
O alıntıyı ben de çok beğenmiştim 😎,adam on ikiden vurmada usta 💘🫠☺️
SERT SESSİZLER
Alnımı koyduğum yerde yumuşar sert sessizler
Oysa kaderin parmaklarında bir kalemdir nefesin
Çoğu mutlu eden şeyin azı da mutlu eder
Yine de iyileşsen bile öleceksin, sin...
Kaçtım ve bütün fotoğraflarım bensiz çekildi
Ayıp ve noksandı her dokunamayışım sana
Yanılgımın o gülümseten detayı
Hastaneye giderken geçen ağrılarım
Seni görünce duran zaman
Aşktır bu dedim ve kapatıp yeniden açtım...
Savunma Sanatları