Şüphesiz onlar zannederler ki, ahşap iyi olduğunda divan da iyi olur.
Çünkü alışabm iyiliği, divanının iyililiğinin sebebidir. Taş, tuğla, kerpiç
ve harç iyi olduğunda bunlardan kurulan duvar da iyi olur, zira
onların iyiliği duvarın iyiliğinin sebebidir. İşte onlar, insanın babaları,
anaları, ecdadını, kabilesi, ümmeti ve hemşerilerini bu örnekteki gibi düşünürler. Çünkü insanların çoğu kendilerini, kendilerinden veya
kendilerinde olanların maddeleri olarak tahayyül ederler. Şeyin maddeleri
ise ya onun mahiyetidir ya da mahiyetinin parçalarıdır. Öyleyse
onlar, burada cevherle şeyin mahiyetini veya mahiyetinin oluştuğu
şeyi kastederler. Bazen "bu elbisenin cevheri iyidir" derler ve bununla
onun kumaşı ve atkısının ketenden, pamuktan ve yünden olduğunu
kastederler. Bütün bunlar ise maddedir. Onlar burada cevherle yine
elbisenin maddelerini kastederler. Şeyin maddeleri ise ya onun mahiyetidir
ya da mahiyetinin parçalarıdır. Bir grup düşünür, şeyin mahiyetinin
yalnızca maddesiyle olduğunu düşünürken diğerleri onun mahiyetinin parçalarıyla olduğunu düşünürler.