·1120 syf.····Okunma: 01 Kasım 2008 00:00 Adam Smith, kendisi bir ahlak felsefecisi olsa da bu ünlü eseri ile tanınır daha çok. Hatta klasik ekonominin, kapitalizmin babası diye anılır. Çok kalın bir kitap. Çoğu kişiyi sıkabilir okuması. Kitapta benim gördüğüm sanki muhasebeci gibi birçok iş dalını anlatmış. Bir yanlış kanı ise genellikle şu söz kendisine atfedilir. "Bırakınız yapsınlar", "Laissez faire, laissez-passer". Halbuki sözü ilk kullananlar Quesnay gibi fransız fizyokratlar diye anılan kişilerdir. Kitabında bu kişilere de yer vermiş. Fizyokratlar ekonomide tarımı öne alıyorlar, fakat Adam Smith bunu eleştirmiş. Sanayi vs gibi alanları küçümsenemeyeceğini belirtmiş. Emek ve ücret (yani maaş) ve üretime öncelik vermiş. Yani bunların etken olduğunu belirtmiş. Halbuki bence bu da yanlıştır. Ücretleri artırmanız, o yüksek ücreti iş sahibinin maliyete yansıtmasına neden olabilir. Bunu hesaba katmamış gibi görünüyor Smith. Her ne olursa olsun, modern ekonomi alanında yazılmış ilk kapsamlı ve sistematik kitap olduğundan değerli. Ayrıca kitabında ünlü bir "görünmez el" mecazına yer vermiş. Yani arz-talep ilişkisi.