Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Gönderi

Müslümanlar köle ya da cariye sahibi olabilir? Yaygın olarak uygulanan kölelik Kuran tarafından kaldırılmıştır (4:25,92; 5:89; 6:10; 8:67; 24:32-33; 58:3; 90:1-20). Kuran köleliği büyük bir günah olarak değil, günahların en büyüğü olarak kabul eder. Kölelik, ölmeden önce tövbe edilmediği sürece affedilmeyecek olan Allah'a ortak koşmaya eşdeğerdir. Kuran su götürmez şekilde Allah dışında bir efendi (rab) kabul etmeyi reddeder. Birinin efendisi olduğunu iddia etmek Allah olduğunu iddia etmek ile aynıdır (12:39-40; 3:64; 9:31). Muhammed'in vefatından onyıllarca sonra krallar, ve kralların köleleri dini önderler, Yusuf'un arkadaşının efendisine atıfta bulunuşunu (12:41,42) çarpıtarak köleliği yeniden canlandırmak ve haklı çıkarmak istediler. Ama Yusuf'un Allah dışında hiç kimseyi efendisi veya rabbi olarak nitelendirmediğini, ve hapishane arkadaşlarına, adaletsizliği ve üzerlerindeki sahte efendilik iddiasını reddederek özgürlüğe ulaşmaya çalışmalarını tavsiye ettiğini gözden kaçırdılar (12:39-40). 16:75-76 ayetleri köle biri ile özgür birini karşılaştırır ve özgür biri olmanın önemini vurgular. Nitekim Kuran, insanlar üzerindeki efendilik iddiasından dolayı Firavun'u lanetler (79:15-26). Allah Yahudileri kölelikten kurtarmış ve özgürlüklerinin, özlem duydukları yiyecek çeşitliliğinden daha önemli olduğunu hatırlatmıştır (2:57-61). Kuran, Muhammed'i barış zamanında düşmanlarını yakalayıp hapse atmaması için uyarır, ve bu davranışa sadece savaşa katılanlara karşı izin verir (8:67). Kuran, ortak koşanların köleleri olduğu gerçeğini kabul eder (24:32; 16:75), ve köleleri özgürlüklerine kavuşturmayı müslümanların bir niteliği ve etkinliği olarak değerlendirir (90:13). Köleliğin acısını en çok çeken, ve Musa'nın önderliğiyle Allah tarafından kurtarılan (Mısır'dan çıkış 1:13-14) Yahudilerin, sonraları köleleştirmeyi kutsamaları ve bu uygulamayı kutsal kitaplarına sokmaları ironiktir (Mısır'dan çıkış 21:26-27; Levililer 25:44-46; Yeşu 9:6-27). İsa'nın köleliğe hiçbir zaman göz yummamasına rağmen, St. Paul, modern Hristiyanlığın kurucusu, "Din kitlelerin afyonudur" Marksist özdeyişini haklı çıkarırcasına, bir yerde efendilerin kölelerine iyi davranmasını öğütler (Koloseliler 3:22), ve kölelerden efendilerine karşı "korku ile itaatkar olmalarını" ister (1Petrus 2:18; Efesliler 6:5; 1Timoteyus 6:2; Koloseliler 3:22; Titus 2:9). Dinin ayrıcalıklı sınıflar tarafından insanları köleleştirmek veya onlardan yararlanmak amacıyla kullanılması, Güney Afrikalı başpiskopos Desmond Tutu tarafından berrak şekilde tarif edilir: "Misyonerler Afrika'ya geldiğinde, onların Kitab-ı Mukaddes'i, bizim ise toprağımız vardı. 'Gözlerimizi kapayalım ve dua edelim' dediler. Gözlerimizi açtığımızda, bizim Kitab-ı Mukaddes'imiz, onların ise toprağı vardı".
·
2 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.