Daha önce, hapishanenin içinde olduğunuz halde, hapishanede olduğunuzun farkında değildiniz?
-Evet, söyleyebiliriz.
-Ve hapishanede olduğunu bilmeyen bir insanın fenomenolojisi içinde kendinizi var ediyordunuz?
-Evet, onu da diyebiliriz. Şimdi görüyorum. Şimdi yine hapishanedeyim, ama, artık hapishanede olduğumu biliyorum. Ve hapishanede kalmak, ya da hapishaneden çıkmak, benim gerçekleştirmem gereken bir süreç haline geldi. Çünkü şunu açıkça görebiliyorum ki, benim hapishanemin kapısını açacak ve beni özgürlüğe kavuşturacak anahtar da benim bilincimin içinde.
-Hapishaneden çıkmak, özgür olmak, yaşamını kendi özgür iradenle yapılandırmak. Bütün bunlara Husserl "niyetlilik" der. Yani bilincin, yeni bir "niyet"le kendi fenomenolojisini yaratıyor.
SavaşçıDoğan Cüceloğlu