Yabancı
8/10
·110 syf.··
2026 10. kitabı
Annesinin ölüm haberini alan Meursault, cenazede annesi için ne gözyaşı döker, ne de annesini son bir kez görmek ister.Duygularından arınmış bir robot gibidir.Defin işlemlerinden sonra da mezarı başında beklemeden hemen oradan ayrılır.Normal hayatına adapte olur çünkü annesinin ölümü onun için doğaldır.Herkes bir gün er ya da geç ölecek diye düşünen biridir.Ancak bu durumu çevresi garip karşılar, onu kalbi katı biri olarak görürler.Kendi hayatında da her olayda kayıtsızlık timsali davranışları vardır.Hayat sanki umrunda değil gibidir.İnce düşünmeden ‘neden olmasın?’ ‘olmaması için bir sebep yok’ gibi düşünerek o an, içinden nasıl davranmak geliyorsa öyle davranır.Sevgilisinin evlilik teklifine bile ‘benim için farketmez,bunun bir önemi yok ama eğer arzu edersen evlenebiliriz’ diye cevap verir.Hoşuna giden şeylere ‘bunun bana bir zararı olur mu acaba?’diye düşünmeden evet diyen, sınırları olmayan, kendi düşüncelerini açıkça ifade etmeyen, içine kapanık bir adamdır Meursault. İlk başta bu hareketleri bana çok garip geldi.Duygusal biri olduğum için empati yapamadım onunla ve özellikle de annesinin ölümüne tepkisiz kalışına çok içerledim.Ancak karakteri tanıdıkça aslında duygusuz değil, duygularını çözümleme alışkanlığını kaybetmiş biri olduğunu anladım.Duyguları var ancak onları anlamlandıramıyor ve böylece hem kendine hem de hayata ‘yabancı’laşıyor.Dürüst bir adam olduğu için toplum tarafından onaylanmak için rol yapmak yerine kendisi gibi oluyor Meursault.Anı yaşıyor ve toplumsal kalıplara sığmıyor.Sahte değil,herkes gibi değil.Toplumun beklentilerinde kaybolmuyor.Bunlar güzel özellikler gibi gelse de bir süre sonra rüzgâra kapılmış bir yaprak gibi, etrafına sınır koymadığından savruluyor.Düşünmeden hareket etmesi onu,hayatını mahvetmesine sebep olacak eylemlere sürüklüyor.İşlediği suçtan ziyade,toplumsal kalıplara uymayan ve normal kabul edilmeyen duygusuz halleri onu,toplum baskısı ve adaletsiz yargı sistemi ile giyotine taşıyor. Albert Camus’nün ‘saçma felsefesini’ temsil eden ‘Yabancı’ okuduğum ilk eseri.Yazarın dili akıcı,sade ve anlamı derin.Her ne kadar yaşamı gereksiz bulduğunu söylese de önemli olan anı yaşamaktır mesajını da veriyor yazar.Ölüm kaçınılmazdır ancak yaşamaya devam etmek zorundayız. Keyifli bir okumaydı benim için,tavsiye ederim. Yabancı Albert Camus
YabancıAlbert Camus · Can Yayınları · 2025137,3bin okunma
·
55 Gösterim
Yorumlar
Lütfen giriş yapınız.