Aslında kitapdan daha fazla bir orhan pamuk incelemesi olacak bu yazım özellilklede masumiyet müzesi adlı eser netfliks de dizi olarak karşımıza çıktıktan sonra yeniden alevlenen bir orhan pamuk antipatisini gündeme oturttu ve bir söyleşide biz orta doğulu erkekler olarak ...diye konuya girmesi linç edilmesine konu oldu..bbu konuda masumiyet müzesini okumuş ve yazarın bir kaç eserini okumuş biri olarak şunlar söylemek isterim... you tubede yayın yapan felsefe uzmanı
Pelin dilara çolak hanfendinin bu konuda öok güzel bir tespiti var ...
biz toplum olarak “içeriden ama yabancı gibi bakma halini sevmiyoruz.” bu konuyla ilgili bir kaç kelam etmek ihtiyacı hasıl olduğunu hissettim. ve şaşkınlık içinde orhan pamuk gibi bir yazarı bir değeri içinden çıktığımız kabuğa anlatmak(kestane kabuk meselesi) izah etmek ve savunmak zorunda kalmamı hayretle karşılıyorum , yani bu iş bana mı düştü...? evet nasıl onun hakkında hiç bir fikri olmadığı halde ,bir kitabını bile almamış okumamış güruh onu linç etme hakkını kendinde görüyorsa bende onu savunma hakkını kendimde gördüm haddimi aşarak.
orta doğulu bir erkek olarak başlayan ve feministler bu ülkelerde her zaman haklıdır, cümlesiyle biten anlatım ,aslında biz orta doğulu erkeklerin kaderini ve karakterini ne kadarda güzel anlatıyor...biz orta doğulu erkekler cennet anaların ayağının altındadır düsturuyla doğup büyürken, ergenlikle beraber toplum baskısını üzerimizde hissederiz, yine orta doğulu bakış ,kadının ulaşılamaz bir tabu haline gelmesine sebep olurken (kızlık hadisesi) belki de bu tabuya erişebilirliği acımasız ve amiyane bir şekilde konunun muhatabı olan biz orta doğulu erkeklere bırakması ,çözümü daha iğrenç bir şekle büründürüyor ,madem bu ulaşılmak istenen şey çok değerli o yüzden ulaşamıyoruz ,o zaman değersizleştirelim ....kadın ....erkeğin elinin kiri ,eksik etek, kancık köpek kuyruk sallamazsa... ve toplumda itip kalkılan kaşık düşmanı ikinci sınıf bir varlık mirasta bile erkek ile eşit değil ....sonrası daha vahim tecavüze uğramış bir kadının bile kurtuluşunun tecavüzcüsünün nikahı altına girmesinden başka yolunun kalmaması , hatta normal bir evlilik dediğimiz kadının erkeğin tahakkümü altına girmesi bir kadının başına gelebilecek en hayırlı olay, nikah kıyılması toplumun onayının alınması bile paradoks’un diğer yüzü değil midir? tekrar kutsal kadın modunda hayatına devam et emriyle bir taraftan evimin kadını ol başımın tacı ol, çocuklarımın anası ol, yuvayı dişi kuş kurar, kır dizini otur evinde ...mantığı ...şimdi gelelim orhan pamuk olayına 1952 doğumlu bir yazar benden 0n üç yaş büyük biri,1952 ler türkiye’sinde istanbul’da görece modern bir ailenin mensubu olarak doğan birisinin ...topluma bakış açısı tabiki farklı olacak ,celal bayar’ın cumhur başkanı adnan menderesin başbakan olduğu yıllar, amerikan rüyasının topluma empoze edildiği yıllar hatta kendini elit hisseden kesimlerce bilerek ve isteyerek hatta arzulayarak amerikan tarzı yaşamın en modern ve en yaşanılabilir bir model olduğunu benimsemek ....o sırada normal toplumun tezat bir şekilde yokluk ve açlıkla mücadele etmesi kaliteli bir eğitimin ulaşılması en zor şey olduğu yıllar ...bu yıllardan bu günlere gelen toplumun hikayesidir aslında orhan pamuk ...içinde yaşadığı toplumu iyisiyle kötüsüyle topluma anlatmayı dert edinmiş bundan da gocunmayan bir adam… aslında klişeleşmiş tabiri ile topluma ayna tutan birisi...ben bu değerlerimize saygı duymayı ve onların anlattıklarını anlamaya çalışmamız gerektiğini düşünen biriyim ...tüm dünyanın taktir ettiği bizimse politik sloganlar yüzünden derinleştiremediğimiz kişiliklerimiz ve dünyaya bakış açımız ....inanınki bu aydın, idealist ve bu toplumu bu topluma anlatma işini dert edinmiş kişiler ,bize rağmen iyiki varlar ....yoksa biz onları hak etmiyoruz ....