Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Gönderi

239 syf.
6/10 puan verdi
·
9 günde okudu
Fransa Burjuva İnkılabı..Öyle önemli ve bilinmesi gereken tarihi olaydır ki..Bu tarihi olayı mahiyeti ile bilmeden modern demokrasi cumhuriyetlerini anlamak ve anlatmak gayreti, bilgiyi boşluğa asmaya benzer. Kafkasya'nın güneyinde 19.yüzyılın sonlarında ve 20.yüzyılın başlangıcında cereyan eden tarihi hadiselerin Fransa Burjuva İnkılabı ile ne alakası diye sorulursa "hem de öyle bir alaka ki baltayla kesemeyiz" derim. Kitaptan da 'tarihi olaylar geçmişten günümüze zincirin halkaları gibi bağlıdır birbirine' anlamını veren bir alıntı paylaşmıştım. Bu kitap bize tarihi anlamda veriler ve detaylar sunuyor ama mahiyeti vermiyor. Zeki okurlar bir bütün yakalamak isterse bu anlamada tatmin olmayabilir; hakikaten objektiflik arayışında olan biriysek eğer. Bize sunulan hikaye var. Yalan olduğu için değil oldukça doğru olduğu için hikaye..Fakat hikaye işte. Kitabın ismine Azerbaycan Milli Hareketi yazıyor ama Müsavat Hareketi olsaydı daha uygun olurdu. Yine de farketmez. Anlatılan tarihi dönem ve süreç bir anlamda Müsavat Parti'sinin faaliyet dönemidir. Ben size "İttihat ve Terraki" diyeyim siz anlarsınız. Fark orada Osmanlı imparatorluğunun, burada Rus imparatorluğunun oluşudur. Kaynak aynı, kanal aynı, fikir aynı, dava aynı, misyon aynı... Müsavat'a rağbet ve sempatinin sebebi, hürriyet zihniyetini getirirken karşısında gerçekten de esaret faktörünün olmasıdır. Müsavatçılığın veya Azerbaycan Milli Hareketinin başında üç önemli isim var: Ahmet Ağaoğlu (yahudi), Ali Bey Hüseynzade (İttihat ve Terraki üyesi) ve Mehmed/Mehemmed Emin Resulzade (Müsavat'ın lideri ve Azerbaycan Halk Cumhuriyeti'nin AXC/ADR kurucusu). Dışarıdan İsmail Gaspırali (buna parantez açarak) ve içeriden Mirza Fetali Ahundov, bütün oluştururken bilinmesi gereken şahsiyetler. Bu şahsiyetleri ayrılıkta ve bir dava içinde ilişkili şekilde incelersek Azerbaycan Milli Hareketi veya Müsavatçılık mahiyeti ile ortaya çıkacaktır. İncelemede bunlar yazılamaz. Ayrıca kitap olur. Bu eser malumat, detay ve hikaye için okunmalıdır. Gerçekler ve mahiyet için yukarıda "el arifu tekfihul işareh" yaptım. Kendisini sayan ve sevenlerden özür dileyerek, Mirza Fetali Ahundov hakkında "ağzımı bozmak" istiyorum; müslümanları küçümseyen, onlarla dalga geçen, İslam alimlerine dil uzatan, batı özentisi tip. Tarih ideolojisiyle değil, objektifliğiyle tadına doyulmazdır.
Milli Azerbaycan Hareketi
Milli Azerbaycan HareketiMirza Bala Mehmetzade · Azerbaycan Kültür Derneği · 19912 okunma
··
57 görüntüleme
Günel Həsənova okurunun profil resmi
İncələmıniz çox maraqlıdı. Axundov haqqında deyilənlər diqqətimi çəkdi. Axundovun həmişə dinə qarşı olduğunu eşitmişəm ama əsərlərindən də gördüyüm qədəriylə o daha çox mövhümata və xürafata qarşı mübarizə aparmışdır. Belə bir sözü də var bir zamanlar şərq qərbdən daha öndə gedirdi, hal-hazırda geri qalmasının səbəbi islam mövhümatıdı. Düşünürəm ki, bu barədə ona haqq qazandırmaq olar.
Ferman Mamedov okurunun profil resmi
Bir tərəfdən baxanda Axundovu haqlı çıxarmaq mümkündür. Çünkü din və dindarlıq elə səviyyəyə gəıib ki. Müqayisə edəndə görürük ki Sabir de, Cavid de ve digərləri mövhumat ve xurafata qarşı yazıblar. Ancaq Axundovda bu artıq dinsizlik səviyyəsiə çatıbdır. Bizə məktəb və universitet dərsliklərində nə yazılır nə göstərilir açıq aşkar İslam alimlərinə "dil uzadan" yazıları var. Dramaturgiyanın ve komediya janrının xüsusiyyətlərindən ən önəmlisi deyə bilərəm ki güldürərək qüsurları göstərməktir. Lakin hər işdə bir hüdud vardır.
10 sonraki yanıtı göster
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.