Bu kitap sektöründe tekelleşme değilse ne?
Kitap eleştirisi yaptı diye birini linçlemek nasıl bir kafa abi kanım= dondu İnceleme de yapmayalım biz öyleyse nasılsa yazarların hoşuna gitmeyen durumlar olabilir 🫂 sevgiler kalpler havada uçuşsun dimi 😛😛 💞💗🥹💗 çünkü biz hepimiz aynı şeyleri sevip beğeniyoruz her zaman? Biz yeri geliyor Zweig bile eleştiriyoruz ya. Benim en sevdiğim kitap Satranç arkadaşlar. En sevmediğim kitap da Bilinmeyen Bir Kadının Mektubu. İki yüzlü ve iğrenç bir yaratık mıyım ben yazara ihanet ettim diye? Ayrıca Satranç’a yapılan bir eleştiri de benim kişiliğime yapılmış bir eleştiri falan da değil. Benim yüzüme karşı “Aybüke, Satranç nasıl en sevdiğin kitap olabilir? O kadar iyi bir kitap değil.” de dendi. Bireysel bana söylenmiş olmasına rağmen onu da kişisel almadım çünkü hepimiz aynı verimi aynı tadı almıyoruz kitaplardan. Arkadaşlar ben mantardan nefret ederim, kokusuna bile tahammül edemem. Benim için berbat bir yemektir. Ama bayılan bir sürü insan var ve benim mantarı sevmemem onlara kişisel bir hakaret değil😭 Arkadaşlar tuttuğumuz takımlar, desteklediğimiz ideolojiler, beğendiğimiz yazarlar, izlediğimiz film türleri, okuduğumuz kitap türleri bile farklı farklıyken, herkes bir içerikten farklı şeyler alıyorken herkesin nasıl her şeyi beğenmesini ve aynı şekilde eleştiri yapmasını bekleyebiliriz ki? Bu at gözlüğü takmak değilse ne? Geliştirmek için eleştiri yapan birisini baltalamaktaki amaç ne? Ayrıca bu tekelleşme çabasını eleştirip de tekelleşmenin figüranı olunması da komik görünüyor. kapitalizmi (kapitalizmi size anlatmayacağım, tekelleşmenin ve kapitalizmin ne olduğunu biliyorsanız ne dediğimi anlarsınız) eleştirip kitap sektöründe, kendilerine gelen eleştiriye tabiri caizse inovasyonu durdurmayı amaçlayarak, linç tayfaya bir kişiyi sunmak zerre mantıklı değil. (cellat36 vibeı veriyor, fanları salmaca falan 🙏) (bu ilk olsa tamamdı da yani yeter, herkes her şeyi övmek zorunda mı?) Beğenmediğine beğenmedim diyebilen influencerın (bir kitleyi etkileyip ürün tanıtımı yapan herhangi bir kişinin, makyaj malzemesi, kitap vs.) nerede olursa olsun arkasındayım. Yıkıcı eleştiri yapıyorsa başka ama topa tutulan isim açıkça yazar adaylarını geliştirmeye çalışıyor🫂 herkes üslubu eleştirmiş, ben üslupta da bir sakınca görmedim. Kişiyi eleştiren kitlenin sevdiği bir isim olan Eylül Bilge de bu minvalde eleştiri yapan birisi. Herkes insan arkadaşlar, kendimize kahraman figürü seçmek yerine duygusal olmadan objektif bir şekilde yaklaşmayı öğrenelim olaylara lütfen 🙏 Beşer şaşar. Ne olmuş yani kitabının bir noktası beğenilmediyse, eleştiriye tutulduysa? Eleştiri yapan birisini eleştiri yapıyor diye eleştirmek ne kadar yerinde bir tutum? Üstü kapalı bir şekilde bahsettiğim olayı anlamışsınızdır belki o yüzden kendimi de açıklayacağım kısaca. Bahsi geçen kitabı okumadım. Ama kitabın yazarının içeriklerini beğenerek takip ediyorum. Kitap önerilerini dikkate alıyorum çünkü bence oturmuş ve güzel bir kitap zevki var. 2023’ten beri (2024 ekimden 2025 sonlarına kadar olan süreçte takipten çıktım, sonra tekrar takibe aldım, belki bilen vardır) gerçekten beğendiğim bir bookstagram. Bahsi geçen diğer ismiyse sadece iki üç kere gördüm ve kendi kitlesi (yazar olmayı hedefleyen insanlar) için çok faydalı içerikleri olduğunu düşündüm. Eğer o hesabın fanı olduğumu falan sanıyorsanız diye söyleyeyim kitabın yazarına fanlık yapmaya daha yakın bir noktadayım. Hatta 2024’te priwimde sırf destek olsun diye yazarın paylaştığı reelsleri falan paylaşıyordum. Ama yazarı ne yazık ki yazar profiliyle değil bookstagram profiliyle takip etmekten keyif alıyorum. Eleştirilere keşke daha açık olsa. Okuduğunuz için teşekkür ederim. Eğer farklı bir fikriniz varsa da lütfen belirtmekten çekinmeyin🙏🫂
1000Kitap
··1 alıntı·
1.824 Gösterim
13 Yorum
Lütfen giriş yapınız.
Aybük düşündüğüm olay üzerine mi yazdın dndmdmdm Dediklerine sonuna kadar katılıyorum linç ve eleştiriyi birbirine karıştırmamak gerekiyor. Kitap yazıyorsan bir yerde olumsuz eleştiri de alacaksın. Buna hazır olman gerekiyor yapıcıysa ne alâ dikkate alıp almamak sana kalmış. Ama yok ben güzel yazıyorum diyip o incelemenin önü de kesilmemeli. Eğer yazarın şahsına hakaret edilmiyorsa olay lince doğru kaymıyorsa yapılmasında bir sıkıntı yok. Linç varsa zaten sen eleştiri yapmıyorsun... Linçleyeceğim diye yazarın önünü kesmeye çalışma. Durduk yere linç yapınca ellerine ne geçiyor. Bazıları sırf yazar genç/wattpat yazarı diye yazdığı her cümleye kadar linçliyor. Herkesin sevdiği kitap, karakter farklı olabilir. Ben sevmedim diye diğeri de sevmeyecek diye bir şey yok. Bundan dolayı da kutuplaşmak çok saçma. Hatta ben sevdiğim bir karakter de olsa karşı taraf sevmiyorsa onunla takılmayı severim KFKDKSAL gören de karakteri sevmiyorum sanar fkdkdks Dalga geçerim anlamında demiyorum takılmayı. ille de tutup seveceksin diye bir tartışmaya girmek saçma. Kötü eleştiriden dolayı o kişiden soğumak bir o kadar saçma
aybüke y.
Gönderi Sahibi
Hayruş ✮⋆˙ ne çıktııı
Bir şey diyeyim mi hangi yazar olduğunu aşırı merak ettim şuan
aybüke y.
Gönderi Sahibi
Mei mirai askim uygun bana valla ya ben de çok isterim çok da verimli geçer 🫶🏻🫶🏻 benim bu yıl okumayı planladığım kitaplar diye bir gönderim var oradaki kitaplardan senin de okuyacağın varsa birlikte okuyabilirizzz 💞💞 ama bu yaz yapsak çok iyi olur çünküsü yks senem😭
dünyanın en çocukça şeyi sevdiğin bir şeyi başkasının sevmemesine ya da aşırı sevmesine veya swvmediğin bir şeyi bir başkasının sevmesine katlanamamak ya. çocuklar bile yapmaz bunu. olgunlaşmamışlık da değil bambaşka bir seviye cidden, belki de o kitapta kendimle çok bağdaştırdığım bir cümle var belki de o kitap bana kendi hayatımda bir şeyleri fark ettirdi, bir şeyleri görmemi sağladı. sanane yani
aybüke y.
Gönderi Sahibi
aybüke y. iletimde bahsettiğim kitap bronz değil örnek olarak verdim*
Bu arada bu her yazar için geçerli değil. Bizim yazdıklarını aşırı abarttigimiz yerlere göklere sigdiramadigimiz ve hatalarını asla kabul etmediğimiz kişilere özel bir durum. Aynı kız birkaç hafta önce adora yağmurun kitabını da eleştirdi. Arkadaşlarindan kimse çıkıp laga luga yapmadı. Konu damla ve mükemmel şairane kitabı oldugunda herkes demir duvar kesiliyor
aybüke y.
Gönderi Sahibi
Adora yağmur kendini geliştirmeye çok açık çünkü. İnsanların eleştirisini gömme olarak düşünmüyor, gerçekten önce bookstagram sonra yazar olanlar arasında en çok onu seviyorum ve gelişmesini istiyorum sanırım. Konu damla olunca da neden herkes onu korumaya çalışıyor gerçekten anlamıyorum. Sanki damla küçük bir kız çocuğu da diğerleri onun korumaları? Ne alaka yani aşırı saçma? Bu yaptıkları daha çok kendilerinden itmeye de sebep oluyor. Yazarsan ve zaten bu sektörde kitap eleştirmenliği yaparak tanınmış ve yazar olmuş bir yazarsan eleştiriye açık olmak zorundasın. Herkesin gözünde Türkiyenin tolkieni olamazsın. Change my mind 🤍
aybüke y. konuş kralicem. Adora yağmur da yorum olarak yer yer güldügunu ve eleştirilere katıldığını söylemişti gerçekten sektörde ondan bir tane daha yok. Ama sanki gümüş yürek ve yazarı ozurluymus de herkes onu iyilikce tutmaya çalışıyormuş gibi
aybüke y.
Gönderi Sahibi
miray BU BENZETMEYİ BEKLEMİYORDUM ABİ QLDJQKFNQKJEKWJRMEKRKWN😭 pek hoş bir tabir olmasa da katılmak mecburiyetinde kalacağım çünkü öyle görünüyorlar. Çok ürkütücü 🥀🫂
aybüke y.
Gönderi Sahibi
+ olarak eklemek istiyorum, bu eleştiriyi yerenlerden birisi de daha önce Gökçen eleştirisi yaptığı için linç yemiş birisi, el insaf ya valla, insanlar kendi bir şeyi eleştirince tamam ama başkası onları eleştirince bu bir sorun haline mi geliyor? Birini seviyor olmam eleştiremeyeceğim anlamına gelmez. Birinin fikirlerini beğeniyor olmam o kişinin tüm fikirlerine katıldığım anlamına gelmez. Birinin kendisini seviyor olmam kitabını sevmek zorunda olduğum anlamına gelmez. Aynı şekilde kitabını sevmem de kendisini sevmek zorunda olduğum anlamına gelmez. Eleştiri dikkate alındığı sürece geliştirir. Eleştiriyi egolara yapılmış bir hakaret olarak algılamak yerine feyz alsa yazarlar daha sevimli görünürler gözümüze. Ayrıca yazara bir hakaret edilmediği sürece kitaba da her türlü şey denebilir bu kadar prenses ve alıngan olmayın. İlla hayatımızın belli noktalarında eleştiri göreceğiz. Üstelik hayranlar için de: bu insanlar sizin anneniz babanız değil bu kadar hırsla savunmanıza gerek yok. Change my mind 🤍
aybüke y.
Gönderi Sahibi
Ve ayrıca eleştiri zaten öznel fikirdir 🤍
aybüke y.
Gönderi Sahibi
aybüke y. nesnel eleştiri diye bir şey= yok 🤍
Reklam
Bence de eleştirmek normal bir şey. Gelişmek isteyen herkes eleştiriye açık olmalı fakat eleştirmeninde bir sınırı var bence. Sınır derken şöyle istediği kadar eleştirir, tavsiye verir fakat (çok kötü bir içerik olmadığı sürece) bunu neden yaptın, bu kitap böyle mi yazılır, sen bir daha kitap yazma gibi şeyler denmesi ve dalga geçer gibi eleştirilmesi bence normal değil. Çünkü ne de olsa yazar emek harcanıyor ve en azından asker kurgusu gibi bir saçmalık yazmamış. Bir şeyler yapmaya, gerçekten bir şeyler yazmaya çalışmış. Bir şeyi 'ben sevmedim belki şu şekilde yazılabilir' demek başka, 'aha şunu da yapsaydın, bunu da betimleseydin, bu böyle mi denir,' demek başka. Belki eleştirilerinde haklıdır ama bunu alay eder gibi değilde tavsiye verir gibi bir şekilde söylemesi daha doğru olurdu. Ama dediklerinde haklısın bazı kitleler çok abartabiliyor bu tür olayları mesela ben bir kitaba delicesine aşık olsam bile başkasının sevmemesine bir şey demem. Salakça, gerçekten saygısızca yorumlar yapsa bile onu kendi kendine konuşmasında yalnız bırakırdım. O beğenebilir, ben beğenmeyebilirim. Herkesin kendi zevki. Bence önemli olan bunu doğru ifade etmek
aybüke y.
Gönderi Sahibi
Dediklerine çoğunlukla katılıyorum ama emek var açıklaması beni kesmiyor. Sonuçta kötü bir insan da kötü bir şey yaparken nihayetinde emek sarfediyor, emek her şeyde var. (Bunu herhangi bir yazarı kötü sıfatıyla lanse etmek için söylemiyorum yanlış anlama, sadece “emek var” açıklamasının bendeki yerini örnekle ifade etmek istedim.) “Sen bir daha kitap yazma, bu kitap böyle mi yazılır?” diyen kişinin amacı zaten yapıcı eleştiri yapmak değildir. Böyle şeyler söyleyen birisinin zaten kitabı eleştirme değil kinle kitle toplama amacı vardır. Lakin videodaki hanımefendi böyle bir ifade kullanmamış yanlışım yoksa. Videoyu bir kere tamamen izledim, bir kere de kesitlere üçer beşer dakika izleyerek gözden geçirdim ama bu tarz bir ifadeye rastlamadım. Videoyu paylaşan kişinin amacı da zaten kitlesini bilgilendirmek basılı eserler üzerinden. Yazar olmak isteyen kesimi bilgilendirip, yardımcı olma amacı güdüyor. (Dediğim gibi tanımıyorum illa falsolu durumu vardır ben karşıma çıkan bir iki videosundan ve bu bahsi geçen videodan hareketle söz ediyorum.) Bir önceki videosu benim de upuzun eleştirdiğim bir kitap hakkındaydı ve ben yalan yok hanımefendinin tüm söylediklerine harfiyen katılır halde izledim. Belli ki bu işe uzun bir süredir emek veren birisi ve eleştiriyi nasıl yapması gerektiğini biliyor. Ayrıca bilmese bile kitlelere sunulan eserleri eleştirmek için profesyonel olmaya gerek de yok. Ben bir şarkıyı da eleştirebilirim. Ne prodüktörüm ne beatmaker ne söz yazarı ne de şarkı söyleme işi icra eden herhangi bir kişi. Ve eleştirmek için bu alanda profesyonel veya yetkin bir kişi olmak zorunda da değilim. Ama ne kadar yetkinsem söylediklerime o kadar saygı duyulur o ayrı. Ayrıca büyük kitlelere ulaşacak bir eser yayımlıyorsak eğer gelecek olumlu/olumsuz eleştiriye açık olmamız gerekir. Ha sadece olumluyu alıyor, olumsuzu da kabul etmiyorsak bu çifte standartvari bir şeydir. Ben videoda alaya yönelik çok bir şey göremesem de alaycı bir tavırla eleştiri yapmakta bir sakınca görmüyorum. Bizim edebiyatımızda hiciv diye bir tür var ve Divan edebiyatından beri bu bir gerçek. İroni, alay, abartma, iğneleme ve parodi yapmak hiciv yöntemleri. Halka, siyasilere vs. yönelik hiciv kapsamında eserler varken bu üslupla bir eleştiri yapılması bence büyük bir sorun içermiyor. Stephanie Meyer’ın kitaplarına parodi film yaptılar insanlar. Ve evet bu bir eleştiriydi. Eleştirileri bu kadar kişisel algılamak yerine kendilerini geliştirmek adına bu eleştirilerden feyz alsalar kendileri adına daha olumlu olur yazarlarımızın.
Hangi olay olduğunu anladım gibi ama emin değilim ben videoyu izledikten sonra Övgü'nün storisini gördüm. Benim düşüncem şu: Herkes eleştiriye açık olmak zorunda değil ama bu yüzden kimse eleştiri yapmayacak da değil. Kadın orda kitabı edebi açıdan değerlendirmiş. Ben mesela okurken o kadar dikkat etmem, zevk almaya bakarım. Ama kadın demek ki rahatsız oluyor da eleştiriyor. Yazar da eleştirilmesinden rahatsız değil. Ben kadının incelediği kitabı çok seviyorum ama kadının dedikleri yalan mı? Değil. Kadının yaptığı yanlış bir davranış değil ancak Övgü'ye de hak verdiğim yanlar var. Örnek: eleştirmek çok normal bir davranış ancak bunu saygı çerçevesi içinde yapmak gerekir. Dalga geçerek bu işi yapmak bence doğru bir davranış değil. Böyle noktalar benim de hoşuma gitmiyor açıkçası. Ancak yorumlarda kadının videoda söylediklerine dayanarak kitabı okumayan kişiler yazara hakaret ediyorlar. Bu çok yanlış gerçekten. Okumuş olsa bile kimsenin kimseye hakaret etmeye hakkı yok. Kaldı ki okumadan önyargıyla insanlara laf ediyorlar. Yani anlatmak istediğim şu: eleştiri yapmakta sıkıntı yok ama bunu saygı çerçevesi içinde yapmalıyız. Bu güzel yazıyla bizi bilinçlendirdiğin için sağol❤️
aybüke y.
Gönderi Sahibi
Askim dediklerine katılmakla beraber yazarla değil de karakterle ve kitabın içeriğiyle dalga geçildiği sürece bir sıkıntı olduğunu düşünmüyorum. Sonuçta bir karaktere iki yüzlü demek yazara yönelik bir hakaret değil ki 😭 bu da esasında bir karakter analizi. Ben üslup eleştirisini eleştiri kendi arkadaşlarına geldi diye yapmalarına karşıyım, yoksa gayet eleştirmen de eleştirilebilir. Ayça daha önce gökçeni eleştirdi diye üslubundan ötürü bir sürü linç yemişken videonun sahibine yaptığı yorum bana zerre samimi gelmedi. Ayça linçlendiğinde de ayçayı desteklemiştim bu arada. Ve dediğin gibi yazara yapılan hakaretler de tamamen saygısızlık ve seviye bilmezlik. Ama ikili oynamaya da gerek yok. Arkadaşlar diye objektif olmaktan kaçınmalarını mantıklı bulmuyorum. Eylül Bilge de bu tonda eleştiriler yapıyor ve gayet tabii hepsi onunla arkadaşlar. (Eylül Bilgenin de arkasındayım bu arada) ve rica ederiiiiiiimmm ben teşekkür ederim asıl yorumun için 🫶🏻🫶🏻🫶🏻
aybüke y. kesinlikle çok doğru söylüyorsun. Rica ederim ne demek keşke herkes böyle faydalı bilgiler paylaşsa senin gibi 🫶🫂
aybüke y.
Gönderi Sahibi
Rivers Bookstore çok teşekkürler 🥹