Bir kitabı okurken geçen iki saatin ömrümün birçok senelerinden daha dolu, daha ehemmiyetli olduğunu fark edince insan hayatının ürkütücü hiçliğini düşünür ve yeis içinde kalırdım.
Gerçektende şuan öyle hissediyorum. Bu hislerimi kitabı okumasam hayatım boyunca anlayamayacak eksik kalacaktım. Ama bu kitap sayesinde hayatta öğrenemeyeceğim şeyleri öğrendim. Düşüncelere vardım. İnsanlar başka insanları yargılamakta çok acımasız. Empati kurmakta eksik...
Karşındakinin neler hissettiğini neler düşünüp, neler çektiğini bilemeden hüküm veriyorlar. Ön yargılı davranıyorlar. Bunlar olmasa birbirimizin karşısında değilde yanında olsal bunlar olmayacak.
Kitap tek keline ile muhteşem belki az bile kalır kelimeler. Herkesin muhakkak okuması gerek bir kitap.
Kitap da bir bankacının işten ayrılıp başka yerde işe başlamasıyla ve çalıştığı masa arkadaşı Raif Efendi'nin içine kapanık ve çok sessiz olması dikkatini çekip onun neden böyle olduğunu anlamaya çalışıyor ve nedenini öğreniyor...
Raif Efendi'nin Maria Puder'e olan
hislerinin ilk başta tek taraflı olup sonradan nasıl karşılıklı olduğundan ve hayatın bunlara oynadığı oyundan bahsediyor. Kitabın sonunda tahmin etmediğim sonuçla karşılaştım. Hala da etkisindeyim biraz da ağlamış olabilirim. Yıllarca kendine boş yere eziyet edip insanlardan kendini boş yere uzak tutmuş. Aslında şöyle bir düşününce kolay değil. Almanya 'dan babasının vefatından dolayı ayrılıyor sevdiği kadını orada bırakıyor. İlk başta mektuplaşıyorlar sonradan mektupların arkası kesilince haberde alamayınca en sevdiği, kendine en yakın hissettiği kişiden de umudu kesince terk ettiğini sanınca insan ister istemez uzun bir müddet toparlayamaz. Ama kitabın sonlarında herşeyin nedenini öğrenince insan daha kötü oluyor. Sonunda ne olduğunu söylemiyeceğim. Okuduğunuzda herşey daha hissiyatlı oluyor. Her insanın yorumu farklı oluyor.
O yüzden okunması gerekenler arasında bence. Sabahattin Ali'nin "İçimizdeki Şeytan ve Kuyucaklı kitaplarını da almıştım. Onları okumayı iple çekiyorum. Oradaki anlatımını merak ediyorum yazarın .
Keyif okumalar:) Kürk Mantolu MadonnaSabahattin Ali