Zihindeki anne arketipinin ihtiyaçları gerçek
anne tarafından karşılanmadığında huzur arayışı ortaya çıkar (Ukray, 2015, ss. 124-125).
Şairanelikten ziyade samimi
bir üslupla, gündelik hayata dair ayrıntılarla ve tüm doğallığıyla şiirler yazmıştır.
Benim hayatımla ve kadın oluşumla ilgili çözemediğim bazı meselelerim var,
bu meselelerle samimiyet ve cesaretle boğuşuyorum hâlâ. Bütün bunlar yokmuş gibi davranıp kitabî şiirler yazamam. Şiirlerim ütüsüz ve buruşuk gezdirdiğim ruhumun diyeti bence. Bu yüzden hepsi benden parçalarla dolu. Bu
yüzden biraz ‘kadınsı’, durup dururken bağıran şiirler (Bilir, 2012).
Ah’lar Ağacı kitabına adını veren aynı başlıklı şiir, şairin hayatındaki zorluklara ve
canını yakan her şeye karşı ünlediği bir “ah”, bir ağıttır. Kendisiyle yapılan söyleşide,
Grapon Kâğıtları’ndaki şiirleri yazdıktan sonra, uzun bir süre şiir yazamadığını belirtir. İşte o dönem, sürekli “ah” dediği zamanlardır. Bu nedenle de çevresi tarafından sık
sık uyarılmıştır. Hatta kendisine: “Ah denmez, af denir.” şeklinde öğütler verenler de
çıkmıştır (Bilir, 2012).
Kelimelerle kavgası hiç bitmeyen bir kadın olan Didem
Madak, kelimelerin mezarlığındaki bir gece bekçisi gibi onların dirileceği günü beklemiştir. Kelimelere olan aşkı, gösterişten ve ün merakından uzak kalmasını sağlamıştır
(Yücel, 2014).
Anne kompleksine güçlü bir şekilde sahip olan bir kişi; annesinin söylediği her şeye
karşı duyarlılık gösterir. Annesiyle ilgili olan en ufak ayrıntıya bile önem verir. İçinde
annesinin imajı olan hikâyelere, fikirlere ya da olaylara karşı duyarlıdır (Hall & Nordby,
Anneye dair kompleksler, anne sevgisi ya da sevgisizliği yaşamış çocuklarda ortaya çıkmaktadır. Didem Madak, annesini küçük yaşta kaybettiği için ondaki anne imajı,
kompleks şeklinde ortaya çıkmamış; bilinç dışında bulunan anne arketipi aktif hâle gelmiştir. Çünkü anneye olan bağlılık, anne arketipine olan bağlılıktır. Bu bağlılık sonucunda anne arketipinin olumlu özellikleri olan şefkat, yardımlaşma duygusu, olgunluk,
üretkenlik ve yaratıcılık kendisinde etkili olmuştur
Annemle İlgili Şeyler şiiri, ilk olarak başlığı nedeniyle “anne”yi merkezî bir konuma
taşır. Hayatta olumlu olarak değerlendirilebilecek olan her şeyi anneyle eş değer tutar.
Şaire göre merhamet, saflık, masumiyet gibi şiirin içinde geçen her söylemin karşılığı
annedir. Annenin gidişi/ölümü ile güzel olan her şey yitirilecektir. Şiirin başında yer
alan “Sevgili Anneciğim” hitabı, şiirin sonunda “Anne” sözcüğünün sonuna getirilen
ünlem ile tamamlanır. Böylece bir çerçeve içine alınan şiirde; başlangıç ve kapanış sözcüklerinin seçimi sayesinde anne ile başlayan hayat, onun ölümünün ardından her şeyin
yitirilmesiyle son bulur (Ünveren, 2016, s. 618).
Anne arketipinin olumlu tüm yönlerine şiirlerinde yer veren Didem Madak için
anne sevgisi ve özlemi, onun verimliliğini sağlayan önemli bir dinamik hâlini almıştır.
Poşet Süt şiirinde, çocukluğa has mutlu zamanları dile getirir. Annesinin kızmayacağı eylemlerde bulunan iyi bir çocuk olduğu dönemi, kendisini tıpkı bir kedi gibi
görerek anlatır: “Süt deyince hep müstehcen şeyler geliyor aklıma/ Şiirde tam pansiyon
kalıyorum Füsun/ Tonton kediler var bu mahallede hepsi de yazılıyor bana./ Ben sütleri
hiç dökmüyorum Füsun/ Kediler âleminde raconsuz bir davranıştır zira” (s. 18).
kaynak: dergipark.org.tr/tr/download/art...
dinlemelisiniz : youtube.com/watch?v=T8uiNbU...
·
25 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.