"Doğa" olarak tercüme ettiğimiz Çince ve Taocu terim tzu-jan'dır, spontan yani kendiliğinden olan anlamına gelir. Öyle pek de kendiliğinden olmayan, mekanikle ve insan eliyle yapılmış şeylerle alakalı olsalardı, otomatik veya otomotiv kelimelerini de kullanabilirdik. Tzu-jan olarak doğa, her şeyin bağımsızca, kendi başına gelişip işlemesi demektir ve şu mısralarda anlatılan şeydir:
Hiçbir şey yapmadan sakince otururken ben
Bahar gelir ve otlar büyür kendiliğinden.
Ama Taocu dünya görüşünün temelinde, her şeyin ve olayın (shih veya wu) yalnızca öteki şeylerle alakalı olarak bir anlamının, varlığının olduğu görüşü yatar. Dünya ve üzerindeki en küçücük şeyler bile kaçınılmaz olarak yıldızlar, güneş ve ayla "birlikte gider". Kendi elemanlarına duyduğu ihtiyaç kadar onlara da ihtiyaç duyar ve onları da içerir. Aynı şekilde gözler olmadan güneş aydınlık olamaz ya da bilinç olmadan evren varolamaz. Bu, Tao Te Ching'in ikinci kısmında açıklanan "karşılıklı ortaya çıkış" (hsiang sheng) prensibidir.
Prensip, eğer her şeyin kendi yolunda gitmesine izin verilirse evrende uyumun kurulacağını söyler, çünkü dünyadaki her şey ancak ötekilerle bağlantılı olarak "kendi varlığını ifa eder". Bunun politik benzeri Kropotkin'in anarşizmidir. Bu teoriye göre eğer insanlar istediklerini yapmakta kendi hallerine bırakılırlarsa, doğalarını izleyip gerçekten kendilerini memnun eden şeyleri keşfetmelerine izin verilirse sosyal bir düzen kendiliğinden doğacaktır. Bireysellik topluluktan ayrılamaz. Yani, doğanın düzeni zorlama bir düzen değildir, varlıkların dış güçlerle uymaya zorlandığı kanunların ve yönetmeliklerin sonucu değildir. Çünkü Taocu görüşte gerçekte kesinlikle inatçı bir dış dünya yoktur. İçim dışımla birlikte doğar, farklı olabilirler ama birbirlerinden ayrılamazlar.
Dolayısıyla her şeyin "kendi yolu", evrenin, Taonun "kendi yolu "dur. Tüm varlıklar karşılıklı birbirlerine bağımlılıkları nedeniyle kendi başlarına bırakılıp da keyfi, yapay ve soyut düzen kavramına uymaya zorlanmazlarsa ahenkli olacaklardır ve bu ahenk tzu-jan, kendiliğinden, dış bir zorlama olmaksızın gerçekleşecektir.