Öncelikle Czentovic'in ağzını kırmak arzusunu bastırmakla başlıyorum incelemeye. Gerçekten çok sinir bozucu bir karakter olmakla birlikte temsil ettiği tip oldukça tanıdık. Cehaletin, açgözlülüğün, sonradan görmeliğin temsilcisi. Hiçbir alanda başarılı olmayıp itlik serseriliğe, şeytanlığa kafası basanlardan tek farklı bir alanda başarılı olması ve bu alan gerçekten normal insanlara göre hayranlık verici olmasına rağmen kendisi için hiçbir anlam ifade etmeyen sırf yapabildiği için yapan insanları anlatıyor. Çok yazık. Böyle bir yetenek hiçbir çaba sarfetmeden armut piş ağzıma düş insanlarda heba oluyor. Öte yandan Dr. B. karakteri gibi vatansever, başarılı, işbilen, insanlara karşı nazik ve görgülü insanlarsa malesef kötülüklerle savaşıp, hayatta kalma mücadelesi içinde nefes almaya çalışıyor. Psikolojik baskının ve bu baskıyı uygulamanın insanlar üzerindeki etkileri çok net ve güzel bir şekilde işlenmiş. Kitabın en kötü yanı bitmesi, en iyi yanıysa tam yerinde bitmesiydi. Analizleri doğru ve soyutsal kavramları karşısındaki insana aktarma yöntemi başarılıydı. Tek tek incelendiğinde bir sürü ayrıntıya değinilir ama bütünsel olarak anlatılmak istenen aynı. Yazarın okuduğum ikinci kitabı ve diğer kitaptan daha çok sevdiğim kesin.