Bizim ülkede çarlık mantığı var, bilinçaltında. Genlerde var. Herkese bir çar lâzım. İvan Grozny (Avrupa’da ona “korkunç” diyorlar), Rus şehirlerini kana boğmuş ve Livonya Savaşı’nı kazanmıştı, onu korku ve hayranlıkla hatırlıyorlar. Birinci Petro da, Stalin de öyle. Ama Kurtarıcı İkinci Aleksandr’ı… yani Rusya’ya özgürlüğü veren çarı… öldürdüler… Çeklerde bir Vaclav Habeş olabilir, ama bize Saharov değil bir çar lâzım. Çar baba! Genel Sekreter ya da başkan, bizim için hep çar sayılır.