Isaac Asimov, uzun zamandır eserlerini okumak istediğim bir yazardı. Bu kitapla yazarın dünyasına giriş yapmak nasip oldu. Akıcı bir dille anlattığı bu kitap, uzun bir süre sonra okuduğum ilk bilim kurgu oldu sanırım ve tabii ki bundan sonra bilim kurgu kitaplarla aramın iyi olacağından eminim :))
Kısaca izah etmek gerekirse, yazarın anlattığı kısa kısa hikayelerden oluşuyor bu kitap. Gelişen teknoloji ve bilim ile birlikte insanların ürettiği, " tıpkı insanlar gibi birbirinden oldukça farklı olan" ve 3 Robot Kanunuyla çalışma prensipleri belirlenen robotlar ile insanlar arasındaki ilişkiden bahsediliyor ve her seferinde oluşan sorunlara matematik, fizik vb. pozitif bilimlerin yanında "robopsikoloji" yani robotların psikolojik durumlarıyla ilgilenen bir bilim dalı ile de çözüm getirilmeye çalışılıyor. Peki bu bahsettiğim ve okurken de epey ilgimi çeken 3 Robot Kanunu da ne oluyor?
1) Robotlar insanlara zarar veremez ya da eylemsiz olarak onlara zarar gelmesine göz yumamaz.
2) Robotlar birinci kanunla çakışmadığı sürece insanlar tarafından verilen emirlere itaat etmek zorundadır.
3) Robotlar birinci veya ikinci kanunla çakışmadığı sürece kendi varlıklarını korumak zorundadır.
Bu üç kanun gözetilerek üretilen robotlar, bu sayede insanların onlarla ilgili endişelerini de gidermiş olacak ve yaptıkları her işi pragmatik bir şekilde yani insanlığa faydalı olacak bir şekilde yerine getirmiş olacaklar, ayrıca da üretilmeleri için harcanan milyon dolarların da boşa gitmemesi istenildiği için 3. Kanun da gayet mantıklı ve yerinde olmuş.
Tabii kitabı okurken -eminim her okurun da aklına gelmiştir- kafama şu soru takıldı. Acaba bu kanunlardan bir tanesi, özellikle de ilki, değiştirilirse veya kaldırılırsa nasıl bir sonuç ortaya çıkar. Yazar da benim kafama takılan bu soruyu
Ben RobotIsaac Asimov · İthaki Yayınları · 20229,4bin okunma
Robotları severim. İnsanlardan daha çok severim. Eğer günün birinde kamu idareciliği yapabilecek bir robot üretilirse, bu işi herkesten iyi kıvırır. Robotbilim Kanunlarına göre insanlara zarar veremez, rüşvet alamaz, ön yargılı davranamaz, saçma sapan kararlar çıkaramaz.Ve dönemeini başarıyla tamamladıktan sonra ölümsüz olsa bile görevini BAŞKASINA DEVREDER...