Buna fânî dünyâ derler durmaz her daim döner
17. yüzyılın büyük divan şairi ve mutasavvıfı Niyâzî-i Mısrî'ye atfedilen, ancak yazarı için Laedrî (yazarı bilinmeyen/anonim) olarak da kimi kaynaklarda belirtilen, şu hikmetli dörtlük dünya telaşesi içinde ihmal edilen bir hakikati çarpıcı olarak hatırlatıyor insana: "Kimseye bâkî değildir, mülk-i dünyâ sîm-ü zer Bir harâb olmuş kalbi, tamîr etmektir hüner Buna fânî dünyâ derler, durmayıp, dâim döner Âdem oğlu bir fenerdir, âkıbet birgün söner!" Dünya, üzerinde nefes tüketen her canlının geçici bir süre konakladığı, nihayetinde arkasında sadece bıraktığı izleri taşıyan muazzam bir devridaim mekanizmasıdır. İnsanoğlu, bu kozmik akışın içinde maddiyatın, unvanların ve "sîm-ü zer" (gümüş ve altın) ile sembolleşen geçici mülklerin peşinde koşarken, çoğunlukla varoluşunun asıl merkezini, yani "kalbi" ihmal eder. Yukarıdaki hikmetli dörtlük, tam da bu gaflet perdesini yırtacak güçte bir hakikati yüzümüze çarpar: "Mülk geçicidir, insan fânidir; baki kalan yegâne değer ise bir gönle dokunabilmektir." Newtonyen bir determinizmle sadece görünen dünyaya, maddeye ve birikime odaklanan zihin, dünyayı kalıcı bir mülk zannetme yanılgısına düşer. Oysa zamanın durmaksızın dönen çarkı, en azametli sarayları bile un ufak ederken, maddiyatın insan ruhundaki boşluğu dolduramadığını defalarca kanıtlamıştır. İşte bu noktada kadim irfan geleneğimiz devreye girer ve bize asıl mimarlığın, taş duvarlar yükseltmek değil, yıkılmış bir gönlü ayağa kaldırmak olduğunu fısıldar: "Bir harâb olmuş kalbi, tamîr etmektir hüner." Bu cümle; Yunus Emre’nin "Gönül Çalab’ın tahtı / Çalab gönüle baktı" mısralarıyla özetlediği, insanı merkeze alan o muazzam ahlaki ve felsefi duruşun bir başka devirdeki aksisedasıdır. Kâinâtın özü insansa, insanın özü de kalbidir. Dolayısıyla haksızlıkla, liyakatsizlikle
"İyilik benim kendime olan inancım. Ben de biliyorum kimsenin buna değmeyeceğini." Jack London
“Yeterince kitabın var” diyenlere cevabımız hazır.
“İyilik benim kendime olan inancım. Ben de biliyorum kimsenin buna değmeyeceğini.” — Jack London
"Kendimizden başka bir canın iyiliği için hayata yalvardığımızda doğuyordu insanlığımız.."
Sadece ben değil, çarşaflı ve hafız olan birkaç arkadaşım da benimle aynı görüşte. Hatta hafız bir arkadaşım, bir imam tarafından çok kötü bir muameleye maruz kaldı. Buna karşılık, dindar olmadığı için şans vermediğim birçok erkekten gördüğüm saygıyı, ilgiyi ve değeri, bugüne kadar dindar olduğunu söyleyen birinden göremedim. Sırf ahiretimizi tehlikeye atmamak düşüncesiyle beni mutlu eden insanları görmezden geldim. Ama artık farklı düşünüyorum. Dindarlık, kişinin kendisine fayda sağlıyorsa anlamlıdır; bana ise tek başına bir iyilik getirmedi. Bu yüzden hayatımı, bana iyi davranan, saygı gösteren ve huzur veren biriyle kurmayı tercih edeceğim. Onun dindar olup olmaması artık tek ölçütüm değil.Yanlış anlaşılmasın; burada dindar insanları kötülemek gibi bir niyetim yok. Nasıl ki beş parmağın beşi bir değilse, insanlar da bir değildir. Elbette ailesine çok iyi davranan dindar insanlar da vardır. Ben sadece kendi hayatımda karşılaştıklarımdan bahsediyorum. Hatta iki gün önce konuştuğum bir ablanın eşi oldukça radikal bir dindardı. Buna rağmen eşini aldatıp terk etmiş. Maalesef buna benzer örneklerle de sıkça karşılaştım. Öte yandan içki içen ama eşine son derece iyi davranan komşularımız var. Abilerim namaz kılan insanlar değiller ama eşlerine, çocuklarına ve ailelerine karşı örnek gösterilecek kadar iyiler. Benim bugüne kadar yaşadığım tecrübeler, bir insanın sadece dindar görünmesinin iyi bir eş olacağı anlamına gelmediğini gösterdi. Buna rağmen yıllarca "Ahiretimi kurtarayım." diyerek bana gerçekten iyi davranan birçok insanı sırf dindar olmadığı için reddettim. Şimdi dönüp baktığımda, bunun pişmanlığını yaşıyorum. Artık anladım ki bir insanın ibadeti ile ahlakı her zaman aynı çizgide olmayabiliyor. Benim için önemli olan; Allah'a karşı sorumluluğunu bilen, aynı zamanda
İstediğin gerçekleşmedi diye üzülüyorsun. Oysa Allah bazen kuluna vermeyerek iyilik eder. Çünkü her istek hayır değildir. Sen sonucu göremezsin ama O her şeyi en iyi bilendir. ✨❤️‍🩹
Din İslam