Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Tarih - Sosyoloji - Siyaset

Aleviliğin ABC'si

Ali Murat İrat

Aleviliğin ABC'si Gönderileri

Aleviliğin ABC'si kitaplarını, Aleviliğin ABC'si sözleri ve alıntılarını, Aleviliğin ABC'si yazarlarını, Aleviliğin ABC'si yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
320 syf.
9/10 puan verdi
·
Beğendi
·
12 günde okudu
İnsan Yaradan'dan Ötürü Sevmeli Sayılmalı
Bu kitap da bir inanç a bağlı bir topluluğun kendi inançlarını yaşamasındaki zorluklar ve Ön yargı mekanizmasının nasıl işlenildiği ve en önemlisi toplulukların nasıl siyasi konjonktürler tarafından birbirine uzaklaşımcı tavırlar sergilemek zorunda kaldıklarını dile getiriyor. Bu kitap da anladığım en önemli detay şu oldu; İnsan inançları yüzünden nasıl hor görüldüğü ve nasıl tavırlar sergilemek zorunda bırakıldığını anladım. İnsan yaradan da ötürü sevilmeli sayılmalı inançlarından ötürü değil
Aleviliğin ABC'si
Aleviliğin ABC'siAli Murat İrat · Profil Yayıncılık · 201513 okunma
Aleviliği Oluşturan Düşünce Yapıları
Aleviliği oluşturan yapılar ayrıştırılmak istendiğinde,6 önemli inançtan bahsetmek gerekmektedir.Bunlar;Zerdüştlük,Şamanizim,Manicilik,Mazdeizim,Mazdekizm ve İslam'dır. Bu yapılara yakından bakıldığında görülecektir ki;özellikle Zerdüştlüğün ve Zerdüştlüğe tepki olarak doğan Maniheizm ve Mazdekizm'in günlük Alevi(Kızılbaş) gelenek ve yaşam tarzına aktardığı önemli ritüeller olmasının yanında,Aleviliğin felsefi anlayışının şekillenmesine de ciddi katkıları vardır. Bunlardan en önemlileri tenasüh(reenkarnasyon/metampsikoz) ve hulul (enkarnasyon) anlayışlarıdır.
Sayfa 230Kitabı okudu
Reklam
Aleviliğin Felsefi Düşünce Kolları
Bilindiği gibi,Aleviliğin ve Aleviliği besleyen diğer inanç gruplarının büyük çoğunluğu,geçen yüzyıllarda konjonktürel olarak önce "Bektaşilik",ardından "Alevilik" adı altında tanımlanmıştır.Anadolu Aleviliğinin;Kızılbaşlık,Bektaşilik ve hatta Haydarilik,Bedreddinilik,Hurufilik ve Manicilik gibi kaybolmuş ya da unutulmaya yüz tutmuş,ancak en azından felsefi anlamda kaybolmamış diğer bir çok inanç biçimini kapsayan bir şemsiye olduğu unutulmamalı ve Alevilik bu bağlamda incelenmelidir
Sayfa 215Kitabı okudu
Muhafazakarların Faşist Fantazileri
Muhafazakar,kendi değerlerinin en önemli ve doğru olduğuna inanır ve bu nedenle uygulamada öteki'ye fazla şans tanımak istemez.Muhafazakar bakışın bir diğer handikapı,diğerini en üst düzeyde tehlike olarak algılamaya başladığı noktada ortaya çıkarmaktır.Tehlike,diğerinin varlığı nedeniyle duyduğu"kendi varlığının yok olma tehlikesidir". Cemevleri,bu bakış açısıyla İslam'ın "yıpranan" ve gittikçe "kaybolmaya yüz tutan" bir gelenek haline geldiğini ortaya koyması açısından problemli yapılardır.
Sayfa 192Kitabı okudu
Sivas Katliamı
Sivas Katliamı,şeriatla sınırlanmayacak kadar çok önemli bir toplumsal ve siyasi bir olaydır.Sivas Katliamı,basit bir şeriat ayaklanması olarak anlaşıldıkça tam olarak çözülemez. Askerin eli kolu neden tutulmuştu? Her yere anında yetişen ve silah kullanmaktan çekinmeyen panzerlerle ortalığı birbirine katan güvenlik güçleri ne olmuştu da Sivas'ta birer pelte haline dönüşüvermiştir?
Sayfa 178Kitabı okudu
Alevilerin İnançlarına Darbe !
12 Eylül 1980 Darbesi'nden sonra,Alevi köylerine cami yaptırma kampanyası hızlandırılmıştır.Özellikle Tunceli,Erzincan, Çorum,Sivas,Tokat, Amasya,Yozgat gibi alevi nüfusun fazla olduğu bölgelerde bu uygulama yoğunlaştırılmıştır. Örneğin,Çorum'da nüfusun üçte ikisini oluşturan Alevilerin mahalle ve köyleri kısa sürede camilerle donatılmıştır.Cami yaptırma konusunda verilen görevi en titiz şekilde uygulayan bürokrat ise,dönemin Tunceli valisi Kenan Güvendir olmuştur.Darbeden önce Tunceli merkezinde tek cami varken,Güven sayesinde 5'e yükseltilmiştir.
Sayfa 146Kitabı okudu
Reklam
Dönemin Siyasi İdeoloji Stratejisi Ve Etnik Faşizm
Söylemde ki Türklük vurgusu CHP tüzüklerinde de kendini göstermektedir. Bu yıllarda kürt nüfusunun çoğunluğu oluşturduğu illerde parti örgütünün bulunmaması oldukça dikkat çekicidir. Partinin bölgeden örgütsel olarak geri çekilişine,partiye karşıtların sızmasının veya parti mensuplarının bunlardan etkilenmesini engellemesi neden olarak gösterilebilir.
Sayfa 110Kitabı okudu
Osmanlı Bürokrasisinde Aleviler'in Konumu
Osmanlılar,Orta Asya Türk menşei bilinci içinde idiler.Ancak sonradan siyasi düşüncelerle Türkmenliğe karşı cephe almışlardır;özellikle saf bir Türkmen devleti olarak Doğu Anadolu'da rakip Akkoyunlu devleti yükselince,Osmanlı sarayı ve bürokrasisi Türkmen etnik menşei üzerinde durmaz oldu.Öyle ki Akkoyunlu Türkmen rekabeti ortaya çıkınca,Osmanlı bürokrasisi kendi Türkmenlerini Yörük adıyla Doğu Anadolu Türkmenlerinden ayırt etmeye başladı. Türkmenler,Osmanlı resmi çevrelerinde çoğunlukla Alevi-Kızılbaş bir grup olarak ayırt edilir.
TÜRK & KÜRT'lerin İslamlaşma Süreci
Görülen o ki, Türklerin ve Kürtlerin İslamlaştırılması süreci oldukça karmaşık ve bir o kadar da sancılı geçmiştir. Özellikle göçerlerin İslamiyet'i kabullenişleri uzun zaman almış ve bu süreçte İslam'ın ortodoks olmayan biçimleri daha fazla içselleştirilmiştir. Böylelikle bu topluluklarda senkretik bir anlayışın yerleşebilmesinin ne denli kolay olduğu daha rahat anlaşılabilmektedir.
Kerbela
Yaklaşık 6 aylık bir dönemden sonra Hasan,yapılan bir antlaşmayla,Muaviye lehine halifelikten çekilmiştir.Yapılan antlaşmanın şartlarına Muaviye uymamış ve ölümünden sonra halifelik bir şuraya ya da Hasan'a geçmesi gerekirken,Muaviye miladi 676 yılında oğlu Yezid'in veliaht ilan etmiş ve halife yapmıştır. Yezid veliahtlığını kabul ettirmek için halka bazı vaatler de bulunmuş ve hatta baskı yaptığı ileri sürülmüştür. Bu duruma Ali bin Ebu Talip'in diğer oğlu Hüseyin şiddetle karşı çıkmıştır.Hasan zehirlenerek öldürülmüş ancak,Hüseyin çoğu kadın ve çocuk 70 kadar kişiyle bugünkü ırak sınırlarında Kerbela şehrinde 4bin kişilik orduyla karşılaşmış miladi 680 yılında Muharrem ayında Kufe şehri yakınlarındaki Kerbela'da başı gövdesinden ayrılarak öldürmüştür.