Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Alevilik-Bektaşilik Geleneği ve İslam

Sıddık Korkmaz

Alevilik-Bektaşilik Geleneği ve İslam Sözleri ve Alıntıları

Alevilik-Bektaşilik Geleneği ve İslam sözleri ve alıntılarını, Alevilik-Bektaşilik Geleneği ve İslam kitap alıntılarını, Alevilik-Bektaşilik Geleneği ve İslam en etkileyici cümleleri ve paragragları 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Görüşlerini ciddiye aldığımız, kendilerinden istifade ettiğimiz veya insanlığı etkilemiş olan büyük düşünür ve filozofların birçoğunun temel eğitiminin dini kurumlarda verilmiş ya da oralardan alınmış olması gerçeği hatırlanmalıdır
Sayfa 21 - İz Yayıncılık
Herhangi bir devlet gibi Türkiye'nin de halkına dini öğretmesinden daha doğal bir şey olamaz. İnsanlık tarihi içinde dine bigane kalan herhangi bir medeniyet yok gibidir. Farklı dinlere ya da mezheplere mensup olsa dahi, devletin vatandaşlarına en azından kültürel seviyede dini öğretmesi yadırganmamalı hatta talep edilmelidir.
Sayfa 21 - İz Yayıncılık
Reklam
Kültürel zemin açısından üzerinde durulması gereken hususlardan birisi de Türkiye Diyanet teşkilatıdır. Mevcudiyetinin meşruiyetini anayasadan alan bu kurum maalesef ne dindarları ne de dine mesafeli duranları memnun edebilmiştir.
Sayfa 22 - İz Yayıncılık
Alevilik ile ilgili araştırmalarda göze çarpan en önemli sorunlardan birisi, Aleviliğin tarihinin Şia veya İsmailiğin tarihiyle başlatılmasıdır.
Sayfa 105 - İz Yayıncılık
Dinin kaynakları arasında aklın da bulunduğu ve imana akılla ulaşılabileceğini ileri süren Maturidi anlayışının bir benzerini Hacı Bektaş'ta da görmek mümkündür.
Sayfa 53 - İz Yayıncılık
Türkiye'de bazı ara dönemler olmakla birlikte özellikle Tevhid-i Tedrisat Kanunu'ndan sonra din eğitim ve öğretimi devlet eli ile verilir olmuştur. Ancak bu durum halkın ihtiyaçlarını karşılamaya yetmemiştir. Ortaöğretimde haftada iki ders saati olarak verilen bu öğretim ne entelektüel düzeyde din bilgisinin aktarılmasına yetmiş ne de iyi bir dindarın yetişmesine katkı sağlamıştır. Okullarda okutulan bu dersler çoğu zaman ortalama yükseltme aracı olarak görülmüş ve ne yazık ki öğrenciler tarafından fazla ciddiye alınmamıştır. Bu durum halkın, çocuklarını imam-hatip liselerine yönlendirmelerine yol açmış, bunun sonucu olarak da o kurumlarda gereksiz bir şişkinliğin doğmasına sebep olmuştur.
Sayfa 21 - İz Yayıncılık
Reklam
Bir İslam ilahiyatçısını sosyologdan ayıran şey, din konusunda üzerinde hissettiği sorumluluk ve aidiyet duygusudur. Bu duygu, onu dini ihtilaflar konusunda sade bir sosyal gözlemci gibi bakmasını engeller.
Sayfa 30 - İz Yayıncılık
Dönemin önemli isimlerinden olan Mevlana, İbn Arabi ve Sadreddin Konevi gibi isimler Arapçanın yanında Farsça gibi dillerle konuşup yazarken, Hacı Bektaş Veli, çoğunlukla Türkçeyi tercih etmiştir.
Sayfa 50 - İz Yayıncılık
Hacı Bektaş öğretisi ile Maturidilik arasındaki iman anlayışından başka önemli benzerliklerden birisi de Tevhid inancı meselesidir.
Sayfa 53 - İz Yayıncılık
Mezhepçilik anlayışı, derununda bir üstünlük duygusunu taşımaktadır. Bundan dolayı dini olmaktan ziyade insani bir sorundur.
Sayfa 29 - İz Yayıncılık
Reklam
Alevilerden bazı kesimlerin zaman zaman kendileri hakkında iddia ettikleri, "sevgi, kardeşlik, eşitlik ve saygıya dayalı bir toplumsal barış, bütünlük ve huzurun teminatı" olmalarını, neden Türkiye'de oluşturmaya çalışmasınlar ki? Çözüm aramak yerine sürekli olarak Sünni kesimi suçlayıp onlar bize dirlik vermediler, demeleri ne kadar sorunu çözebilir?
Sayfa 109 - İz Yayıncılık
Hacı Bektaş Veli öğretisinin itikadi temelinde ise özellikle Kerramilikle birlikte birlikte Maturidiliğin bulunduğunu söylemek gerekmektedir. Tarihte ve günümüzde Bektaşilerin dini pratikler konusunda rahat bir kesim olduğu bilinmektedir. Bu tutum Hariciler veya Ehl-i Hadis tarafından benimsenecek bir anlayış değildir. Oysa gerek sufi niteliğine sahip olan Kerramilik ve gerekse iman-amel ayrımını ısrarla benimseyen Maturidi ve Maturidilik, genel İslam anlayışı açısından her ne kadar tasvip edilmese de, böyle bir kültürün geliştirmesine zemin hazırlayabilir.
Sayfa 52 - İz Yayıncılık
Bugün Ebu Hanife ya da İmam Maturidi'nin tasvir ettiği Sünniliğe benzemeyen Sünnilerin bulunduğu gibi, Hacı Bektaş Veli'nin esaslarını koyduğu Bektaşiliğe benzemeyen Bektaşilerin de bulunması son derece normaldir.
Sayfa 52 - İz Yayıncılık
Ülkemizde Avrupa Birliği'ne girme sürecinin yaşandığı şu dönemde Alevilik ve Bektaşiliğin dini statüsü konusu, aslında oldukça büyük önem taşımaktadır. Çünkü bazı menfaat çevreleri, Alevilik-Bektaşiliği ayrı bir din imiş gibi takdim ederek, bu yapı üzerinden özellikle ekonomik düzeyde çıkar sağlamaya çalışabilmektedirler.
Sayfa 107 - İz Yayıncılık
Hacı Bektaş Veli'nin hayatını anlatan menakıp türü eserlerde, medrese dilinden daha ziyade, Türk halkına yönelik sade bir üslup kullanılmaktadır.
Sayfa 69 - İz Yayıncılık
37 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.