Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Anarşizm

Henri Arvon

Anarşizm Gönderileri

Anarşizm kitaplarını, Anarşizm sözleri ve alıntılarını, Anarşizm yazarlarını, Anarşizm yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
"İnsanın insan tarafından yönetimi esarettir."
Liberal rejimde güçlüler zayıfları sömürür, komünist rejimde ise zayıflar güçlüleri sömürür. Dolayısıyla mülkiyetin yerini temellük (possession) almalıdır. Temellük Toplum'un hakkaniyetli bir denetimi sayesinde, her türlü kötüye kullanmanın yasaklandığı göreli bir mülkiyet biçimidir. Mülkiyet, kullanma ve kötüye kullanma hakkını verdiği ölçüde hırsızlıktır. Buna karşılık, temellük bireyin gelişebilmesi için gereklidir: "Temellük insanın yüreğinde çalışmayı sürekli teşvik eden öge, yokluğu emeği atalete ve ölüme düşürecek bir karşıt öge olarak yaşamalıdır."
pierre joseph proudhonKitabı okudu
Reklam
Bireye haklar sağlamak yerine vazife yüklemekten başka bir şey düşünmeyen rasyonalist Godwin'in anarşizmi için tuhaf bir anarşizm denilecektir, oysa ilerde göreceğiz ki anarşizmin özü budur.
"Devlet ve Toplum sadece nitelikleriyle değil, kökenleri nedeniyle de birbirinden farklıdır. Toplum ihtiyaçlarımızın ürünüdür, Devlet ise kötülüklerimizin. Toplum iyi bir şeydir, Devlet ise en fazlası, gerekli bir kötülüktür."
william godwinKitabı okudu
"Mülkiyet birikimi fikrin gücünü kırar, dehanın kıvılcımını söndürür, insanların çoğunu pis endişelere esir eder. Zengini en iyi ve en etkili etkinliklerden yoksun bırakır."
william godwinKitabı okudu
Hukuk da aklın düşmanıdır. Hukuk çoğu zaman, babalarımızın bilgeliği değil, tutku ve korkularının ürünüdür, hukuka mutlak bir değer verilirse baskıcı olur. Hukukun hükümranlığı aklın serbestçe gelişmesiyle uygun düşmez. Gerçekte "biri itaatin ağına uzun süre takılı kaldığı, adımlarını bir başkasının adımlarına uydurmaya çalıştığı sürece, aklı ve zekası kaçınılmaz olarak uykuda kalır."
william godwinKitabı okudu
Reklam
Devlet ve Toplum düalizmi Marx'a göre, İnsan Hakları ile Yurttaşlık Hakları'nın birbirinden ayrılmasında kendini gösterir. İnsanın özel hakları nelerdir: eşitlik, özgürlük, güvenlik ve mülkiyet. Özgürlük kendi kendisiyle sınırlanmış bireyin hakkıdır, demek ki bencilliğin haklılaştırılmasıdır. Bu özgürlük adına insanın özel mülkiyet sahipliği güvence altına alınır. Eşitlik herkesin bağımsız ve bencil bir yaşam sürme hakkının tanınmasıdır. Nihayet güvenlik bencilliğin yararlandığı korumadır.
Bireysel özgürlük herkesin özgürlüğü ile nasıl uzlaştırılabilir? Bu sorun son derece çetin bir sorundur, çünkü herkesin özgürlüğünün güvencesi olan toplumsal eşitlik bireysel özgürlüğün bir ölçüde sınırlanması postülası ile ortaya çıkmaktadır. Oysa siyasal eşitlik tam anlamıyla bireysel özgürlükten ayrılamaz.
Fransız Devrimi'nin liberalizmin zaferi olduğu bilinir. Fransız Devrimi bireyin kendi başına bir amaç olduğunu ve bütün toplumsal ve siyasal biçimlerin bireyin tam ve eksiksiz gelişimine katkıda bulunmak için varolduğunu ilan etmiştir. Kutsal özgürlük ilkesini yüceltir. Ancak bu özgürlük sadece bir seraptır, bir yandan serbest rekabet oyunu mücadele için yeterince silahlanmış olmayanı ezer, öte yandan özel mülkiyetin korunması mülk sahiplerinin bağımsızlığını güvenceye kavuşturur, ama mülk sahibi olmayanları da bağımlılığa, hatta köleliğe mahkum eder. Bu karşıtlık hemen hemen çözülmez niteliktedir ve liberalizmi ağır bir ipotek altına sokmaktadır.
1964'te Berkeley'de ortaya çıkan, iki yıl sonra Berlin'de sağlam bir biçimde kök salan öğrenci hareketi Mayıs 1968'de Paris'te anarşinin kara bayrağını barikatlarda dalgalandırdı ve bu bayraklar 27 Mayıs'ta Charléty'deki büyük gösteride ortalığı kapladığı zaman, zirve noktasına yükseldi. Mayıs günlerinde özgül olarak iki anarşist tema tekrar tekrar dile getirildi: Her türlü parti aygıtından vazgeçen devrimci kendiliğindencilik ile, "genel meclis" kurumunda somutlanan aşağıdan yukarıya doğru bir itilim sağlayan doğrudan demokrasi. Bu doğrudan demokraside, etkin azınlıklar tarafından örgütsüz ve dağınık bir kitle üzerinde uygulanan mutlak bir iktidarın ve her türlü otoritenin reddedilmesi Bakunin'in önerdiği ve sık sık uyguladığı bir taktiktir.
41 öğeden 11 ile 20 arasındakiler gösteriliyor.