Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Sosyal Teoride Arayışlar

Beden ve Toplum

Bryan S. Turner

Beden ve Toplum Gönderileri

Beden ve Toplum kitaplarını, Beden ve Toplum sözleri ve alıntılarını, Beden ve Toplum yazarlarını, Beden ve Toplum yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Zihnimizin dağılması arzularımıza teslim olan körlüğümüzün, tutkularımızı kontrol etmede ya da düzenlemede yetersizliğimizin sonucudur. Bu yüzden bu tutkun aşı­rılıklar, bu antipatiler, bu ayartıcı tatlar, bu melankoli kederle sonuçlanır, bu geçişler bizde inkarla kullanıma sokulur, yemedeki, içmedeki bu aşırılıklar, bu rahatsızlıklar, bu bedensel araçlar bütün illetlerin en kötüsü olan deliliğe sebep olur.
Kapitalizm insanların sadece 'dişli' olduğu 'demir kafes'tir.
Reklam
İnsanoğlu cinsel dürtülerle donanımlı olmasına karşın, bu biyolojik temelli ihtiyaçlar çıkış noktalarını çeşitli kurum ve pratiklerde bulabilir: tekeşlilik, rastgele cinsellik, heteroseksüellik ile homoseksüellik, tecavüz ve fahişelik. İnsan cinselliğindeki çeşitliliğin olası sonucu, şayet sosyal denge devam ettirilmek isteniyorsa toplumsal olarak kurulmuş belli, rutin kalıplara yönlendirilmesi gerektiğidir. (...) Biyolojik tatmindeki potansiyel anarşi, şayet bireyler arası ilişkideki nomos korunmak isteniyorsa çeşitli kurumsal kontrollere (özellikle aile) tabi kılınmalıdır.
Kapitalizmin başardığı şey fantezilerin ve arzuların metalaşmasıdır. (...) Kapitalist tüketimciliğin eleştirisi eninde sonunda 'gerçek' ihtiyaçlar fikri ile ihtiyaç ve zevk arasındaki ayrıma dayanmak zorundadır. Arzular 'boş' fakat ihtiyaçlar 'gerçek'tir.
Modern kapitalizm hedonistik hesaplamayı ve narsist bir kişiliği teşvik etmeye meyillidir. Tüketim kültürü arzunun baskılanmasını değil, aksine üretimini, genişlemesini ve detaylandırılmasını gerektirir.
Toplumsal düşünce, insanoğlunun eş zamanlı olarak zihin sahibi oluşundan ötürü toplumun parçası olduğu, beden sahibi oluşundan ötürü de doğanın parçası olduğu fikri etrafında modellenmiştir.
Reklam
İçsel tutkuları akılcı kontrollere tabi kılmak için bazı kurumlar geliştirildi; manastır sistemi, dini nedenlerle evlenmeme, monogami, hadım edilme. Arzular rutinlerle düzenlendi; vejetaryanizm, diyet, egzersiz, oruç tutma. İnsan kişiliğinin tutkulu tarafı, istimnanın özellikle çocuklarda çeşitli formlarını engellemek için bilimsel incelemelere ve teknolojilere maruz kaldı. İnsan enerjisi güvenli bir şekilde ilahi görevler aracılığıyla yönlendirilebilirdi. Dünyada cinsel fetihe dair dürtü, işte ve ticarette ekonomik zaferlere doğru yönlendirildi. Şenlikler, festivaller ve karnavallar, esas itibarıyla Püritanizm tarafından bastırılan ve bunun üzerine endüstriyel kapitalizmin rutinleri tarafından yasaklanan zevk verici boşalma için tarihsel fırsatlardı. Kamusal ve kolektif festivaller yerini aşamalı olarak daha bireyselleşmiş ve özel eğlencelere bıraktı.
Asketizm
Asketik bir bakış açısından, yemek ve cinselliğin her ikisi bedenin kesintisiz aktiviteleridir. Yemek yeme, özellikle sıcak, baharatlı yemekler cinsel isteği uyarır. Cinselliği kontrol etmek için, Protestanlar bir diyet rejimi yoluyla bedeni düzenlemeye çalıştılar. Bu yüzden 17. yüzyılın Püriten devrimine; yemek, mutfak ve tüketim üzerine bir dizi sınırlama eşlik etti. Baharatlar yasaklandı ve Noel gibi büyük festivaller, seküler zevk için fırsatlar olması nedeniyle durduruldu; 21. Gece etrafındaki şenlikler de bastırıldı.
Orta Çağ Hristiyan teolojisine göre, kadının döllenmesiyle sonuçlanmayan sıradan bir cinsel ilişki eylemi 'doğaya karşı günahtı. Cinsel eylem zevkten kaçınmalıydı ve bu yüzden şayet bir adam eşinden hoşlanırsa eylem zinaya eşdeğer olarak düşünülürdü. Bu 'doğaya karşı günahlar'a sadece oğlancılık, hayvanlarla cinsel temas, mastürbasyon değil, aynı zamanda geri çekme de dahildi. Bunlar döllenmeyle sonuçlanmadığından ve birincil motivasyonları saf zevk olduğundan dolayı doğal değildi. Aynı argümanlar metres hayatı yaşama ve evlilik dışı ilişkide de uygulandı, özellikle bunların ilkel koruyucu tedbirlerle üstlenildiği yerlerde. Günah çıkarma el kitapları da zevki artıran ve gebe kalma olasılığını düşüren bazı cinsel pozisyonları yasakladı. Evlilik dışı cinselliğin kınanması çeşitli fikirleri bir araya getirdi; zevkle, gebelik kontrolüyle ve doğal olmayan pozisyonlarla ilişkilendirildi. Buna ek olarak kocaların, babası olmadıkları halde gönülsüzce çocukların ebeveyni olduklarına işaret etti. Bu yüzden mülkiyetin gerçekte meşru olmayan evlada geçme tehlikesi vardı. Meşru cinsellik düzeni, mülkiyet ilişkileri düzenine karşılık gelmedi.
Arzu üretim tarzının sonuç olarak sosyal, politik ve ideolojik boyutları vardır; örneğin cinsel ideoloji, kişileri cinselliğin tüketimi için uygun ilişkiler sayesinde cinsel obje olarak yorumlar (Therborn, 1980).
86 öğeden 11 ile 20 arasındakiler gösteriliyor.