Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Yitik Bir Türk Kavmi

Bulgarlar

Osman Karatay

Bulgarlar Gönderileri

Bulgarlar kitaplarını, Bulgarlar sözleri ve alıntılarını, Bulgarlar yazarlarını, Bulgarlar yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Svyatoslav ve oğlu Vladimir'in Hristiyanlığı kabulü
Kiev Kağanı Svyatoslav Oğuzlarla bir ortak Hazar başkentini mahvettiği 965 yılındaki saldırısında, belki de Oğuzların kışkırtmasıyla Bulgar üzerine de yürümüştür. Vladimir Bulgar hanımın kızıyla evlendi. Ertesi yıl Rusları İslam'a davet için gödnerilen bir Bulgar heyeti dikkat çeker. Vladimir İslam'ın yüksekliğini kabul etmesine rağmen, dolmuz eti, içki ve zina konusundaki yaskaları aşamayarak bu dine girmedi. Onu bir süre sonra Hristiyan olarak görüyoruz.
Sayfa 255 - Ötüken Yay.Kitabı okudu
Çünkü hem kendisi Hristiyanlığı iyi yapşamaya çalıştı, hem de eski diniyle çok ciddi mücadele etti. Hristiyan olduğunda Türk boyları derhal isyan ettiler. Boris onları yendi, yakaladıklarını idam ettirip hareketi sindirdi. Omurtak zamanında Hristiyanlara karşı uygulanan tedhiş onun zamanında Gök Tanrı dininden olanlara uygulanmaya başladı.
Sayfa 244 - Ötüken Yay.Kitabı okudu
Reklam
Kiev Rus Knezi Svyatoslav da babası Oleg'in kabul ettiği Hristiyanlıktan geri dönmüş ve annesinin tükenmek bilmeyen ısrarlarına rağmen hiçbir zaman kabul etmemişti.
Sayfa 246 - Ötüken Yay.Kitabı okudu
Omurtag'ın Rüyası: Bulgarların Türklükten Çıkışının Hikâyesi
Bulgarların Slavlaşması hadisesi başlıca altı önemli boyutta ele alınarak sebebe sığınarak incelenebilir: (a) Çok uzun bir süre, 400 yıldan fazla Slavlarla ihtilat, birara içiçe yaşamak, (b) Bulgar devletinin kendine mahsus şartlarının Türkleri buna bir nevi mecbur bırakması veya devlet çıkarlarının milli çıkarların önüne geçmesi, millliyetin ona feda edilmesi, (c) Bulgar Türklerini Slavlaşmadan kurtaracak Asya kökenli kavmi desteğin gelmekte çok gecikmesi, (d) Türklerin aynı şeyi adet haline getirerek çok defa tekrarlamaları, bulundukları her yerde yönetici olmaları, ama Türklük bilincini şiddetle korudukları durumlarda bile kültür itibariyle yönettikleri çoğunluğa temsil edilmeleri, (e) Slavların münasebette bulundukları hemen tüm toplulukları kendilerine benzetmekteki emsalsiz başarısı, yani bunun genelliği ve, (f) Bu olayın evrensilliği, aynı şartlar altında dünyanın hemen her yerinde aynı şeylerin gerçekleşmesi. Özet olarak da bu hadise ve sürecin kaçınılmazlığı.
Sayfa 206 - Ötüken Yay.Kitabı okudu
Boris'in 25 yıl kadr sonra yaşlanıp bir manastıra çekilirken tahtını bıraktığı oğlu Vladimir (889-893) Hristiyanlığı terk edip eski Türk inancına döndü. Demek ki, bel bağlayacağı ciddi bir taraftar kitlesi vardı. Boris manastırdan çıkıp duruma el koydu ve oğlunu işkence ile öldürerek yerine Simeon'u (893-927) geçirdi.
Sayfa 165 - Ötüken Yay.Kitabı okudu
I. Boris'in Hristiyanlığı kabulü.
Boris, hristiyanlığı kabul etti ve Slavlığı öne çıkarttı. Hristiyanlığın benimsenmesi üzerine isyan çıkartan boyları yaklayıp 50 kadarını idam ettirdi. Adeta Omurtak döneminin tedhişini bu kez o eski Türk dininde direnenlere uyguladı.
Sayfa 164 - Ötüken Yay.Kitabı okudu
Reklam
Omurtag Han ve Hristiyanlık, Slavlık.
Omurtag Han, Hristiyanlaşmanın Bizans yörüngesine girmek anlamına geldiğini biliyordu. Slav aleyhtarı bir çizgi izlemeye başladı. Tam bir Slav düşmanı idi. Kitabesinde "Yunanlıları ve Slavları" yendiğini yazıyordu. Bu siyaseti Bulgar seçkinleri, özellikle boylalar arasında yaygın destek buldu. Diçeng adlu komutanın Slavlara yönelik teröründen bahsedilir. Sırbistan'dan gelen bir başpiskoposun idamı belki benzer çok sayıda uygulamanın bir örneğiydi. Diçeng bir suikastte öldürüldü fakat yerine gelen Tsok adlı komutan şiddeti daha da artırdı ve aralarında çok ünlü Slav komutanların da bulunduğu pek çok Hristiyan öldürüldü. Netice olarak 50 yıl önceki gibi yine Slav kitleleri Bizans'a sığınmaya başladılar. Hatta Orta Balkanlardaki bazı Slav kabileleri de ayrılıp Franklara iltica ettiler.
Sayfa 160 - Ötüken Yay.Kitabı okudu
İstanbul kuşatması için hazırlıklara başladı. Durumu haber alan Bizanslılar Franklardan yardım istediler. Reddedilince de korku içinde beklemeye başladılar ama Kurum Han tam 360 yıl önce Atilla'da olduğu gibi, sefere çıkacağı sırada kan boşalması sonucu 13 Nisan 814'te hayatını kaybetti.
Sayfa 159 - Ötüken Yay.Kitabı okudu
Krum Han farkı.
Avar devletinin çöküşünün onu ciddi manada meşgul ettiği anlaşılıyor. Asıl kafasını yoran da Avar mirasından daha fazla toprak almak değil, bu koca devletin nasıl yıkıldığını öğrenmekti. 10. yy.'da yazılan bir Bizans ansiklopedisi olan Suidas'ın kitabına göre, esir Avarları sorgulayarak çöküş sebebini anlamaya çalışır. Onlar ise içki eşliğindeki zevk ve safa yüzünden savaşları unutmayı sebep olarak gösterirler. Bunun üzerine Kurum Han bir kanunla içkiyi yasaklattığı gibi, ülkedeki bütün asmaları da ortadan kaldırtır. Örneğin iftira ve yalana ölüm cezası getirir. Hırsızın bacakları kesilirdi.
Sayfa 152 - Ötüken Yay.Kitabı okudu
Kurum'un nasıl Tuna Bulgar tahtına geçtiği de muammadır. Onun Kuber Han soyundan bir beyzade olarak Dulo soylu Tuna Bulgar hanlarının öteden amcaoğlu olduğunu tahmin etmek zor değil.
Sayfa 153 - Ötüken Yay.Kitabı okudu
Reklam
(Bulgar) 717 senesindeki Arapların İstanbul kuşatmasında Bizans'ın yardımına koşmuşlar, Müslümanların başarısızlığında önemli rol oynamışlardır.
Sayfa 144 - Ötüken Yay.Kitabı okudu
"Kayzer" unvanını alan ilk Türk hükümdarı
Tiberoios ile arası iyi olmayan Tervel, ordusunu topladı ve Iustinianos yanında olmak üzere İstanbul'a yürüdü. Kent mevcut imparatora destek vermedi ve Iustinianos taraftarlarının desteğiyle yeniden tahta çıktı. Sur dışında ordusuyla bekleyen Tervel Han'ı da davet etti ve tarihte ilk kez olmak üzere ona 'kayzer' unvanını verdi. Ayrıca şimdiki Zağra çevresini Bulgarlara bıraktı.
Sayfa 142 - Ötüken Yay.Kitabı okudu
Bizans İmparatoru 1. Anastasius (491-518) zamanında, kuzeyden gelen saldırılara karşı Trakya'da büyük bir duvar inşa edilmiştir. Bizans hâlâ Hun korkusundan kurtulamamıştı (duvar 507 yılında tamamlanmıştır) ve sürekli yeni Hunların ortaya çıkacağını düşünüyordu veya gerçekten de Hun kalıntıları veya Bulgarlar eski Hunları hatırlatacak güçte idiler.
Sayfa 54 - Ötüken Yay.Kitabı okudu
Şu an itibariyle sonuç niyetine söyleyebileceğimiz şey, çok büyük ihtimalle "r" Türkçesinde konuşan Bulgarların bildiğimiz ilk vatanlarının Maveraünnehr'de oluşudur.
Sayfa 44 - Ötüken Yay.Kitabı okudu
Hunların da Bulgarca konuştuklarını düşünen Pritsak, bunu bir Hsiung-nu kelimesi kabul eder.
Sayfa 32 - Ötüken Yay.Kitabı okudu
34 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.