Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Çağdaş Sinemanın Sorunları

André Bazin

Çağdaş Sinemanın Sorunları Gönderileri

Çağdaş Sinemanın Sorunları kitaplarını, Çağdaş Sinemanın Sorunları sözleri ve alıntılarını, Çağdaş Sinemanın Sorunları yazarlarını, Çağdaş Sinemanın Sorunları yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Foku avlayan Nanook önünde Flaherty için önemli olan, Nanook ile hayvan arasındaki ilişkidir, bekleyişin gerçek değeridir. Kurgu zamanı anlatabilirdi, Flaherty ise bize beklemeyi göstermekle yetinmektedir; avın süresi görüntünün özünün ta kendisidir, gerçek konusudur. Bundan dolayı filimde bu sahne tek bir çekimden meydana gelir. Bundan ötürü bu çekimin bir "çarpıcı kurgu'dan çok daha heyecanlandırıcı olduğu inkâr mı edilecektir?
Nihayet S.M. Eisenstein'ın yarattığı ve anlatılması yukarıdakiler kadar kolay olmayan çarpıcı kurgu, kabaca şöyle tanımlanabilir: Bir görüntünün anlamının, mutlaka aynı olaya bağlı olması gereği bulunmayan bir başka görüntüye yaklaştırılarak pekiştirilmesi. Genel çizgi'de boğanın görüntüsünü havai fişeğin izlemesi gibi.
Reklam
Welles ile Renoir sadece zamanlarının ilerisinde bulunuyorlardı; sinema anlatımını zenginleştiriyorlardı. Filimleri kötü yazılmış, çapraşık ya da karanlık değildi, ama söyledikleri henüz söylenmemişti.
Öğretici müzik yoktur ama astronomi kadar cebiri de ya da deneysel ruhbilimi de ele alan bir bilimsel sinema vardır. Bu gerçek bazan unutuluyor, çünkü sinema nicelik yönünden şimdiye kadar çoğunlukla her şeyden önce estetik biçimlerde ortaya çıkıyor. Bu bir boş film kilometresi sorunudur: Bir metrelik teknik filme karşılık yüz metrelik öykülü film çevrilmektedir. Bu tıpkı dilin onda dokuzunun roman ya da tiyatro oyunu yazmakta kullanılması gibidir.
Sinemanın bulucularının sinemayı ancak bir oyuncak saydıklarını, sinema endüstrisinin de birkaç yıl panayır barakalarında Dupuytren müzelerinin ve denizkızlarının yanına sığındığını hatırlayalım.
Sinemacı artık, kendinden önce Corneille'in, La Fontaine'in ya da Moliére'in de yapmış olduğu gibi yağmalamakla yetinmiyor, aşkınlığını (transcendance) önceden kabul ettiği bir yapıtı neredeyse özdeş olarak perde için kopya etmeyi öneriyor.
Sayfa 105
Reklam
Fotoğraf albümlerinin çekiciliği bundandır. Bu gri ya da kara, hayaleti andıran, hemen hemen ayırt edilmez gölgeler artık geleneksel aile portreleri değildir; bunlar süresi içinde durdurulmuş, kaderlerinden kurtarılmış hem de sanatın itibarıyla değil, duygusuz bir mekaniğin özelliğiyle kurtarılmış yaşamların heyecanlandırıcı varlığıdır; çünkü fotoğrafçılık, sanat gibi, sonsuzluğu yaratmaz, zamanı mumyalar, onu kendi bozulmasından kaçırır.
Sayfa 38
Perspektif, hareketin değil ancak biçimlerin sorunlarını çözdüğü için, gerçekçilik barok sanatın azap veren hareketsizliği içinde yaşamı akla getirebilen bir çeşit ruhsal dördüncü boyut olan an'da dramatik anlatımı araştırarak tabiatıyla gelişmek zorundaydı.
Sayfa 33
Sinema, ilkesi Rönesansla ortaya çıkan, son anlatım sınırını barok resimde bulan plastik gerçekçiliğin en gelişmiş yönünden başka bir şey değildir.
Sayfa 32 - andré malraux, verve
Saçma hayranlığımızın altında biçimin sürekliliğiyle zamanı alt etmek gibi ilkel bir ihtiyaç sezilmediği takdirde resim ne boş şeydir!
Sayfa 32
Reklam
208 syf.
·
Puan vermedi
·
Beğendi
·
13 günde okudu
Bu kitabı anlamanız için, öncelikle Bazin'in "Sinema Nedir?" kitabını okumalısınız. O kitabı okurken, yönetmen ve adı geçen filmleri not alıp izlemelisiniz. O kitabı anladığınız an, bu kitaptaki bilmediğiniz terimleri araştırıp, yönetmenleri araştırıp, filmlerini izlemelisiniz. Eğer bunları yapmazsanız kitaptan pek fazla bir şey anlamazsınız. Kitap, sinema ile ilgilenenler, alanı sinema olanlar için bulunmaz bir nimet. Bazin'in sinema anlayışına ve bilgisine hayranım.
Çağdaş Sinemanın Sorunları
Çağdaş Sinemanın SorunlarıAndré Bazin · Bilgi Yayınevi · 199516 okunma
Arı sanat (arı şiir, arı resim vb.) kavramı anlamsız değildir, tanımlaması itirazı kadar güçlü olan estetik bir gerçeğe dayanır.
Sinema, görüntünün plastik içeriği kadar kurgunun kaynaklarıyla da seyirciye, anlattığı olayın yorumlamasını kabul ettirmek için bütün bir işlemler deposunu elinde bulundurmaktadır.
Bir sanatın halk tarafından tutulması artık gitgide bu sanatın coğrafi yayılma yeteneğine ve ulaşabildiği insan sayısına bağlı olmaktadır.
Kültür yönünden sinemanın önemi, gerçekte sinemanın -radyoyla, basınla, afişle birlikte- kentli halkın bütünü ve taşra halkının gittikçe artan çoğunluğu için sanatla ilişkilerinin hemen hemen tümünü meydana getirmesidir.
18 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.