Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Çin Simgeleri Sözlüğü

Wolfram Eberhard

Çin Simgeleri Sözlüğü Sözleri ve Alıntıları

Çin Simgeleri Sözlüğü sözleri ve alıntılarını, Çin Simgeleri Sözlüğü kitap alıntılarını, Çin Simgeleri Sözlüğü en etkileyici cümleleri ve paragragları 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Mao
Aydınların giysilerini giyebilirdim çünkü onların temiz olacaklarını varsaymıştım. An­cak, işçi, köylü ve askerlerin giysileri­nin temiz olmadıklarını düşündüğüm­den onları giymek istemiyordum
Beyaz renk simgesel olarak Batı'yla bağlantılıdır; böylece 'beyaz kaplan' bir Batı hayvanıdır ve Mavi ejderhaysa bir Doğu yaratığıdır. Beyaz, Shang Hane­danı'nın (MÖ 1050 yıllarına doğru so­na ermiştir) simgesel rengi olduğun­dan o dönemde beyaz giysiler giyildiği söylenir. VII yüzyılda tayinleri henüz çıkma­mış bilginler beyaz giyerlerdi. Toprak
Reklam
Çince aslan sözcüğü, Farsça şir sözcü­ğünden gelmektedir. Çinliler, aslanı Batı Asya'dan gelen elçilik heyetleri sa­yesinde tanımışlardır. Bunların getir­dikleri çeşitli armağanlar arasında imparatorluk hayvanat bahçelerine konu­ları aslanlar da vardı. Daha sonraları Tang döneminde (618-906), Çin ordu­ları Orta Asya'nın içlerine doğru
Çince'de şahıs adları iki bölümden olu­şurlar. Tüm Çinliler, önde gelen ve he­men hemen her zaman tek bir ideogra­fiden yani tek bir heceden oluşan bir soyadı ya da aile adı (xing) taşır. So­yadlarının sayısı dörtyüzden fazla de­ğildir ve bu nedenle Çin'de milyonlar­ca 'Wang' ve 'Li' vardır. 1911 Devrimi, ne kadar aynı soyadını taşıyan
Eski zamanlarda, ağustos böceği ölüm­süzlüğü veya ölümden sonraki hayatı simgelerdi. Yeşim taşından yapılmış bir ağustos böceği ölen kişinin ağzına konurdu. Daha sonraları, bu törenlerde ağustos böceği yerine balık kullanıl­mıştır. Bir efsaneye göre, Doğu Çin'in Qi derebeyliğinin kraliçesi ölümünden sonra bir ağustos böceğine dönüşür ve bunun için ağustos böceğine 'Qi'nin genç kızı'da denilirmiş. Bir başlığın üzerinde bir ağustos böceği resmi, prensip sahibi, dürüst bir adamı sim­geler.
Ayna
Cin'de, MÖ 1000 yılın başından itibaren bronz ayna kullanılıyordu. An­cak günümüzde bıle, Çinliler şu öykü­yü anlatmayı çok severler: Bir köylü kadın şehre giden kocasından bir tarak ister ve unutmaması için yükselen yeni aya benzeyen bir şey alacağını hatırla­masını söyler. Ancak dalgın koca bir şey alması gerektiği hatırladığında dolunay
Reklam
Armut ağacı, çok uzun yaşadığı için uzun ömür simgesi olarak geçer. Bir Çin operasında, bir meyve satıcısı ar­mutlarının mutlu bir evlilik sağlayaca­ğını iddia eder; ancak sevgililer armudu hiçbir zaman kesmemeli veya parçalara ayırmamalılar, çünkü armut (i) sözcü­ğü ayrılık (ii) sözcüğüyle eşseslidir. Ay­nı nedenle, akrabalar veya arkadaşlar aralarında armut bölüşmemelidir. Özellikle de 7. ayın 15. gününde, hiç kimseye armut hediye edilmemeli­dir, çünkü bunlar ölülerin ruhlarının yeryüzüne indiği günlerdir ve armut sevdiklerimizi kaybetmekten dolayı duyduğumuz acıyı artırır. Dindarlığıyla tanınan, Konfüçyüs'un en sevdiği öğrencisi Zheng-zi, karısını ev yemeklerinde armudu yete­rince pişirmediği için suçlamıştır. 'Ar­mut ağacının çiçekleriyle yağmur dam­laları güzel, eşsiz bir manzara meydana getirirler,' cümlesi güzel bir kadını ta­rif etmek için kullanılır.
AÇELYA
Bir diğer adı da 'guguk çiçeği' olan açelya çoğu zaman güzel bir kadına benzetilir. Çin guguk kuşunun (du-ju­ mı) Sişuan folklorunda önemli bir yeri vardır. Guguk kuşunun gece boyunca, boğazı kanayana kadar öttüğüne ve sa­bah onu ilk duyan kişinin sevdiğinden ayrılacağına inanılır. Sişuan'da çok yaygın olan açelyanın Çince adını, gu­guk kuşunun boğazındaki kırmızı renkten aldığını varsayabiliriz.
Ayakkabı uyum (xie) ve dengeyi simge­ler. Ancak Güney Çin'de, yukarda yazı­lı olan bu Çin harfleri hai olarak telaf­fuz edilir ve böylece ayakkabı, bir oğul (hai) sahibi olma dileğini simgeler. 'Lotus Ayakkabılar,' ayakları sarılı ka­dınların giydikleri ayakkabılardır, ay­rıca 'ardı ardına erkek evlat sahibi ola­sınız' dileği anlamına da gelir. Orta Çin'deki evlilik törenlerinde, gelin ve damat birbirlerine ayakkabı vererek ikisinin (xie)- bir yastıkta kocamaları­nı dilerler. Aynı dileği ifade etmek için bir ayakkabı (xie) resmi ve bir bakır (tong) ayna da kullanılır: bu, gelin ve damadın (togn + xie) beraberce yaşlan­maları anlamına gelir. Batı Asya mito­lojisindeki 'demir ayakkabılar'a Çin ef­sanelerinde de rastlamaktayız: 'Yolculu­ğu o denli uzun sürmüştü ki, demir ayakkabıları delinmişti.' Bir tür boks tekniği Shao-lin ustası üstat Mou, beş yıl buyunca demir ayakkabı giymiş ve garıp bir yürüyüş tarzı edinmiştir.
Eski Çin kozmolojisinde, fu-sang 'içi oyuk dut ağacı' ve karşılığı olan lung­ tong 'içi oyuk Pavlonya ağacı' vardır; her ikisi de aynı anda hem bir oyuk ağacı hem de bir dağı temsil ediyorlar­dı; ayrıca her ikisi de güneşlerini sak­lanabileceği bir yer ve hükümdarlar için bir barınak olarak kullanılıyordu. Han dönemi sanatında sık sık, eski efsanelerdeki fu-sang ağacı olduğu sanı­lan bir ağaca atını bağlayan bir kahra­manın tasvirine rastlanır. Fu-sang ağa­cı, güneşin doğduğu yerde yetişirdi. Bu ağacın içinde güneşleri temsil eden birçok kuş olurdu. Bir öyküye göre, bu on güneşin yaydığı yüksek ısı insa­noğlunun varlığını tehdit ettiği için, Kahraman Hou Yi (diğer adı Shen Yi, tanrı Yi) biri hariç hepsini vurur. Tas­virinden anladığımız kadarıyla bu fu­sang dut ağacına benzeyen bir ağaçtır. Fu-sang aynı zamanda, dişi geyik sütü elde etmek için inek yerine geyik bes­leyenlerin ülkelerine verilen isimdir.
Reklam
At
Çin Burçlar Kuşağı'nın 7. hayvanıdır. Eski Çince'de, değişik renk ve büyüklükte atlar için çok sayıda ke­lime kullanılırdı. Bu kelimelerin günü­müzde kullanılmamasına bakarak atın yakın tarihte önemini kaybettiğini çı­karabiliriz. Çin'de atlar her zaman pahalı hay­vanlardı. En güçlüleri Moğolistan'dan, daha küçük ancak dayanıklı ve güveni­lir
26 öğeden 16 ile 26 arasındakiler gösteriliyor.