Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Doğu Türkistan İçin Savaş

İklil Kurban

Doğu Türkistan İçin Savaş Gönderileri

Doğu Türkistan İçin Savaş kitaplarını, Doğu Türkistan İçin Savaş sözleri ve alıntılarını, Doğu Türkistan İçin Savaş yazarlarını, Doğu Türkistan İçin Savaş yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Din adamlarının yoğun çabaları ile içte hazırlanmış şartlardan yararlanan dış güçler (araplar, farslar, kalmuklar, çinliler ve ruslar) türkistanda türk egemenliğini ortadan kaldırmaya muvaffak oldular. Fakat ibni sina ve timur gibi türklüğün yetiştirdiği büyük şahsiyetlerin türklük için çizdiği yolu ve verdiği şuuru ortadan kaldıramadılar. Bu yol ile bu şuur, türkün bilime ve sanata meyilli olma yoludur; türkün özgürlük ve istiklaline düşkün olma şuurudur. Bilim ve sanattaki başarılar, özgür ve bağımsız yaşamanın teminatıdır.
Hoca ahmet yesevi, halifeliği gucduvaniye bırakarak buharadan doğu türkistana (yesi) döner... Buharadan yesiye kendi memleketine geri dönmesi elbette bir rastlantı değildir. O, dışarıdan gelen fars veya arap kökenli hocalar ile anlaşamamıştır. "din ile devleti ayrı iki şey bilen türk şeyhleri, hocaların dünyevi işlere karışmasını kötü görürlerdi." diyor zeki velidi togan. Yeseviliğin anadoludaki temsilcisi hacı bektaş velidir.
Reklam
Moğollar ve mançuların geçmişteki farklı yaşamı ve tutumları, onlara öyle bir farklı gelecek hazırlamış ki, bugün mançu devleti, mançu toprağı denilen bir şey yoktur. Fakat moğol milleti denilen moğol kimliği ve iç ve dış moğolistan toprağı vardır. Cengiz han: "ulusum yaşadıkça kendi ölümümdrn korkmuyorum." derken ulusunu sürekli yaşatabilmek için moğol tarihinde ulusuna bitmek tükenmez manevi bir güç bıraktığına inanmıştır. Şüphesiz, ulusları yaşatan, ulusların tarihindeki büyük şahsiyetler ve manevi değerlerdir.
Mançular, doğu türkistana hırçın bir istilacı olarak gelmiş ve çinlilere kendilerini beğendirmek için çinlilerden beter çincilik yapmış direnişçileri acımasız bir şekilde öldürmüşlerdir. Mançu hanedanının (1644-1912) 300 yıl kadar uzun zaman pekin tahtında saltanat sürebilmesinin başlıca sebebi, onların çinlileşmiş olmasından ileri gelmektedir. Moğollar çinlileşmemiş oldukları için onların pekindeki saltanatı kısa sürmüş (1278-1368) 100 yılı bile bulmamıştır. Moğollar, moğolluklarını pekindeki saltanattan daha değerli ve yüksek tutmuşlardır.
Hindistan padişahı alemgir (1618-1707) in seyitler hakkındaki şu vasiyeti dikkate değerdir: "barha seyitlerine karşı, peygamber soyundan olmaları dolayısıyla Kur'an ayetleri gereğince saygı gösterilmesi, ancak onlara ihtiyatlı davranılması, fakat durumlarının yükseltilmemesi, çünkü üstün olunca ortak olurlar, hatta ülkeyi isterler. Eğer azıcık dizgin bırakılırsa pişman olunur" İşte bu vasiyeti söyleyen alemgirden sonra barha seyitlerinin hintlileri arkasına alarak timur oğullarına karşı yaptığı savaşalr ne ise, kaşgar hocalarının da abdullah handan sonra kalmukluları arkasına alarak seidiye hanlığına karşı yaptığı savaş da odur. Sözde islamiyet uğruna canlarını feda edecek olan seyitler ve hocalar, iktidar ve çıkar söz konusu olduğunda islamiyetin en aşırı düşmanı olan putperestler ile birleşirler.
Uluğ beyin büyük oğlu abdullatif ile arası açılır ve savaş çıkar. Uluğ bey savaşı kaybeder. Abdullatif bu zaferden hemen sonra "şeriat hükümlerinin gerektiğini yapacağım. Şeriat kaidelerine babam ile oğlum hilaflık ederse onlara bile acımam" diye, kendisinin hocalar ve şeriat önündeki tutumunu açıklar. İşte o zaman, abbas denilen bir kişi benim babamı uluğ bey öldürmüştü diyr dava açar. Abdullatif bu davayı şeriatçıların iradesine teslim eder. Şeriatçılarda, kısas almaya uygundur, fetvasını verirler. Abbas işte bu fetvaya dayanarak uluğ beyi öldürür. Tabi abdullatifi kışkırtan ve bu fetvayı verenlerin arkasında çoktandır uluğ beye düşman kesilmiş hoca ahrar vardır. İşte bu iğrenç cinayetten sonra ali kuşçu semerkanttan istanbula gelir.
Reklam
Timurun prensiplerine göre: "bunlar bana ahireti anlattılar. Onlardan çok şey öğrendim. Onlarla konuşmak bana hem faydalı hem de hoş vakit geçirtir." diyen timur, din adamlarının zihin ve ruhunu iyi öğrendiği için onlardan faydalanmanın yollarını da sakınmanın yollarını da anlar. Timurun başarılarının temelinde yatan sebeplerin en önemlisi, onun din ve din adamlarına yönelik akılcı tutumudur. Timurun anadoluda gelenekleri türk kültüründen kaynaklanmış, şeriatın değişmez sert kaidelerine karşı, inanç ve ibadetleri daha esnek olan alevileri desteklemesi yukarıda bahsettiğim tutumun canlı bir örneğidir.
Timur bey, 1370 te semerkantı işgal ederek maveraünnehirdeki çağatay hanlarının nüfuzuna ve bey isyanlarına son verir. Daha yeni müslüman oldukları için aşırı derecede islam geleneklerine düşkün, maneviyatlarına tasavvuf hakim olduğu için gerçek hayattan uzaklaşmış, zayıf çağatay hanları sadece cengiz soyundan olma kimlikleri ile timur beyin himayesine sığınırlar. Bu durum, timurun eylemleri için timur devletini geçmişe, cengiz devletine bağlayan manevi bir destek olur. Bu bağı, bu manevi desteği sürekli yaşatabilmek amacıyla timur bey, hiçbir zaman kendisi için han veya imparator gibi siyasü unvanı kabul etmemiştir.
Sonuç olarak söylemek gerekirse, hocalar ve hocalar devri diye adlandırdığım bu devir islamiyetten sonraki türk ulusunun ve devletinin hayatına yabancılar tarafından sokulmuş gizli emellerin sonucudur. Şüphesiz, bu yabancı unsurların türk dünyasında oynadığı rol ve onun acı sonuçları, türklük açısından ibret olarak bilinmesi son derece önemlidir.
Appak hoca iktidar hırsı ile altışehir kapılarını kamuklara açtığı gibi, kalmuklar da aynı hırs ile doğu türkistan kapılarını çinlilere açar.
Reklam
Baburun torunu ekberin (1542-1605), hocalara atıfta bulunarak "Allaha tapmak iddiasında bulunanların ekserisi kendi emellerine taparlar" demesi boşuna değildir. Ekber, atalarından kalmış hindistandaki türk devletini ayakta tutabilmek için giriştiği ıslahatlarında en büyük zorluğu bu hırslı hocalardan görmüştür.
Bilgin uluğ beye hazırlanmış suikastin arkasında timurlular zamanının ünlü hocası tacik hoca ahrar yerini alır. Hoca ahrarın yakın taraftarları arasında hiç türk bulunmamasından anlaşılıyor ki, bu suikast yalnız bilim-din çatışmasının sonucu değil, aynı zamanda türk-fars çatışmasının da sonucudur. Türkün hoşgörüsüne sığınan farslar ve araplar, türk topraklarında türk hükümdarlarına suikast hazırlamaya da fırsat ve cesaret bulurlar.
Çin, DoğuTürkistan'a eşi görülmemiş bir zulüm yapıyor! Tarihin en büyük Müslüman soykırımlarından biri bu! • Çin vahşetine sessiz kalınamaz! Çin vahşetine sessiz kalan insan kalamaz! • DoğuTurkistana SesVer
Emir Timur
Sadece bilime önem veren bir hükümdar değil, aynı zamanda kendisi de iyi bir tarihçidir.
Türk şeyhleri...
Din ile devleti iki ayrı şey bilen Türk şeyhleri, hocaların dünyevi işlere karışmasını kötü görürlerdi.
32 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.