Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Goethe ve Çağı

Georg Lukács

Sözler ve Alıntılar

Tümünü Gör
He zaten bir tek almanlar vardı koca dünya savaşlarını çıkaran
Öyle ki Almanya, sömürgeleri ve nüfuz alanları ülke içindeki kapitalizmin gücünü ve iddiasını karşılamayan bir devlet haline gelmiştir. Almanya'nın iki dünya savaşıyla dünyanın yeniden paylaşılmasını dayatmaya çalışmış olmasının nedeni son kertede budur.
Goethe on dokuzuncu yüzyılın (bazen "pan-trajik" adı verilen) sahte derinliğinden ve tek yanlı kötümserliğinden olduğu gibi, aynı dönemin genel olarak trajik olanın zorunluluğunu reddeden ya da en iyi ihtimalle onu öznelleştirmeye çalışan liberal edebiyat ve felsefesinin klişe iyimserliğinden uzaktır. Goethe ve Hegel bunda tam da türler ile birey arasındaki ilişki sorununu görürler. Türlerin evrimi trajik değildir, ama nesnel açıdan zorunlu sayısız bireysel trajedi yaşayarak ilerler.
Reklam
Ve Gretchen'in zaten hapiste olduğu trajik olayın doruk noktasında, Faust şöyle der: "Onun suçu iyi olma hatasını yapmasıydı!"
Sayfa 266Kitabı okudu
Dolayısıyla Faust ile Mephistopheles arasındaki karşıtlık hiç de çilekeşlik ile bedensel hazcılık arasında bir karşıtlık değil, hayattan duyumsal zevk almanın çerçevesi içinde insani olan ile şeytani olanın somut ve gerçek diyalektiğidir.
Sayfa 246Kitabı okudu
1790 Fragman'ı Faust ile Mephistopheles arasında eserin yeni redaksiyonunun programını ifade eden şu sözlerle başlayan bir diyalog içerir: Ne varsa tüm insanlıkla bölüşülen Ona katılmak, tadını çıkarmak isterim, ben, Ruhumla en yükseği, derini kavramak, İnsanlığın kıvancını, acısını göğsüne yığmak, Benliğimi onun benliğiyle genişletmek, Sonunda, onun gibi, dağılmak, yok olmak. (92)
Hyperion - Hölderlin
"Aslında cennetimin kurulması görevini bir avuç hırsız takımına vermek olağanüstü bir projeydi."
Sayfa 170Kitabı okudu
Reklam
"Şair evrensel olanda tikel olanımı arıyor, yoksa tikel olanda evrensel olanı mı görüyor, bu çok önemlidir. Ilk yöntem tikel olanın ancak evrensel olanın örnrği olarak değer taşıdığı alegoriyi doğurur. Ikinci yöntem ise gerçekten şiirin doğasıdır; evrensel olanı düşünmeden ya da evrensel olana atıfta bulunmadan tikel olanı ifade eder. Bu tikel olanı canlı bir şekilde kavrayan biri farkında olmadan ya da sonra farkında olarak evrensel olanı da bulur." (Maximen und Reflexionen)
100 öğeden 11 ile 20 arasındakiler gösteriliyor.