Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Hinduizm

Louis Renou

Hinduizm Gönderileri

Hinduizm kitaplarını, Hinduizm sözleri ve alıntılarını, Hinduizm yazarlarını, Hinduizm yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Gandharvalar, şarkıcı ve müzisyen cinlerdir. Yarı-insan yarı-hayvan kır tanrıları olarak Apsaralar ile birleştirilmişlerdir. Apsaralar sadeliklerinden korkan birkaç tanrının isteği ile, çileye çekilenleri baştan çıkarmayı deneyen -bazen de başaran- su perileridir.
Sayfa 51 - İletişim YayınlarıKitabı okudu
Dokuzuncu avatara Buda'dan başkası değildir; bu, büyük sapkın mezhebin kurucusunu Vişnucu bir çerçeveye oturtmak üzere girişilmiş yürekli bir denemedir. Onuncusu, geleceğin "kurtarıcısı" Kalkin, at başlı olarak betimlenir: Bir tür mesih gibi, gelecekte dünyadaki düzeni tekrar kuracaktır.
Sayfa 46 - İletişim YayınlarıKitabı okudu
Reklam
Akhilleus da topuğundan vurularak ölmüştür.
Tüm Hint metinleri arasındaki en gelişmiş anlatı Krişna'nınkidir. Geleceğin klan şefi Yasadavas'ın gizli doğumu (acımasız amcası kral Kamsa'nın işkenceleriyle karşı karşıyadır) birçok inanılmaz olaya yol açar; burada çocukken gerçekleştirdiği insanüstü işlerden söz edilmektedir. Delikanlılık çağında kutsal "sığırtmaç" olmuştur. Çobanların arasında flüt çalar, aşktan başı dönen çobanlar onun çevresinde dans ederler. Bu yarı mistik, yarı erotik durum, Ortaçağ Hindistan'ınındaki Krişnacı coşkunun belirgin görüntüsünü oluşturacaktır. Olay, Mathura dolaylarındaki kutsal orman Vrindavana'da geçer. Krişna daha sonra kentlerin kurucusu, şef, savaşçı olarak görünür; İndus Irmağı ağzındaki Dvaraka'ya yerleşecek ve güzel prenses Rukmini'yi kaçırarak onu eşi yapacaktır. Öteki serüvenlerinde kuzenleri Pandavaların yanında Bharatalar savaşına katılır; Bhagavad-Gita'nın insanüstü kahramanıdır. Sonu karanlıktır; yönettiği klan bir iç savaş sonunda yok edilince ormana çekilir. Burada dikkatsizce nişan alan bir avcı tarafından, bedenindeki tek yerarlanabilir yerden, topuğundan vurulur. Oğlu Pradyumna, torunu Aniruddha hakkında yiğitlik öyküleri anlatılmıştır; ağabeyi Balarama, "güçlü Rama" tümüyle ayrı bir destanın konusudur.
Sayfa 47 - İletişim YayınlarıKitabı okudu
133 syf.
·
Puan vermedi
·
6 günde okudu
Hinduizm 4000 yıllık tarihiyle çok eski Vedik bir dindir. Tanrısı Brahma'dır. Vişnu ve Şiva gibi tecellilere sahiptir. Tek tanrılı bir dindir. Bu tanrı Brahma olarak yaratır, Vişnu olarak hükmeder, Şiva olarak yok eder. Buna trimurti denir. Hinduizm'de aynı zamanda enkarnasyon (hulûl) inancı da bulunmaktadır. Bu inanca göre
Hinduizm
HinduizmLouis Renou · İletişim Yayınları · 201614 okunma
Brahman-Kşatriya ikilisi, linga kültü, egemenlik kavramında Şivalaşma görünümü gibi. Ama bu, bağlı din kavramlarını beraberinde taşımadan gerçekleşemezdi. Böylece Kamboçya'da Khmer öncesi Fou-nan İmparatorluğu'nun (2. yüzyıl) Budizm'i benimsemesine karşın, Khmer kralları Hinduizm'i resmi devlet dini yaptılar.
Sayfa 41 - İletişim YayınlarıKitabı okudu
Budizm ile Jainizm birbirinden ayrı şeyler değildir. Kökende Hindu toplumunun içinden çıkan reformcu mezheplerdir. M.Ö. 6. yüzyılda doğan bu hareketler, Brahman karşıtı bir tutum izlemişler; Veda'nın yetkesini reddetmişler ve giderek tümüyle yeni kuramlar oluşturmuşlardır.
Sayfa 39 - İletişim YayınlarıKitabı okudu
Reklam
Daha sonra, Hinduizm'in, çok uzun bir süre ilişkide olacağı İslâmiyet'in kalıcı etkisine uğrayıp uğramadığını saptamak için 12. yüzyıla bakmak gerekir. Çünkü bu tarihten itibaren, açıkça Hindu kökenli olan mezhep hareketleri İslâmiyet'ten etkilenmişe benzemektedirler: resimlerin kaldırılması, dinin saflaştırılmış görünümler benimsemesi, bazı mistik uygulamalar. Hinduizm ile İslâmiyet arasındaki benzerlikten söz eden modern yazarlar, Hindu çileciliği ile sûfi mistisizmini karşılaştırırlar. Bunda da haklıdırlar. Çünkü Hindu olguları İslâm'a bu derece yakın olmasaydı, İslâm'ın etkisinden söz edilemezdi. Bu kanıtı çürütmek güçtür. Ama yine de, belki Kabîr dışında ya da Kabîr de aralarında olmak üzere, kimisi melez daha modern mezheplerdeki Hinduist gelişmede, her şey, kesinlikle iç mantık ve harekete özgü güçle açıklanmak zorundadır. İslâm'dan alıntıyı açıkça yansıtan, az sayıda ve genellikle önemsiz birkaç Hindu metni vardır. Kısacası, kastları ve Hindu kurallarını pekiştirme yönünde herhangi bir mezhebin ortaya koyduğu tepki, bu etkiyi daha iyi gösterecektir.
Sayfa 38 - İletişim YayınlarıKitabı okudu
Hinduizm'in başlangıcında, önem ve kutsallık bakımından "Söz Biçimindeki Mutlak" diye adlandırılan Veda'ya benzer başka bir metin yoktur elimizde. Veda sonrası Hindistanı'nın en eski belgeleri (Hinduizm'in ve dolayısıyla konumuzun dışında kalan Jainizm ile Budizm'in din kitaplarını bir yana bırakırsak) Büyük Destan ve onu izleyen Puranalar'dır. Bunlar, Veda'dan daha yeni belgelerdeki dili bile aşan modern bir dille kaleme alınmış Sanskritçe metinlerdir; ancak din öğelerinin geniş bir yer tutmasına karşın, dinsel metin sınıflandırmasına girmezler. Bu sırada Veda, en azından ad olarak Hindu inançlarının temeli olmayı sürdürmektedir. Kurgu ise, uzun süre ayrıcalıklı bir durumda Upanişadlar'a dayanacaktır; skolastik öğreti sınırları içinde kalan Brahmanalar ile Sutralar, yöntemler arasına alınmazlar.
Sayfa 23 - İletişim YayınlarıKitabı okudu
Veda, M.Ö. 2000-2500 yılları arasında Hindistan'ın kuzeydoğusuna (Pencap, Yukası İndus Havzası) akın eden Ari işgalcilerin dinidir. Kaynağı, "Hint-İran" özelliği taşıyan düşüncelere kadar gider.
Sayfa 9 - İletişim YayınlarıKitabı okudu
23 öğeden 11 ile 20 arasındakiler gösteriliyor.