Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

İmgenin Pornografisi

Zeynep Sayın

İmgenin Pornografisi Sözleri ve Alıntıları

İmgenin Pornografisi sözleri ve alıntılarını, İmgenin Pornografisi kitap alıntılarını, İmgenin Pornografisi en etkileyici cümleleri ve paragragları 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Gölge gözün çarptığı eksikliktir: Bedensel hacim gibi içine sızılamayan, ele geçirilmeyen, ama tersinden olsa bile hep ışığın izini taşıyan, ışığın yalaması sayesinde var olabilen bir karanlık…
Sayfa 48 - Metis Yayınları. 5. Baskı. Kasım 2020. Yazan: Zeynep Sayın.
Lacan'dan hareket eden Zizek'e soracak olursak pornografinin birincil özelliği, göz ile bakış arasındaki ayrımı ortadan kaldırması ve ekranda gördüğü imgeler karşısında mıhlanan seyirciyi, felce uğramış nesnesel bir bakışa indirgemesidir. Aslında mekânı nesneleştirdiğini düşünen özne, mekân tarafından nesneleştirilmektedir. Ama pornografi deyince -popüler bilinçteki yaygın anlamıyla- cinsel ilişkiyi her tür ayrıntısıyla göze getiren temsil biçimini anlamaz Zizek. Kişiye ait bir gözden hareketle arzu nesnesine yönelen bir bakış değildir pornografik bakış; bunun tam tersi bir hareketle pornografi, kendine ait gö­zü yitirmek ve ona bakmakta olan ötekinin bakışma indirgenmiş olmak anlamına gelir. "Utanç, ayıplanabilir şu ya da bu nesne olma duygusundan değil, bizatihi nesne olmanın kendinden kaynaklanır. Bu, kendimi ötekinin gözünde dönüşmüş olduğum halimle, indirgenmiş, bağımlı ve sabitlenmiş bir nesne olarak görmemdir."
Reklam
1860 YILINDA bir dizi fotoğrafçıya ekmek kapısı olan ölüm döşeği fotoğrafçılığı başlar. Ölüm fotoğrafçıları, ölü çocuk cesetlerini fotoğraflamakla yetinmeyerek ölü çocuk gözlerini açık renge boyar, fotoğraflardaki çocuklara hayaletimsi bir görüntü katar. Gözü bir kez daha resme bakmaya zorlayan öyle ayrıksı bir kışkırtıcılık belirir ki bu fotoğ­raflarda, bakışı bir yandan tedirgin ederken diğer yandan gözü kendine çeker. Ölüm gelecek ve onda senin gözlerin olacak. Ölü çocuklar, gözleri olmadığı zaman bile bakışı olan çocuklardır. Çocukların anababalarının fotoğrafçıyı bu fotoğrafları çekmekle görevlendirdiği düşünü­lürse, artık hayatta olmayan bir çocuğa duyulan özlemi körükleyen karelerdir bunlar; anababaların kendilerine neden böyle büyük bir kötü­lük yaptığı anlaşılır gibi değildir. Kanımca bu fotoğrafların yaptığı, menhirlerden balmumu maskelere, Bizans ikonalarından Selçuklu mezarlarına uzanan bir sahicilik kipiyle yüzleşmek, ama sahiciliği ıskalamaktır. Bu fotoğrafların mezar başlıklarından ya da menhirlerden bile daha delici bir kazaya yol açmasının nedeni, fotoğraf yüzeyinden fırlayarak bakan küçük cesetlerin hem doğal görüntüleriyle kendileri olmasından, hem olmamasından kaynaklanır.
İmgeleri seçen ya da denetleyen kişi değildir özne hiçbir zaman; o, imgelerin kusursuz seçimine ve kusursuz denetimine tabi olan, onlara maruz kalan, gördüğü imgelere kendi bakıyormuş ya da perde, kendinin perdesiymiş yanılsamasına kapılan ve imgelerin ardı arkadı gelmez uyarısı karşısında giderek körelen bir bakışa dönüşem nesnedir, o kadar.
Sayfa 13 - Metis Yayınları. 5. Baskı. Kasım 2020. Yazan: Zeynep Sayın.
İmgeyi halsiyetli kılan imgenin içindeki kurucu boşluk öğesidir: İmgeyi görünmezleştiren bu boşluk, imgenin içinde açılan bir oyuktur, görünenden görünmeyene uzanır ve bakışın ardında saklanan gözbebeğini yerinden oynatır.
Sayfa 10 - Metis Yayınları. 5. Baskı. Kasım 2020. Yazan: Zeynep Sayın.
Pornografi, dehşetle yüzleşmeyi bilmeyen bir tarihin kendini saklama biçimidir.
Sayfa 80 - Metis Yayınları. 5. Baskı. Kasım 2020. Yazan: Zeynep Sayın.
Reklam
Bakışın iktidarı seyircinin değil, seyirlik nesnenin elindedir.
Sayfa 13 - Metis Yayınları. 5. Baskı. Kasım 2020. Yazan: Zeynep Sayın.
Varolan görünenin değil görünmeyenin aynasıdır.
Sayfa 54 - Metis Yayınları. 5. Baskı. Kasım 2020. Yazan: Zeynep Sayın.
Dile ve göze gelmesi imkansız olan bir aşkınlıkla yüklü değildir artık imgeler. Perde açıldığında odaya dolan ve evreni duyumsamamızı sağlayan ışık gibi kendinş sadece gösteren, ama açıklamayan, kendini ele vermeyen bir gizemliliğe, ardında kendi dışında bir şey göstermeyen bir görünürlüğe evrilmiş gibidir imge.
Sayfa 8 - Metis Yayınları. 5. Baskı. Kasım 2020. Yazan: Zeynep Sayın.
Ötekinin bakışı, benim olmadığım yerdedir. Ötekinin bakışını, benim görebileceğim şekilde çıplaştırnak kadar perdelemek de, bu nedenle pornografiktir.
Sayfa 30 - Metis Yayınları. 5. Baskı. Kasım 2020. Yazan: Zeynep Sayın.
46 öğeden 11 ile 20 arasındakiler gösteriliyor.