Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

İnciller Güvenilir Metinler midir ?

Zafer Duygu

Sözler ve Alıntılar

Tümünü Gör
İncilleri kim/kimler yazdı?
"Geleneksel Incillerin anonim metinler oldukları kabul edilmektedir. Her ne kadar bugün bile bilhassa geleneksel cevrelerde hâlâ incillerin havariler ve ögrenciler tarafindan yazıldığını ileri süren cılız bazi sesler duyulmakta ise de, ciddi bilim insanlarinin hemen hepsine göre incillerin yazarları ve nerede yazıldıkları bilinmemektedir."
pagan kime denir?
"Pagan, paganus, Latince "köylü", "kırlı" anlamlarına gelmektedir. Hıristiyanlık önceleri bilhassa şehirlerde yayıldığı ve kırsal kesimdeki halk eski pagan dinlere bağlılığı daha uzun süre devam ettirdiği için, kırsaldaki bu çok tanrılı dinlerin mensupları Hristiyanlarca "kırsal" anlamında paganus tabir edilmişlerdir. Pagan ifadesi, günümüzde bilim insanlarınca Antikçag özelinde Yahudi veya Hıristiyan olmayanlara denilmektedir."
Reklam
İlk önce yazılan Markos İncili'nin metni daha sonra ortaya çıkan Matta ve Luka İncillerinin yazarları için kaynak teşkil etmiştir. İşte tam da bu mesele, bugün adına "Sinoptik Problem" denilen araştırma disiplininin temel araştırma konusudur.
Sayfa 45
Κύριον, Κύριε (Kyrios, Kyrie)
Matta 18:21'de başhavari Petrus, İsa'ya gelip ona Κύριε diye hitap ettiğinde bu sözcük Türkçe metinlerde niçin "Rab" diye verilmektedir? Matta 25:37'de "doğru" insanlar İsa'ya Κύριε dediklerinde bu sözcük hangi gerekçeyle "Rab" diye çevrilmektedir? Yuhanna 11:2'de veya 11:3'te Κύριον ile Κύριε kelimeleri İsa için kullanıldığında niçin "Rab" diye tercüme edilmektedir? Bu ve benzeri onlarca, yüzlerce örnekte İsa yalnızca bir insandır. Cümlelerin bağlamları bunu göstermektedir.
Sayfa 179
Tarihsel eleştiri ve İnciller
Birçok tarihsel metin Khalkedon Konsil'inden bahsetmektedir. Bazı Kilise yazarları ve tarihçiler, Khalkedon Konsili'ni, Hıristiyan öğretisini yok olmaktan kurtaran "ilahi" ve "kutsal" bir Kilise Meclisi olarak algılamışlar; sonraki nesillere bu şekilde nakletmişlerdir. Birçok başka Kilise yazarı ve tarihçi ise Konsil'i neredeyse tüm kötülüklerin sebebi gibi görmüştür. Onlara göre, Hıristiyan dünya “Mesih inancını temelden sarsan" Khalkedon Konsili nedeniyle parçalanmıştır. Bu algıya göre Hıristiyanlar, aynı nedenle Tanrı'nın lütfundan da uzaklaşmışlardır. Hatta aynı 7'nci yüzyılda Müslümanlara ait orduların Bizans ordularına karşı elde ettiği zaferler bile, Tanrı'nın Khalkedon Konsili'ne ve ayrıca Konsil yanlısı imparatorluk yönetimine öfkesinin tecellisi sayılmıştır. Bir başka deyişle, Tanrı, Müslümanlar eliyle Konsil yanlılarını cezalandırmıştır.
Sayfa 181Kitabı okudu
Papalık, Ortaçağ'da Hıristiyan dünyada başlıca otoritedir. Buna karşın Protestan hareket bu anlayışı tedricen dönüştürmüştür. Hıristiyan anlayışının ve inanç ilkelerinin Papalık tarafından değil, fakat yalnızca Yeni Ahit'in sözcüklerine dayandırılarak belirlenebileceği düşüncesi Protestan hareket içinde birçok taraftar edinmiştir.¹
Sayfa 135 - ¹ Bazı araştırmacılar bu hareketi "Kutsal Kitap Hıristiyanlığı" olarak tanımlamaktadırlar. Örneğin bk. Linda Woodhead, Hıristiyanlık, Terc. Sevda Çalışkan, (Ankara: Dost Kitabevi, 2004), 88-92.
Reklam
Kanonik İnciller, tarihsel İsa araştırmaları için başlıca kaynaklardır; ama bu İnciller aynı zamanda diğer bazı Yeni Ahit metinleriyle beraber İsa'ya ulaşma amacının önündeki en büyük engellerdir.
Sayfa 34
100 öğeden 11 ile 20 arasındakiler gösteriliyor.