Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Işığın Elçisi Mani ve Gnostik Düşüncesi

Mehmet Alıcı
9/10
1 Kişi
2
Okunma
Beğeni
100
Görüntülenme
Bu çalışma evvel emirde Mani'nin gnostik yaşam serüvenini ele almaktadır. Mani'nin içinde yetiştiği vaftizci cemaatle olan ilişkisi ve vaftiz eleştiri-si önem arz etmektedir. Bu süreçte Mani, 'ikizim' dediği ilahi varlığın haki-kat bilgisini (gnosis) bütün insanlığa duyurması emriyle cemaatini terk etmiştir. Babil'den çıkarak özellikle Sâsânî coğrafyasında I. Şapur'un (240-270?) müsaadesiyle yoğun bir misyon faaliyeti yürüten Mani'nin gnostik düşüncesi, Mezopotamya'dan Roma'ya ve Kuzey Afrika'dan Hint'e, Orta Asya'ya ve hatta Çin'in içlerine kadar etkili olmuştur. Böylesi geniş bir coğrafyada etkili olmasının arka planında Mani ve talebelerinin, Maniheist düşünceyi farklı dillerde yazdıkları metinlerle yayma çabaları yatmaktadır. Mani, kendisini kutsal zincirin son halkası görerek evrensel gnostik bir söylem inşa etmiştir. Öyle ki Mani; Zerdüşt'ü, Budda'yı, İsa'yı kendisine selef tayin edip ilahi hikmetin son temsilcisi olduğunu ileri sürmüştür. İyi ve kötü ya da ışık ve karanlık olmak üzere iki tabiat bağlamında düalist bir teolojiyi savunması, bu iki tabiat arasındaki ilişki düzlemini Başlangıç, Orta ve Son olmak üzere üç zaman temelinde işleyerek kozmosu anlamlandırması ve ışığın, maddenin/bedenin esaretinden kurtarılmasını öngörmesi, Mani’nin Gnostik düşüncesinin temel karakteristiğini sunmaktadır.
Yazar:
Mehmet Alıcı
Mehmet Alıcı
Tahmini Okuma Süresi: 11 sa. 57 dk.Sayfa Sayısı: 422Basım Tarihi: 31 Mayıs 2018Yayınevi: Divan Kitap
ISBN: 9786054239597Ülke: TürkiyeDil: Türkçe

Yorumlar ve İncelemeler

Tümünü Gör
422 syf.
9/10 puan verdi
·
19 günde okudu
Kitap hakkında genel bilgi : *Mani'nin babası bir din reformcusudur. Daha sonra bazı görüşler olarak babasından ayrılır. *Mani, Pers imparatoru l. Şapur (242-273) egemenliği altındaki dönemde öğretilerini yaymıştır. I. Şapur'un ardından tahta çıkan hükümdar I. Behram onu tutuklatıp 276 da idam ettirmiştir. *İran kökenli bir dindir. İran da başlayıp farklı bölgelere yayılmıştır. Görüşlerini evrensel hedefle yaymıştır. *Budizm, Hinduizm, Yahudilik, Hristiyanlık gibi dinlerden etkilenmiş eklektik bir yapı kazanmıştır. *Hint dinlerinden, reenkarnasyonu almıştır *Mani, son peygamber(hatemül enbiya/Paraklit) olduğunu söylemiştir. *Mani, kendisinden önce birçok uyarıcı geldiğini, kendisinin son olduğunu ve mesajları evrensel aktaracağını dile getirir *Mani, çok iyi bir resim yeteneğine sahiptir.Mesajlarını resimlerle de aktarır ve seleflerine görüşlerinin mutlaka yazılmasını ister *Vaftizci İsa gibi çarmıha gerilmiştir. *Maniheist, karanlık ve ışık ikililiğine dayalı mutlak bir düalizm söz konusudur. Karanlık ve ışık birbirinden kesin çizgilerle ayrılır temasları yoktur. *Günahkarların akibeti yeniden bedenlenme şekliyledir. **Maniheist düşüncede gnostik bilgi, en yalın haliyle "iki tabiatı" ve "3 zamanı" kapsamaktadır. *Tanrı başta olmak üzere her şey düalist bakış açısı kazanır.
Işığın Elçisi Mani ve Gnostik Düşüncesi
Işığın Elçisi Mani ve Gnostik DüşüncesiMehmet Alıcı · Divan Kitap · 20182 okunma
Reklam
100 öğeden 1 ile 10 arasındakiler gösteriliyor.