Kur'an'a göre insanlar eşittir; ancak üstünlük takvâ iledir. Roma hukukunda ise Romalılar üstün ve imtiyazlıdır. Suç işleyen bir Romalının cezâsı, başkalarının cezâsından azdır. Kur'an'da, Roma hukukunun aksine, kölelerin cezâsı, hür insanların cezâsının yansı kadardır; çünkü cezâ, suçlunun şahsiyetiyle orantılı olmalıdır. Şahsiyet bakımından küçük olan kimsenin cezâsı da küçük olacaktır. Meselâ; Roma hukukunda zinâ suçundan mahküm edilen bir kölenin cezâsı idam olduğu halde, aynı suçu işleyen hür bir insanın cezâsı, basit bir işkenceden ibarettir. Kur'an ise, zinâ eden hür insana yüz deynek, bu suçu işleyen köleye (câriyeye) de elli deynek cezâ tayin etmiştir.