..."İşte o gün, dünyada sefasını sürdüğünüz nimetlerden hesaba çekileceksiniz" mealindeki Tekâsür 102/5. âyetin özel olarak müşrikler ve kâfirler, genel olarak kâfir-mümin bütün insanlar için can alıcı bir mesaj içerdiğini de kaydetmek gerekir.
İslam düşünce tarihinde Cabir b. Hayyan ,Nazzam , Cahız , ibn miskeveyh , Biruni ,ihvan-i safa , Mevlana, ibn Tufeyl,ibn Haldun gibi birçok musljman alım ve mütefekkir de evrimle irtibatlı görüşler dile getirmişlerdir.
Adem-İblis kıssası Hz Muhammedin nübüvvetini inkar edip ona kulak vermeyi reddeden, Allah tarafından ona inzal edilen Kur'an'a uymayi kibirlerine yediremeyip "içimizde bunca adam varken vahiy ona mı inmiş?" tarzında ileri geri konuşan müşriklere Allah tarafından kınama ve paylamadir.Allah bu kissada müşrikleri İblisle kiyaslamis ve böylece bundan vazgeçmeleri halinde tıpkı iblis gibi husranla yuzlesecekleri ikazinda bulunmustur.(temsili olmasi muhtemel)
Adem ve eşinin cennetten kovulmasina vesile olan varlık şeytan diye anılmaktadır.Sonuc olarak şeytan bilincimizon disinda algılanan dusman ya da kötücül bir gücün kisilestirilmesi,nesnelestirilmesidir.Bu itibarla şeytan eski moda bir figür değil, insan ruhunda kendisini hissettiren etkin ve sürekli bir güç olgusudur.
Kur'an'ın eşek, maymun ve domuzdan olumsuz biçimde söz etmesini ontolojik değil, antropolojik zeminde anlayıp yorumlamak gerektiği de bu vesileyle kaydedilmelidir. Daha açıkçası, bu hayvanlar Allah nezdinde yaratılış itibariyle çirkin ve kötü değil, gerek Yahudi geleneğinde, gerek İslâm öncesi Arabî kültür ve müteârifede kötü/çirkin addedilmesiyle ilgilidir.
"...şeytan lafzı kötülük manâsı içerir. Oysa cinnî sadece gizli oluşu ifade eder. Bu nedenle, 'Allah şeytanı lanetledi' denildiği hâlde, 'Allah cini lanetledi' şeklinde bir ifade kullanılmaz. Çünkü cin bir cins isimdir, şeytan ise bir sıfattır."
Sayfa 129 - Ebû Hilâl, el-Furûku'l-Luğaviyye, s. 309Kitabı okudu
Kutsal metinlere dayanarak evrim teorisinin doğru veya yanlış olduğunu söyleyemeyeceğimiz kanaatindeyim. Elbette tesadüfçü, ateist bir evrim teorisi yaklaşımı kutsal metinlere terstir. Fakat kutsal metinlerde, Tanrı’nın canlıları yaratırken evrimi araçsal sebep olarak kullandığını veya kullanmadığını söylememizi zorunlu kılan bir ifade olmadığını düşünüyorum. Dolayısıyla bu konuda teolojik agnostisizmi öneriyorum: Buna göre canlıların, Tanrı’nın kudreti ve bilgisiyle yaratıldıkları ve tasarlandıkları dinlerin teolojisinde apaçıktır. Fakat Tanrı’nın bu yaratma ve tasarlama faaliyetinde hangi yolu izlediğini söyleyemeyeceğimiz için, Tanrı’nın hangi yolu izlediği konusunda agnostik kalmamız yerinde olacaktır.
Sayfa 236 - Taslaman, Evrim Teorisi, s. 352Kitabı okudu