Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Kürdistan Üzerine Yazılar

Martin Van Bruinessen

Kürdistan Üzerine Yazılar Gönderileri

Kürdistan Üzerine Yazılar kitaplarını, Kürdistan Üzerine Yazılar sözleri ve alıntılarını, Kürdistan Üzerine Yazılar yazarlarını, Kürdistan Üzerine Yazılar yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Kürt aydınları 1969 yılında Ankara'da ilk legal Kürt örgütü olan Devrimci Doğu Kültür Ocakları'nı (DDKO) kurdular. Herkesin bildiği üzere, "Doğu" "Kürdistan" anlamına geliyordu; ancak yasallık kaygıları yüzünden, Kürdistan ya da Kürtlere açık bir gönderme de yapılamazdı.
Sayfa 303 - İletişim YayınlarıKitabı okudu
Resmi Türk tarih görüşü, Atatürk tarafından açıkça Türk milliyetçiliğinin ihtiyaçları doğrultusunda tarihin yeniden yazılması amacıyla kurulan Türk Tarih Kurumu tarafından geliştirildi. Kürt milliyetçiliğinin 1960'lı ve 1970'li yıllarda yeniden canlanışı, tüm Kürt aşiretlerinin Türk asıllı olduğunu iddia eden çok sayıda "akademik" yayımda karşılığını buldu. Bu resmi tarih görüşüne meydan okuyan ilk akademisyen, Türk Tarih Tezi ve Kürt Meselesi (1977) adlı kitabıyla sosyolog İsmail Beşikçi oldu. Bu kitabu nedeniyle üç yıl hapse mahkum edildi. 1980 darbesinden sonra yarı-resmi Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü, Kürtlerin Türklüğünü göstermeye çalışan en az altı kitap yayımladı.
Sayfa 299 - İletişim YayınlarıKitabı okudu
Reklam
RESMİ TÜRK GÖRÜŞÜ
Resmi Türk görüşü açısından Kürtler, Türk asıllı olmakla birlikte kültürel ve dilsel olarak yozlaşmış ve şimdi Farsça, Arapça ve Türkçe karması, incelikli fikirleri ifade etme kabiliyetinden mahrum bir "DİLCİK" konuşmaktadırlar.
Sayfa 297 - İletişim YayınlarıKitabı okudu
Maalesef
Türkiye'nin Batısından Doğu illerine doğru seyahat etmek, tamamen farklı bir ülkeye gitmeye benziyor - daha ilkel, daha yoksul ve daha katı toplumsal çelişkilere sahip bir ülkeye.
Sayfa 296 - İletişim YayınlarıKitabı okudu
1979 Şubat ayında Pehlevi rejiminin çökmesini izleyen dönemde, Kürdistan'ın her yerinden çeşitli siyasal grupların temsilcileri toplanarak, geçici hükümete gönderilmek üzere sekiz maddelik taleplerini formüle ettiler. Bu maddelerden birisi, federal bir devlet çatısı altında tüm İran halkları için kendi kaderini tayin hakkına yönelikti.
Sayfa 273 - İletişim YayınlarıKitabı okudu
İran'daki Kürtler, Kürt oldukları kadar İranlıdırlar da ve 1980'li yılların başlarında yaygın olan siyasal akımlar üzerinde Irak Kürtlerinin oldukça az etkisi vardı. "Özerklik" gibi kavramlar için kullanılan Kürtçe sözcükler bile İran ve Irak'ta farklıdır. İran Kürdistan'ında siyasal söylemin gelişmesi, geniş çapta İKDP ve Komala'nın eseridir.
Sayfa 272 - İletişim YayınlarıKitabı okudu
Reklam
Kurmanci konuşanlar arasında aşiret ilişkileri, Sorani konuşulan bölgelere nazaran çok daha belirgindir. Kürtler arasında geçen yüzyılda gelişen entelektüel söylem de çoklukla Sorani lehçelerinde gelişti. Bu, büyük ölçüde Irak'ın Kürtçe kitap, dergi ve gazetelerin yayımlanabildiği tek ülke olması gerçeğinden kaynaklanıyor. Türkiye'de bu mutlak şekilde yasaklanagelmiştir. Kurmanci, sürgündeki aydınların gerçekleştirdiği az sayıda yayım dışında, azgelişmiş kaldı.
Sayfa 263 - İletişim YayınlarıKitabı okudu
Kürdistan'da yabancı ve Hristiyanlara karşı artan düşmanlıklar, Müslüman kimlik bilincinin artmasıyla el ele gidiyordu. Çoğu Hristiyan kaçtığından, göçe zorlandığından veya öldürüldüğünden, Kürdistan, bugün bile hala devam eden etnik homojenliğe kavuşmaktadır. Kürdistan'da büyükçe hiçbir Hristiyan topluluğu kalmamıştır. Fakat bu etnik homojenleşme beraberinde 20.yy.daki ekonomik geri kalmışlığı da getirdi. Çünkü Hristiyan azınlığın ortadan kaybolmasıyla, mesleki bazı uzmanlaşmalar da yok olmuştur: Yoğun teknik olarak ileri tarım, ticaret kolu ve zanaat. Ayrıca bu etnik homojenleşmenin bir başka sonucu da vardı: Halkların etnik milliyetçi birliğine dayanan bölgesel bir devlet fikri.
Sayfa 235 - İletişim YayınlarıKitabı okudu
Mahabad Cumhuriyeti'nin yıkılmasına, İran ordusunun açtığı sefer kadar, aşiretçilik de neden olmuştur. Milliyetçi liderler, aşiret desteğinin çok oynak bir zemin sağladığının tabii ki farkındaydılar, ama onsuz da yapamıyorlardı.
Sayfa 217 - İletişim YayınlarıKitabı okudu
Bağımsız bir Kürt devleti kurmak için ilk ciddi girişim, 1880'de Van Gölü'nün güneydoğusunda Ubeydullah tarafından yürütülmüştür. Etkisi altındaki aşiretlerden oluşturulmuş bir ordu ile İran Azerbaycan'ını istila etmiş ve oradaki aşiretlerin birçoğu da ona katılmıştır. Şeyh, İran topraklarında bir Kürt vassal devleti kurma fikrini onaylayan ve onu Ermeni devrimcilere karşı kullanmayı planlayan Sultan Abdülhamid'in gizli desteğine sahipti.
Sayfa 198 - İletişim YayınlarıKitabı okudu
Reklam
"Aşir" ya da aşiret terimi çoğunlukla belli bir kabileyi değil, bir çeşit askeri kast oluşturan bu tür üyeleri tanımlamak için kullanılmaktadır. Çok sayıda 19. yüzyıl gezgini Kürdistan'da aşiret ve sipahi terimlerinin - sipahi geleneksel Osmanlı askeri sınıfı- birbirlerinin yerine kullanıldığını gözlemlemiştir.
Sayfa 195 - İletişim YayınlarıKitabı okudu
Son büyük emirlik Botan'ın yok edilmesi ve yöneticisi Bedirhan Bey'in yakalanması (1847), Babıali'ye yapılan İngiliz müdahalesinin sonucudur. Bedirhan Bey Nasturi mezhebinin kılıçtan geçirilmesinden sorumlu tutuluyordu ve İngilizler onun cezalandırılmasını istemişlerdi.
Sayfa 188 - İletişim YayınlarıKitabı okudu
Kürtler kendileri de çıkarlarına pek az ilgi gösteregelmişlerdir.
Sayfa 182 - İletişim YayınlarıKitabı okudu
Çoğu kentlileşmiş Kürt siyasetçi ve aydınının aşiretçilik ve aşiret siyasetinden nefret etmesine karşın, Kürt hareketi bugüne değin aşiret ilişkilerinden sıyrılamamıştır.
Sayfa 159 - İletişim YayınlarıKitabı okudu
Kürt ulusçuluğu büyük ölçüde Türk, Arap ve İranlıların kültürel baskı ve asimilasyon girişimlerine tepki olarak gelişmiştir.
Sayfa 153 - İletişim YayınlarıKitabı okudu
67 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.