Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Kürt Ulusal Hareketleri ve 15. Yüzyıldan Günümüze Ermeni-Kürt İlişkileri

Garo Sasuni

Kürt Ulusal Hareketleri ve 15. Yüzyıldan Günümüze Ermeni-Kürt İlişkileri Sözleri ve Alıntıları

Kürt Ulusal Hareketleri ve 15. Yüzyıldan Günümüze Ermeni-Kürt İlişkileri sözleri ve alıntılarını, Kürt Ulusal Hareketleri ve 15. Yüzyıldan Günümüze Ermeni-Kürt İlişkileri kitap alıntılarını, Kürt Ulusal Hareketleri ve 15. Yüzyıldan Günümüze Ermeni-Kürt İlişkileri en etkileyici cümleleri ve paragragları 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Burada Sarıkamış başarısızlığından sonra Enver Paşa’nın bir ifadesini kaleme alalım.  Kendisi İstanbul’a döndüğünde arkadaşlarının ve devlet makamlarının sorularını  cevaplandırırken şöyle demiştir:  “Sarıkamış çarpışmasında dıştan bakarsak  yenildik sayılır, fakat gerçekten muzafferiz.  Çünkü Sarıkamış ormanlarından Erzurum’a  kadar uzanan yollar üzerinde onbinlerce Kürt  gençlerinin cesetlerini bıraktık.” .
çok eski yüzyıllardan itibaren bütünyabancı hâ kimiyetler aslında Kürtleri sadece şeklen (adı var kendisi yok - nominal) boyunduruk altında tutmuşlardır. Kürtler, çoğunlukla kendi dağlarına güvenmişler ve daimi yer değiştirme olanaklarından faydalanabilmişlerdir. Ancak birkaç ovalık bölge ve bazı şehirlerde yabancıların boyunduruğunu gerçekten duyabilmişlerdir. Kürt ulusu bütün yabancı boyunduruklardan nefret etmiş, ancak Kürt aşiret idaresine tahammül edebilmişlerdir. Ne yazık ki bu aşan bağımsızlık hissi yüzyıllar boyunca siyasi bir şekil alamamış ve Kürtler ulusal bir devlet kurma yoluyla, emniyet ve bağımsızlıklarını bir vatan içinde temin etmeye yöneltmemişlerdir. .
Reklam
Şeyh Said İsyanı
Kürt isyanında hiçbir yabancı devletin parmağı yoktu, tam aksine Kürt bağımsızlık hareketini  ezmek için komşu devletlerden bazıları Türkiye’ye yardımda bulunmuşlardı.  .
Osmanlı ordusunun 1837’den 1839’a kadar  devam eden hareketi Kürt halkını çok yıprattı. Kürt aşiret reisleri kendi aralarındaki çelişkilere ve iç çatışmalara rağmen,  Osmanlı idaresinin gerçek amacının artık  onları tamamen ortadan kaldırma hedefini  güttüğünün farkına vardılar.   .
Kürt beylikleri ve aşiretleri hiçbir zaman tek bir idari sistem etrafında birleşip devlet haline gelmeyi düşünmediler. Düşünmediler çünkü beylikler için nihai amaç beylikler halinde bağımsız olmalarıydı ve bunu da zaten elde etmişlerdi. .
Bütün savaş esnasında Türk subaylarının ve  memurlarının ağzında yalnız şu tekerleme işitilmekte idi. “Zo gitti, Lo kaldı”, yani  “Ermenileri kırdık, Kürtler kaldı” Onlar  metodik bir şekilde Kürt Ulusunu da eritmeye  uğraştılar.  
Reklam
Sultan Abdülhamit 'in özellikle bir  Şeyhlik düzeni önderliğinde olacak bir hareketle dini ideolojik fanatizmi  canlandırmak ve halklar arası çarpışmalar yaratmaktı. Sultan, bu isteği altında çok gizli ve  uzak mesafeli bir amacı güdüyordu.  Şöyle ki, Kürtleri ulusal bilinçlilikten yoksun  bırakıp, onları ulusal bağımsızlık savaşından  uzaklaştırmak ve onları yalnız bir dini toplum haline getirerek yavaş yavaş  Türkleştirmekti.   .
Kürt Ulusu’nun bağımsızlık istemi genellikle yalnız Aşiret bağımsızlığı düzeyinde kalmıştır. Uzun yıllar boyu Aşiret Beylikleri kendilerine ait terkedilmiş mıntıkalarda veyahut ta dağların yamaçlarında yaşadıkları ve bütün bu yüzyıllar boyunca bağımsız kaldıkları için Kürdistan’ı kurma fikri Kürt beyleri için genel bir amaç olmamıştır. .
Kürt isyanı dinci ve gerici bir isyan olmadığı gibi, gerici Türk unsurlar ile de hiçbir ilgisi, bağı  mevcut değildi. .
Diyarbekir, Harput ve Malatya’da kurulan  ‘Türk İstiklal Mahkemeleri” 200 Kürt lider ve  aydınlarının cellâdı oldu.   .
25 öğeden 1 ile 10 arasındakiler gösteriliyor.