Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Mahabharata ve İlyada karşılaştırması
Pek çok kaynakta, özellikle feminizmin vurgulandıklarında, her iki destanda da kız kaçırma savaşta kadının ezilmesi ve gördüğü küçük düşürücü muamele olarak ifade ediliyor. Ancak kozmik ölçekte bu kız kaçırma olayının neden anlatılıp durduğunu iyi irdelemek gerekir. Vedik gelenekte kız kaçırma iki tarafın rızası olarak törensel bir şekilde yapılır. Kaçıran erkeğin de dövüşerek kızı kaçırması, mertlik göstermesi gerekir. Rıza olmadığı durumda kız yeniden eski ailesi tarafından geri kaçırılabilir. İlyada'da Helene'nin geri kaçırılması veya dövüşerek olduğu aile içinde tutulması kozmik destanların bir tekrarıdır. Neden bu kaçırma olayı üzerinde dünyanın çeşitli yerlerinde durulmuş ve destan olarak kuşaktan kuşağa anlatılmış, uğruna on yıl süren savaşlar olmuş? Dionysos görünümlü Paris - kışkırtıcı, akıl çelen, bereket, bolluk sembolü Güzeller güzeli ve Zeus'un kızı olduğundan bahsedilen evli, her iki aileyi de idare eden Helene - doğurganlık
İlyada
İlyada
Mahabharata
Mahabharata
"Yaksha-Rüzgârdan daha hızlı, otlardan daha çok olan nedir? Yenilmesi zor olan düşman kimdir ve hiç bitmeyen hastalık hangisidir? keder nedir? en iyi banyo hangisidir? Ve ölmek üzere olanın dostu kimdir? Yudhishthira- Ruh, rüzgârdan daha hızlı, düşler ise otlardan daha çok sayıdadır. Yenilmesi zor olan düşman öfkedir. Hiç bitmeyen hastalık açgözlülüktür. Cehalet ise kederdir; en iyi banyo, temiz olmayan dusuncelerden kurtulmaktır. Ölmek üzere olanın dostu ise hayır işleridir."
Mahabharata
Mahabharata
(hzl:M. Winternitz, çev:K.Kaya- Hint destanları sy:67)
100 öğeden 21 ile 30 arasındakiler gösteriliyor.