Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Liberal Gelenekte ve Siyaset Felsefesindeki Yeri

Murray N. Rothbard

Ahmet Taner

Murray N. Rothbard Gönderileri

Murray N. Rothbard kitaplarını, Murray N. Rothbard sözleri ve alıntılarını, Murray N. Rothbard yazarlarını, Murray N. Rothbard yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Ulus devlet anlayışının içerdiği en önemli hatalardan birisi, devletin toplumla/bireyle bir görülmesi, yani bireylerin devlet üzerinden kimliklendirilmesi yani tanımlanmasıdır. Bu nedenledir ki devletler arasındaki savaşlarda bir devletin tebâsı olan masum insanlar diğer ülkenin saldırısının hedefi hâline gelmektedir. Oysa, liberteryen bir toplumda bu tür kimliklendirmelerin olmaması, devletler arasındaki savaşların ve bunların sonucu gerçekleşen felâketlerin doğma ihtimâlini büyük ölçüde azaltacaktır.
Sayfa 182Kitabı okudu
Devletin bireysel haklara karşı gösterdiği saldırgan tutumu özel kişi veya örgütlerinkinden farklı kılan bir diğer özellik, devletin yapma veya bozgununu önleyecek kontrol mekanizmasının olmamasıdır. Zira, mafya veya bir saldırgan bizim için problem olmaya başladığı anda bunlara karşı kendimizi korumak için devlete veya polis güçlerine bsşvurarak onlardan yardım talep edebiliriz. Oysa, devletin kendisine karşı karşı bizi kimin koruyacağı yani hangi kontrol mekanizmasının devreye gireceği belirli değildir.
Sayfa 152Kitabı okudu
Reklam
Devlet toplumun içinde yer alan ve belirli toprak parçası üzerinde güç ve şiddet kullanımı konusunda tekel iddiasında bulunan bir örgüttür.
Sayfa 151Kitabı okudu
Liberalizm Hakkında Kitap Tavsiyelerim
Merhabalar, İstek üzerine “Liberalizm” temalı bir kitap tavsiye listesi hazırladım. Sadece kendi okuduğum kitaplardan seçtiklerimi buraya yazdım. Aslında, seçmediklerimi de yazsam daha mantıklı olabilirdi, böylece okumadıklarımdan seçmediklerimi ayırabilirdiniz ama ona zaman ayırmadım şimdilik. Konularına göre ayırarak tavsiyelerimi aşağıda
253 syf.
10/10 puan verdi
·
3 günde okudu
Kitabın en iyi yanı farklı yazarların kitaplarından yapılabilecek en iyi alıntıları yapıyor olması. Genel olarak Rothbard ve Avusturya 'nın iktisadi görüşlerine pek yer verilmese de Rothbard 'ın tüm siyasi hayatını, görüşünü açıklayıcı ve karşılaştırıcı biçimde sunmasıyla Türkçe 'de ulaşabileceğiniz Rothbard tarafından yazılmamış en iyi kaynak olabilir. Rothbard okumak isteyenlere ve genel olarak Avusturya, liberalizm, liberteryenizm ve kapitalizm gibi kavramlarla hiç alakası olmayanlara iyi bir başlangıç kitabı. Çünkü kitaptaki alıntılar sizin hangi yönde nasıl okuma yapacağınız konusunda iyi tavsiyeler veriyor. Tabii bunları görmek için biraz da satır aralarını okuyabilmek gerek... Arkasında ise kaynakça Rothbard 'ın kendisinin, öncesinin, sonrasının fikriyatını anlamak için kocaman bir kütüphane... Normalde Türk yazarlar tarafından yazılıp Liberte tarafından basılan kitapları pek okumam çünkü Türk yazarlar güvenilir değil böyle konularda. Ancak bu kitap bir akademik çalışma değil, bir başlangıç kitabı. Bu yüzden vereceğiniz paraya değer büyük ihtimal. Tabii bunun için Rothbard sevmeniz gerekecektir önce.
Murray N. Rothbard
Murray N. RothbardAhmet Taner · Liberte Yayınları · 20109 okunma
Rothbard ve insanın unique doğası
Ekonomik eşitsizliğin kökenini insan doğasında arayan Rothbard, insanoğlunun diğer canlı türlerine nisbetle sahip olduğu en önemli hasletlerden biri olarak, her birinin diğerlerinden farklı ve biricik (unique) olmasını gösterir. Bu yüzden insanlar birbirinin yerine ikame edilemezler. Ona göre, "aralarında her ne ortak özellik ve benzerlik olursa olsun bizleri bir insan eylemini veya niteliğini onurlandırmaya, taltif etmeye veya araştırmaya iten onların farklılığıdır." Esasında Rothbard için insanoğlunun doğal olarak biricikliği yani insanların birbirinden farklılığı o kadar önemlidir ki eğer bu evrensel bir hakikat olmasaydı bireysel özgürlüğe yönelik argümanlar da çok zayıflardı. O meşhur sözünde ifade ettiği gibi: "Eğer insanlar karıncalar gibi birbirinin yerine ikame olabilselerdi/birbirleriyle benzer olsalardı, herkesin zihin kapasitesi, yetenekleri ve kişiliğini geliştirecek fırsatların arttırılmasını kim dert ederdi ki."
Sayfa 221 - LiberteKitabı okudu
Reklam
Rothbard 'ın devlet anlayışı
Peki ya devlet, kimi devlet teorilerinde iddia edildiği gibi toplumun tamamının içinde eridiği bir kurum değilse nedir? Rothbard için bu sorunun cevabı çok açıktır: "Devlet, toplumun içinde yer alan ve belli toprak parçası üzerinde güç ve şiddet kullanımı konusunda tekel iddiasında bulunan bir örgüttür."
Sayfa 163 - LiberteKitabı okudu
Rothbard vs. Hayek
Toplumsal yaşamda cebrin kaçınılmazlığını kabul eden ve bu nedenle genel davranış kurallarının gerekliliğine inanan Hayek, bu kuralları uygulayacak ve bireysel hak ve özgürlük ihlallerini engelleyecek bir kurum olarak devletin gerekliliği sonucuna ulaşır. Rothbard ile Hayek 'in ayrıldıkları asıl nokta budur. Rothbard, Hayek gibi klasik liberallerin öngörüsünde olduğu gibi insanlık tarihinin hiçbir döneminde insan hak ve özgürlüklerini korumak amacıyla devlet diye bir kurum oluşturulmadığını, saldırgan müdahale ve işgaller kullnarak bu güç tekelinin elde edildiğini öne sürer.
Sayfa 141 - LiberteKitabı okudu
Rothbard ve Ahlak
Zira Rothbard 'a göre bir kimsenin desteklediği belirli bir ahlak eylemini dikkate almayan ona saygı göstermeyen bir moralite kavramının hiçbir anlamı yoktur. Eğer bir kimse ahlaki eylemleri olduğu kadar gayri ahlaki eylemleri de yapma özgürlüğünden yoksunsa, ahlaki eylemler yapması icbar ediliyorsa, bu durumda o kimsenin ahlaklı olma şansı elinden alınmakta, böylece insanın farklı alternatifleri muhakeme etmesine, arzu ettiği hedeflerine varmasına ve kendi fikrini oluşturmasına izin verilmemektedir. Düşünürün açıkça ifade ettiği gibi "insan için tek ahlaki olan müdahaleden masun olarak kendi tercihlerine göre karar almak ve eylemde bulunmaktır. Özgürlüğün insan doğasının ahlaki bir gereği olması da bu yüzdendir."
Sayfa 95 - LiberteKitabı okudu
Rothbard: İnsan Doğasının Yasaları
İnsan bireysel olarak düşünebilen hissedebilen ve kıyaslama yapabilen ve harekete geçebilen bir varlık olduğundan hayatta kalması ve inşikaf edebilmesi için öğrenmede tercihte bulunmakta ve yeteneklerini geliştirmekte ayrıca kendi bilgi ve değerlerine göre hareket etmede özgür olmalıdır. Bu insan doğasının vazgeçilmez yolu olup bu sürece zor/cebir kullanarak yapılacak müdahaleler insan doğasına karşı gelmek demektir. Kısaca insanın öğrenmesine tercihlerine zorla yapılacak bir müdahale, esasında insani olmayan bir eylem olması nedeniyle insan ihtiyaçlarının doğal yasalarının ihlali demektir.
Sayfa 87 - LiberteKitabı okudu
Reklam
Ayn Rand ve Liberteryen Kapitalizm
Kapitalizmi insanlık için arzu edilir ve ahlaki kılan, bu sistemin yarattığı zenginliğin ortak fayda türü altruist beklentileri karşılaması değil, insanın rasyonalist doğasına uygun tek sistem olarak insanın insan olarak hayatta kalmasını mümkün kılması ve yönetim sisteminin adalet olmasıdır. Kapitalizmin refah ve zenginlik yarattığı doğrudur ancak bu sadece ikincil bir sonuç yani kapitalizmin yan ürünüdür. Öyle ki, kapitalizmin yirminci yüzyılda yaşadığı gerilemeden kapitalizm karşıtları yerine bu sistemi ahlak/adalet temelinde değil, etkinlik/fayda/refah temelinde savunan liberalizm taraftarlarını sorumlu tutması biraz da bu yüzdendir. Rand 'ın kapitalizm savunusunun faydacı sonuçsalcı bir zemin yerine ahlak ve adalet temelinde yükselmesi sosyal teorisinde liberteryen unsurların bir sonucu olarak algılanabilir.
Sayfa 53 - LiberteKitabı okudu