Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

İran Düşüncesi

Müslüman Dünyada Çağdaş Düşünce-3

Lütfi Sunar

Müslüman Dünyada Çağdaş Düşünce-3 Sözleri ve Alıntıları

Müslüman Dünyada Çağdaş Düşünce-3 sözleri ve alıntılarını, Müslüman Dünyada Çağdaş Düşünce-3 kitap alıntılarını, Müslüman Dünyada Çağdaş Düşünce-3 en etkileyici cümleleri ve paragragları 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
İran Devrimi Tecrübesi ve Laiklik
Çok sayıda İranlı entelektüel, laikliğin demokratik bir sisteme giden yol olduğu sonucuna varmıştır. Örneğin; 1979 Devrimi'nden sonra İran'ın ilk dışişleri bakanı olan İbrahim Yezidi, Tunus'taki Nahda Partisi'nin 26 Ekim 2011 tarihindeki genel seçimlerinin ardından partinin lideri Raşid el-Gannuşi'ye yazdığı bir mektupta, onu şu şekilde ikaz
Sayfa 226 - Abdolmoghset Banikamal - İran'da Dinin Toplum ve Politikadaki Rolü Üzerine Güncel Entelektüel Söylemler
" Ulema ve entelektüeller arasında bağlantıyı tesis ederek devrimci söylemleri sağlayan Şeriati muhtemelen İran düşüncesinde son elli yılın kurucusu olmuştur. [...] Şeriati düşünceleri nedeniyle tutuklanıp ders vermesi yasaklansa da Devrim'e giden yolda eğitimli ve işçi sınıfı kitlelerinin eşi görülmemiş bir seferberliğine zemin hazırlamıştır. "
Lütfi Sunar, "İran'da Çağdaş Düşünce: Devrim'den Reforma Fikri Cereyanlar", Müslüman Dünyada Çağdaş Düşünce içerisinde, c.3: İran Düşüncesi, Yurtdışı Türkler ve Akraba Topluluklar Başkanlığı, 2020, s.13
Reklam
İran'daki Sünnilerin Laiklik Talebi
Sonuncu ama son derece önemli bir mesele olarak dinî azınlıklar, İran'da sözü edilen söylemlerin daha da açık bir şekilde telaffuz edilmesinde önemli bir rol oynayabilirler. Bu bakımdan İran nüfusunun %20'sini oluşturan Sünnilerin rolü bilhassa önemlidir. Sünniler, teokratik politik sistemin elinde acı çekmektedirler. Kendileri muhafazakâr
Sayfa 227 - Abdolmoghset Banikamal - İran'da Dinin Toplum ve Politikadaki Rolü Üzerine Güncel Entelektüel Söylemler
Kur'an Felsefe ve Bilim Kitabı mı?
Debbağ, Şeriati'ye hürmet ve takdir göstermekle beraber Şeriati'nin siyasallaştırılmış ve ideolojik Şiilik anlayışından uzakta durmakta ve bunun yerine babası ve Şebüsteri'nin yorum geleneklerini takip etmektedir. Debbağ, evrenin ve insanlığın yaratılması gibi konulardaki Kur'an ayetleri için rasyonel ve bilimsel bir açıklama yapmaya çalışan Mehdi Bezirgan ve Yedullah Sahabi gibi dini düşünürler ile arasına net bir mesafe koyar. Bunun yerine Fransız Aydınlanması'na benzer bir şekilde Kur'an'ın amacının hiçbir zaman evrene ve insanlığa dair bilimsel ya da felsefi bir açıklama yapmak olmadığını belirtir. Bu, Kur'an'ın her zamanda yeniden yaratılması gereken ahlaki mesajıdır. “Felsefe ve bilimleri çalışmak için bu bilimlerle ilgili kitapların peşine düşmeliyiz... Dinin rafları her ürünle dolu olan bir süpermarket olması gerekmez” (akt. Tabatabai, 2018, s. 296).
Sayfa 252 - Janet Afary - Yeni Dini Düşünürler ve Velayet-i Fakih Kurumu :İslam Hukuku ve İnsan Hakları
İran Devrimi'nin Ardından Geçen 40 Yılda İran'ın Geldiği Hal
1979 Devrimi'nden bu yana kırk yıl geçmiştir. İslam Cumhuriyeti, muhalefete gözdağı vererek ulusal azınlıkların kendi kaderlerini tayin etmeye yönelik taleplerini bastırmış, Müslüman ve Şii olmayan azınlıkların haklarını görmezden gelmiştir. Asker, polis ve güvenlik güçlerinin yanı sıra Hizbullah ve Basij, kadınları hicaba girmeleri konusunda
Sayfa 150 - Haideh Moghissi - Sosyalizmin Gelgitlerle Dolu Yüzyılı ve İran'daki Geleceği