Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Batı Dünyası Modernite Dönemi Sanatında Bedenin Kültürel Retoriği

Richard Leppert

Nü Sözleri ve Alıntıları

Nü sözleri ve alıntılarını, Nü kitap alıntılarını, Nü en etkileyici cümleleri ve paragragları 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Benim için görünür durumda olan şey beni de kapsar: benim bilgim, inançlarım, ilgi alanlarım, arzularım ve zevklerim. Bilincim olduğu için bir imgeye hiçbir zaman hiçbir etki altında kalmayan boş bir zihinle yaklaşamam —“masum gözler yalnızca bir efsanedir.”
Tüm insanlar bakarak öğrenir. Kimlik oluşturmak kişinin kendi cinsiyetine, kendisi gibi birilerine bakmasına dayanır. Bakmak yalnızca eğitimi değil, aynı zamanda doğaları itibariyle, arzuları da meydana getirir; bu arzular da, bedeni ve her zaman olmasa da genellikle erotik, yüzeysel algılanmış unsurları içerir.
Reklam
Tarihe dair kendi tecrübelerimizden hareketle elmanın zararlı, hatta acımasız olduğunu öne sürebiliriz, tıpkı resmin ayıplayıcı yanını ortaya koyan başlığının (Baştan Çıkarma) yaptığı gibi. Her şey elmaya bağlı —elma olmasa resmin başlığı etkisini kaybediyor. Bilgi ağacından gelen bilgi meyvesi, büyük harflerle yazılmış bir sembol olarak sunar kendini. Resmin işlevi maskesini çıkarır ve bu yolla bilmeden de olsa bize seçim hakkı sunar.
Çıplaklık kültürel açıdan büyük oranda, mahremiyet gerektiren bir durum olarak değerlendirilir. Kamuya açık hale getirildiğindeyse, etkisi zamana ve coğrafyaya göre değişen bir tabuyu çiğnemesi dolayısıyla mıknatıs gibi ilgi çeker.
“İncir yapraklarının getirdiği teminat… sanatsal ve ideal eserin bir şekilde aslında çok da ideal olmayabileceği korkusunu dışa vurur; bu teminat, gerçekten görülmesi halinde neyin cinselliğin en büyük kanıtı olacağını ortaya koymuş olur. Güzelin gerçek yıkıcılığı da burada yatar: can verici ve dolayısıyla tehlikeli bakışı üstüne çeker.”
Resimler, dünya hakkında savlar olmaktan ibaret değildir; ayrıca bir o kadar da sorgulama, araştırma ve keşiflerdir. İmgeler bize çok fazla şey söylemezler, erişebilir kılarlar.
Reklam
Kıyafet ne kadar önemliyse, yokluğuna da o kadar anlam yüklenir ve bu iki durum arasındaki her hangi bir ilişki hakkında da o kadar farkındalık oluşur.
Sayfa 182Kitabı okudu
Kusursuz bir resim doğanın aynası gibidir, aslında orada olmayan şeyleri oradaymış gibi gösterir ve kabul görmüş, takdire şayan bir tarzda aldatır.
Bedenler hikâyeler anlatır; normalde duymak isteyeceğimizden çok daha fazlasını söyler.
Sayfa 171Kitabı okudu
Boucher'in Pan ve Sirinks resmi Versailles'daki saray ahalisinin bakışı için tasarlanmıştır. Konusu bir kadın nü içeren bu resmin erkek izleyiciden ziyade kadın izleyiciyi göz önünde bulundurması dikkat çekicidir. Boucher çokça bilinen metinsel kaynaklara dayanarak eser veren bir adaptasyoncudur ama tarihsel ana ve kendi aracılığının muhtemel fonksiyonuna uygun değişiklikler yapar. Boucher'in eseri ve bilhassa kadın nüleri, Versailles Sarayı'nın duvar ve tabanlarını süsleyen şaşalı Barok propagandası eserleriyle paralellik gösterir - daha eski dönemlere ait devasa resimlerdir, genellikle saldırganlık seviyesinde, son derece maskülen ve değişmez şekilde epiktir.
Reklam
Varlık ve kimlik, modernite tarafından bütünüyle cinsel şekilde yapılandırılmıştır ve getirisi olan her bir gramından faydalanılır.
Sayfa 248Kitabı okudu
Avrupalı izleyici söz konusu olduğunda resim burjuva kültürünün temel prensiplerini ihlal eder; bu prensiplere göre kadınların yaşamları mahrem bir ev ortamına aittir. Ve bu evde yaşamları kamusal ortamda geçen erkeğin eve dönmesini görev duygusu içinde beklerler. Resimdeki gibi bir sahne gerçek olsaydı hiçbir tipik burjuva bunu takdir etmezdi; eve döndüğünde bu şekilde kullanılan bir yatak odasına dönmek en derin cinsel yetersizlik korkusunu gerçeğe dönüştürmüş olurdu.
“Görüntü arzuya giden tüm yolları açar ama arzu görmekle tatmin olmaz.”
Sayfa 248Kitabı okudu
Gustave Coubert'nin Uyuyanlar olarak da bilinen İki Dost adlı tablosu, Boucher'in resminden bir yüzyıl sonra yapılmıştır; ilk bakışta oldukça geleneksel şekilde bir lezbiyen aşıklar temasını işlemiş gibi görünür. 19. yüzyıl sonlarında sıkça görülen ikili kız resimlerinden biri olduğu düşünülebilir; bu konu o dönemde popüler bir imge olarak erotik baskı resimlerde ve özellikle de pornografik fotoğraflarda kendine belirgin bir yer edinmiş olsa da yüksek sanat dahilinde daha ender bir yer edinmişti. Coubert basit beklentilere yanıt vermek için fazlasıyla iyi bir ressamdı. Lezbiyenliği, ahlaki uygunsuzluklarla dolu bir popüler kültür konusu olmaktan çıkarıp yüksek sanat için güvenli bir konu haline getirmek Boucher tarzı sahneyi bir yaklaşımla sahneyi hayali peri dünyasına yerleştirerek kolayca mümkün olabilirdi. Ama Coubert kolay yola başvurmayı reddetti ve bunun yerine konuyla doğrudan yüzleşti; sahnesi Fransa'ydı ve ortamı da şimdiyi gösteriyordu, aşıkları da periler değil gerçek kadınlardı, keyif içindeki kadınlar.
Batı resim tarihinde beden sürekli olarak ve güçlükle, varlığın oturduğu düzlem olarak ruhani değerler ile (yalnızca) bir obje olarak varlığın tezahürü arasında geçiş yapar - beden, anlam ile kuşatılması gereken bir yaşam formudur.
Sayfa 246Kitabı okudu
30 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.