Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Batı Klasikleri

Organon 2 - Önerme

Aristoteles

Organon 2 - Önerme Gönderileri

Organon 2 - Önerme kitaplarını, Organon 2 - Önerme sözleri ve alıntılarını, Organon 2 - Önerme yazarlarını, Organon 2 - Önerme yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Belirsizlik
“Belirsizlik şimdi veya gelecekte şu veya bu şekilde davranmaya ilgisizlikten başka bir şey değildir.” •••
"Sesin çıkardığı sadalar ruh hallerinin işaretleridir. Yazılmış kelimeler, sesin çıkardığı kelimelerin işaretleridir."
Reklam
Sesin çıkardığı sadalar ruh hallerinin işaretleridir.
Sayfa 2 - sada : ses
ne doğru bir hükmün, ne doğru bir önermenin başka doğru bir hükme, başka doğru bir önermeye zıd olamadığı da apaçıktır. gerçekte, zıd önermeler karşılara taallûk edenlerdir; halbuki doğru önermeler aynı zamanda doğru olabilirler. öyleyse zıdlar aynı zamanda aynı bir konuya ait olamazlar.
Sayfa 18 - pdf — milli eğitim basımeviKitabı okudu
iyinin iyi olduğunu hükmetmek, iyi-olmayanın iyi olmadığını hükmetmek; demek olur, iyinin iyi olmadığına hükmetmek ise iyi-olmayanın iyi olduğunu da hükmetmektir. şu halde doğru bir hüküm olan iyi-olmayan iyi değildir’in zıddı ne olacak? şüphesiz, iyi-olmayan kötüdür hükmü olmayacak. çünkü o da pekâlâ, doğru olabilir. halbuki doğru bir hüküm hiçbir zaman doğru bir hükme zıd olamaz; gerçekte, iyi-olmayan bir şeyin kötü olduğu da olabildiğinden bundan iki hükmün aynı zamanda doğru olabildikleri sonucu çıkar. iyi-olmayan kötü değildir hükmü de daha doğru veya daha yanlış değildir. çünkü bu taayyünler birlikte varolabildiklerinden bu hüküm de doğru olabilir. öyleyse iyi-olmayan iyi değildir’in zıddının gerçekte, yanlış bir hüküm olan iyi-olmayan iyidir olması kalıyor, iyi iyi değildir hükmünün iyi iyidir hükmünün zıddı olduğunu ortaya koymaya da böyle erişilmiş olur.
Sayfa 18 - pdf — milli eğitim basımeviKitabı okudu
Reklam
diyalektik sorgu, ister önermenin kendine, ister çelişikliğin iki unsurundan birine bir karşılık istemekse, önermenin kendisi bir çelişikliğin unsuru olmakla, verilecek karşılık, tek bir önerme olmıyacaktır. çünkü gerçekte sorgunun kendisi de, karşılık doğru da olsa, birlikten mahrumdur.
Sayfa 12 - pdf — milli eğitim basımeviKitabı okudu
konumun ve fiilin yer değiştirmesi, önermenin mânasında hiçbir değişiklik gerektirmez. böylece insan aktır; aktır insan. gerçekte bu böyle olmasaydı, aynı bir tasdik için birçok inkârlar olacaktı. fakat bir tek inkârın bir tek tasdika karşılık olduğu yukarda ispat olunmuştu. gerçekte insan aktır önermesinin inkârı insan ak değildir önermesidir ve aktır insan önermesi insan aktır önermesindeki aynı mânayı taşımasaydı, onun inkârı ister: ak değildir insan- olmıyan; ister: ak değildir insan olacaktır. fakat birincisi aktır insan-olmıyan önermesinin inkârı; ikincisi de insan aktır önermesinin inkârıdır. böylece, bir tek önerme için iki çelişik önerme olurdu. öyleyse isim ve fiilin yer değiştirmesinin tasdik ve inkârın anlamına tesir etmediği apaçıktır.
Sayfa 11 - pdf — milli eğitim basımeviKitabı okudu
insan-olmıyan, veya âdil-olmıyan gibi belirsiz isimli veya fiili deyimler, isimsiz ve fiilsiz birtakım inkârlar gibi telâkki edilebileceklerdir. hakikatte ise, öyle değildir. gerçekte, daima inkâr gerekli olarak doğru veya yanlıştır; öyleyse kendime başka bir şey eklenmeksizin insan- olmıyan demekle yetimsemek, insan’dan daha fazla bir şey dememektir. hattâ hakikat veya yanlış içinde daha az bulunmaktır
Sayfa 11 - pdf — milli eğitim basımeviKitabı okudu
varolanın varolduğu zaman olması, varolmayanın varolmadığı zaman olmaması, iste gerçekten gerekli olan budur. fakat bu demek değildir ki olan her şeyin gerekli olarak varolması, ve olmıyan her şeyin de gerekli olarak varolmaması gerekir. çünkü her varlığın varolduğu zaman gerekli olarak varolduğunu söylemekle mutlak surette gerekli olarak varolduğumu söylemek aynı şey değildir. varolmayan her şey için de bu böyledir.
Sayfa 9 - pdf — milli eğitim basımeviKitabı okudu
88 öğeden 11 ile 20 arasındakiler gösteriliyor.