Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Psikanalitik Edebiyat Kuramı

Oğuz Cebeci

Psikanalitik Edebiyat Kuramı Gönderileri

Psikanalitik Edebiyat Kuramı kitaplarını, Psikanalitik Edebiyat Kuramı sözleri ve alıntılarını, Psikanalitik Edebiyat Kuramı yazarlarını, Psikanalitik Edebiyat Kuramı yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Barron yaratıcı kişilerin 12 temel özelliği olduğu görüşüne varmıştır: 1) Bu kişiler ortalamadan daha fazla gözlemcidir. 2) “Parça-gerçek”leri algılayıp ifade edebilirler. 3) Nesne ve olguları başkalarının gördüğü gibi görmenin yanı sıra, başkalarının görmediği gibi görmeyi de başarırlar. 4) Bilişsel yetenekleri açı­sından bağımsızdırlar ve bu yeteneklerine çok değer verirler. 5) Yetenekleri ve değerleriyle motive olurlar, 6) ortalama kişiye gö­re daha fazla fikri aynı anda taşıma, karşılaştırma ve sentez yapma yeteneğine sahiptirler 7) Cinselliğe daha çok yönelirler, fiziksel olarak daha güçlüdürler ve daha duyarlıdırlar. 8) Bilinçdışı yaşamı ve fantezileri daha çok fark ederler. 9) Ortalamadan daha karmaşık bir yaşamları vardır ve evreni de ortalama insanın gördüğünden daha karmaşık bir yapı olarak görürler. 10) Psikolojik anlamda gerilemelerine (regression) ve tekrar normale dönmelerine olanak veren güçlü egolara sahiptirler. 11) Aşkta ya da mistisizmde rastlandığı gibi, nesne (başkası) ile özne (benlik) arasındaki farkın geçici bir süre için ortadan kalkmasına katlanabilirler. 12) Organizmalarının nesnel olarak özgürlüğü azami derecededir ve yaratıcılıkları bu özgürlüğün bir işlevidir
Sayfa 114Kitabı okudu
1) “Özgün kişiler” karmaşayı ve bir dereceye kadar dengesizlik durumlarını tercih ederler, 2) genel olarak ortalama insanınkinden daha karmaşık psikodinamiklere sahiptirler 3) yargıları itibarıyla daha bağımsızdırlar. 4) Kendilerini ifade etmede ve baskın rol oynamada di­ğer insanlara göre daha öne çıkarlar 5) baskılamayı (supression) dürtü kontrolüne yönelik bir araç olarak kullanmayı reddederler
Sayfa 113Kitabı okudu
Reklam
Nathaniel Hircsh (1931) dehaların 6 temel karakter özelliği olduğu kanısındadır. Bunlar: 1)Utangaçlık 2)aşırı duyarlılık 3)samimiyet 4)melankolik olma 5)yalnızlığa ihtiyaç duyma 6)arkadaşlık ilişkilerini önemseme
Sayfa 112Kitabı okudu
Yaratıcı kişilik
Yaratıcı kişilerin genel olarak zeki oldukları bilinmektedir. Buna karşılık, her zeki insanın yaratıcı olmadığı da açıktır.
Sayfa 112Kitabı okudu
Phillis Greenacre’a göre, kişinin kendi kimliğini farketmesi için bu kimliği başkalarınınkiyle karşılaştırması gerekir. Bir başka deyişle, çocuğun kimliği hakkında fikir yürütebilmesi için, öncelikle kendisinin başkalarından farklı olduğunu, kendisi dışında başka kişilerin de bulunduğunu kabul etmesi gerekir
Net
Toplumsal çevreye yönelik kısa bir gözlem, insanların çoğunun kendi kişiliklerini sorgulamadıklarını, bu kişiliği verili bir durum olarak kabul ettiklerini gösterecektir. Bu durumun istisnaları; felsefeciler, küçük çocuklar, sanatçılar ve psikolojik sorunları olan insanlardır.
Reklam
Hoşgörü; bir ahlak sorunu olmaktan çok, bir bireyin ya da grubun gerçekliği algılayışını, bu birey ya da grupların temel varoluşlarının değişen gerçeklikler karşısında￾ki göreli zaaflarını gösteren bir tutumdur
İnsan kimliğinin oluşumu ve cinsellik
Lichtenstein, cinselliğin kişiliğin doğrulanmasına ilişkin çok önemli bir işlevi olduğu kanısındadır. Cinsel ilişki ve özellikle de orgazm sırasında yaşanan duygu, kişiye hayatta olduğu, varlığı­ nın onaylandığı ve beğenildiği izlenimini vererek temel kimlik duygusunu pekiştirmektedir
Fransız feminist Simone de Beauvoir’ın “kadın doğulmaz, kadın olunur” biçiminde formüle ettiği görüş de, benzer bir anlayıştan yola çıkmaktadır. Gerçekten de kadınlık, biyolojik olduğu kadar kültürel ve sosyal bir konudur da
Acaba normal, sağlıklı ve aklı başında olmak, insan olmak için gerekli midir?
Reklam
Nazım Hikmet, 1920’li yıllardan itibaren Rusya’daki sosyalist hareketle ilişki kurmuş ve Türkiye Komünist Partisi’ni desteklemeye başlamıştır. Şairin bu devrede “kurtarıcı kahraman” kimli­ğini üstlendiğini ve Tevfik Fikret’ten farklı olarak politik faaliyette bulunmaktan kaçınmadığını, bunun bir sonucu olarak da sık sık hapse girdiğini görürüz
Türk edebiyatında bir eylem adamı olarak ilk kahraman-şair figürünün ortaya çıkması ise, daha önce Yahya Kemal’le birlikte “statü kimliği” çerçevesinde ele aldığımız Nazım Hikmet’le (1901-1963) olmuştur
Prometheus miti, ateşi çalarak insanlığa getiren ve bu yüzden sonsuz bir cezaya çarp-tırılan kahramanına yakınlık duyduğumuz bir mittir. Gerçekten de günümüzde kahramanın temel işlevi Prometheus ilkesine uymaktır; yani ışığı getirmektir
Edebiyat ilkel istek ve korkularımızı, bize haz duygusunu verecek biçimde, belirli bir anlam ve bütünlüğe ulaştırmamızı sağlar.
Sayfa 185Kitabı okudu
" Bilinçdışı anlam" , bir yaşam deneyiminin anlamı bilinç seviyesinde algılanmaksızın, o deneyime ilişkin "işaret"lere tepki verilmesi olarak tanımlanabilir.
Sayfa 493Kitabı okudu
34 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.