Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Riba ve Faiz - Nedir, Ne Değildir?

Mustafa Öztürk

Riba ve Faiz - Nedir, Ne Değildir? Sözleri ve Alıntıları

Riba ve Faiz - Nedir, Ne Değildir? sözleri ve alıntılarını, Riba ve Faiz - Nedir, Ne Değildir? kitap alıntılarını, Riba ve Faiz - Nedir, Ne Değildir? en etkileyici cümleleri ve paragragları 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Yahudi kaynaklarında riba ve faiz, fıil/eylem yönüyle "yılan sokması"na (neshek) benzetilir ve bu minvalde tasvir edilir. Bu tasvire göre faiz de yılan sokması gibi ilk anda hafif şekilde hissedilir. Fakat sokma neticesinde akıtılan zehir tüm vücudu kapladığında artık o kişi için kurtuluş imkanı kalmaz. Faiz de yılan zehri gibi tüm sisteme yerleşir ve sistemi adeta içten içe kemirir.
Suriyeli alim Ma'rüf ed-Devfilibi de 1951 yılında Sorbon ne Üniversitesi Hukuk Fakültesi'nde düzenlenen İslam Hu kuku Haftası sempozyumunda sunduğu bildiride faizi üretim ve tüketime yönelik olmak üzere iki kısma ayırmış, İslam'da haram kılınan faizin, borç veren zenginlerin yüksek oranda k i fazlalıkla fakirleri sömürdükleri tüketim kredileriyle ilgi li olduğunu, şirketlerin yaygınlaştığı günümüzde ise üretim kredilerine verilen makul fazlalığın İslam'da yasaklanan riba kapsamında yer almadığını söylemiştir. Devfilibi'ye göre riba mn haram kılınmasındaki temel maksat, mali güç ve servet sahibi kimselerin 7..ayıf ve güçsüzleri sömürmesini engelle mekten ibarettir. Oysa ekonomik şartların değişip şirketlerin yaygınlaştığı günümüzde kredilerin çoğu, üretim kredisidir. Geçmişte borç verip faiz alanlar güçlüler/zenginler, faiz öde yenler zayıflar /fakirler iken, günümüzde durum tersine dön müştür. Gerçek hayat şartlarındaki gelişme hükümlerde de gelişmeyi/değişmeyi gerekli kılar ... Şu hfilde, faiz oranı makul sınırlarda olmak kaydıyla üretim kredileri mubah sayılmalı dır. Zayıfın menfaatini gözetmeye yönelik bu hükmü zaruret ve kamu maslahatını özel maslahata tercih esasıyla temellen dirmek pekfila mümkündür.
Sayfa 104Kitabı okudu
Reklam
Bir bankaya 1.000 dolar borcunuz varsa bu sizin sorununuzdur. Bir bankaya 1milyon dolar borcunuz varsa bu bankanın sorunudur.
Sayfa 181 - Ankara OkuluKitabı okudu
Enflasyonist ortamda bir kişinin veya finans kurumunun enflasyon oranı seviyesinde bir faiz oranıyla borç vermesi halinde gerçekleşen faizi veya bankaların mevduata verdikleri nominal faizi Kur'an'da haram kılınan ribāyla özdeşleştirmek "Kur'an'a haksızlık" diye nitelendirilebilir. Zira enflasyonist ortamda söz konusu olan faizi, Kur'an'da haram kılınan câhiliye ribâsında olduğu gibi, borç verilen paranın kat kat fazlasıyla net kära dönüştürülmesi ve belirlenen vadenin sonunda borcun ödenememesinden dolayı borçlunun kimi zaman köleleştirilmesi gibi bir insanlık dışı sonuçla ilişkilendirmek ilmi açıdan da akli ve vicdani açıdan da mümkün değildir. Dahası, bahse konu faiz, paranın satın alma gücünde meydana gelen azalmanın giderilmesi, ve özellikle vadeli borç ilişkisinde paranın enflasyona karşı değerinin muhafaza edilmesi gibi tedbirlerin bir neticesidir. Enflasyonist ortamda reel pozitif faiz seviyesinde olmayan nominal faizlerin gerçek anlamda fazlalık niteliğinde olmaması nedeniyle ribā kapsamında değerlendirilmesi, akla ziyan olsa gerektir.
Sayfa 121 - Ankara OkuluKitabı okudu
Hile-i şer'iyye ikiyüzlülüğü
İlginçtir, "ribel fazl" yasağını kurgulayan ve bu yasağa herkesten çok sahip çıkan fukaha bu defa da "hile" formülüne şer'ilik kazandırma (kitabına uydurma) işine koyulmuştur. Bir yandan dört bir tarafı yasak çitiyle çevrili bir "ribel fazl" faslıyla karşılaşırsınız, diğer yandan da İslam' da kolaylık, ihtiyaca cevap gibi gerekçelerle sunulan bey'u'l ine, bey'u'l araya, bey'bi'l vefa, bey'bi'l-istiğlal, mudabere, murabaha, ibda gibi yasak delme formüllerinin ne kadar faydalı ve işe yarar olduğuna dair malumat okursunuz.
Sayfa 113 - Ankara Okulu